dc.contributor.author | Golańska, Dorota | |
dc.contributor.editor | Golańska, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T13:18:14Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T13:18:14Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Golańska D., Wstęp. Edukacja antydyskryminacyjna: wprowadzenie, [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Golańska D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 5-25, https://doi.org/10.18778/7525-790-8.01 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-790-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42338 | |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Golańska D. (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Wstęp. Edukacja antydyskryminacyjna: wprowadzenie | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 5-25 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych; Ośrodek Naukowo-Badawczy Problematyki Kobiet, ul. Lindleya 5a, 90–131 Łódź | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-225-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Golańska jest adiunktem w Katedrze Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych oraz długoletnią współpracowniczką Ośrodka Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet UŁ. Jest absolwentką stosunków międzynarodowych (Uniwersytet Łódzki) oraz studiów z zakresu zarządzania (Université Jean Moulin Lyon III). W 2006 roku obroniła pracę doktorską dotyczącą posthumanizmu w nauce i kulturze popularnej. Prowadziła gościnne wykłady na uczelniach w Granadzie (Hiszpania), Mediolanie (Włochy), Utrechcie (Holandia), Glamorgan (Walia), Vic (Hiszpania) i Tampere (Finlandia). W roku 2005 była laureatką programu stypendialnego Rządu Królestwa Niderlandów oraz Nordic Academy for Advanced Research (Norfa), w 2007 otrzymała grant badawczy Freie Universitat Berlin, John F. Kennedy Institute for North American Studies a w 2010 roku prowadziła badania finansowane w ramach grantu programu Erasmus „Mundus GEMMA Action 3” na Florida International University w USA. W lipcu 2010 roku otrzymała 3-letnie stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców. Jest autorką wielu arytkułów naukowych z obszaru „gender studies”. Dotychczas ukazały się cztery współredagowane przez nią książki: „The Limits of Gendered Citizenship: Contexts and Complexities”, współredagowana z Elżbietą H. Oleksy i Jeffem Hearnem (2011 Nowy Jork/Londyn, Routledge), „Teaching Visual Culture in An Interdisciplinary Classroom: Feminist (Re)Interpretations of the Field”, współredakgowana z Elżbietą H. Oleksy (2009, Utrecht, Uithof Drukerijen) oraz „Citizenship and Cultural Diversity: Representing Difference” (2011, Łódź, WUŁ) i „New Subjectivities: Negotiating Citizenship in the Context of Migration and Diversity” (2008, Łódź, WUŁ) – obydwie współredagowane z Aleksandrą Różalską. Jej aktualna praca naukowa koncentruje się wokół wykorzystania koncepcji afektu w studiach kulturowych oraz edukacji równościowej, zagadnień pamięci oraz epistemologii feministycznych. | pl_PL |
dc.references | Abramowicz, Marta (red.) (2011) Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej | pl_PL |
dc.references | Anthias, Floya, i Nira Yuval-Davis (2003) Racialized Boundaries. Race, Nation, Gender, Colour and Class and the Anti-racist Struggle. London/New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Balińska, Beata, Bożena Chołuj, Iza Desperak, Danuta Duch-Krzystoszek, Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, Małgorzata Fuszara, Bożena Kornatowska, Izabela Kowalczyk, Ewa Lisowska, Bożena Moskalewicz, Wiesława Ł. Nowacka, Joanna Piotrowska, Marta Rawłuszko, Magdalena Rek, Ewa Rutkowska, Natalia Sarata, Sylwia Spurek, Bożena Szubińska, Magdalena Środa, Agata Teutsch, Mariusz Wachowicz, Anna Zachorowska-Mazurkiewicz, Eleonora Zielińska i Edyta Zierkiewicz (2007) Polityka równości płci. Polska 2007. Raport. Warszawa: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. | pl_PL |
dc.references | Barthes, Roland (1977) “Rhetoric of the Image”, [w:] Image-Music-Text. Glasgow: Fontana. | pl_PL |
dc.references | Benveniste, Emile (1971) Subjectivity in Language. Problems in General Linguistics, przeł. M. E. Meek. Miami: University of Miami Press. | pl_PL |
dc.references | Braidotti, Rosi (2002) “Identity, Subjectivity and Difference. A Critical Genealogy”, [w:] Thinking Differently. A Reader in European Women’s Studies, red. G. Griffin i R. Braidotti. London/New York: Zed Books. | pl_PL |
dc.references | Crenshaw, Kimberlé Williams (1996) “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence Against Women of Color”, [w:] Critical Race Theory. The Key Writings that Formed the Movement, red. K. W. Crenshaw i in. New York: New Press. | pl_PL |
dc.references | Derrida, Jacques (1976) Of Grammatology, przeł. G. C. Spivak. Baltimore/London: Johns Hopkins University Press. | pl_PL |
dc.references | Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe (2011). Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. | pl_PL |
dc.references | Freud, Sigmund (2000) [1905]. Three Essays on the Theory of Sexuality. New York: Basic Books. | pl_PL |
dc.references | Gawlicz, Katarzyna (2005), “Płeć i naród. Dyskurs dotyczący aborcji w ‘Naszym Dzienniku’ a konstruowanie tożsamości narodowej”, [w:] Kobiety, feminizm, media, red. E. Zierkiewicz i I. Kowalczyk. Warszawa: Wydawnictwo KONSOLA. | pl_PL |
dc.references | Golańska, Dorota i Aleksandra M. Różalska (2011) “Representation and Difference. Introduction to Feminist Approaches”, [w:] Gender and Diversity. Representing Difference, red. D. Golańska i A. M. Różalska. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Graff, Agnieszka (2008) Rykoszetem. Rzecz o płci, seksualności i narodzie. Warszawa: W.A.B. | pl_PL |
dc.references | Hill Collins, Patricia (1991) Black Feminist Thought. Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. New York/London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | hooks, bell (2001) “Postmodern Blackness”, [w:] The Norton Anthology: Theory and Criticism, red. V. B. Leitch. New York: W. W. Norton & Company. | pl_PL |
dc.references | Kristeva, Julia (1974) La révolution du langage poétique. Paris: Éditions du Seuil. | pl_PL |
dc.references | Lacan, Jacques (1977) [1949] “The Mirror-Stage as Formative of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience”, [w:] Écrits: A Selection, przeł. A. Sheridan. New York: W. W. Norton & Co. | pl_PL |
dc.references | Lauretis, Teresa de (1987) Technologies of Gender: Essays on Theory, Film, and Fiction (Theories of Representation and Difference). Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press. | pl_PL |
dc.references | Lorde, Audre (1984) “Age, Race, Class, and Sex: Women Redefining Difference”, [w:] Sister Outsider. Essays and Speeches by Audre Lorde. Berkeley: The Crossing Press. | pl_PL |
dc.references | Lykke, Nina (2012) Feminist Studies: A Guide to Intersectional Theory, Methodology and Writing. New York/London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Majewska, Ewa i Ewa Rutkowska (red.) (2008) Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli. Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej. | pl_PL |
dc.references | Makkonen, Timo (2003), „Multiple, Compound and Intersectional Discrimination”, [w:] Learning from Violence: The Youth Dimension. Strasburg: Council of Europe. | pl_PL |
dc.references | Matsumoto, David i Linda Juang (2007) Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | McCall, Leslie (2005) “The Complexity of Intersectionality”, Signs: Journal of Women in Culture and Society 3 (2005), vol. 30, s. 1771-1800. | pl_PL |
dc.references | Mohanty, Chandra T. (1991) “Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses”, [w:] Third World Women and the Politics of Feminism, red. C. T. Mohanty, A. Russo, and L. Torres. Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press. | pl_PL |
dc.references | Narayan, Uma (1997) Dis/locating Cultures/Identitites, Traditions, and Third World Feminism. New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Pankowska, Dorota (2005) Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Renzetti, Claire M. i Daniel J. Curran (2005) Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, przeł. Agnieszka Gromkowska-Melosik. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Saussure, Ferdinand de (1993) [1916] Third Course of Lectures on General Linguistics (1910-1911). Oxford: Pergamon Press. | pl_PL |
dc.references | Spivak, Gayatri Chakravorty (1988) “Can the Subaltern Speak?”, [w:] Marxism & The Interpretation of Culture, red. C. Nelson and L. Grossberg. London: Macmillan. | pl_PL |
dc.references | Środa, Magdalena (2009) Kobiety i władza. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. | pl_PL |
dc.references | Środa, Magdalena i Ewa Rutkowska (2007) „Edukacja”, [w:] Polityka równych szans. Polska 2007, red. B. Chołuj. Warszawa: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | dorg@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-790-8.01 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |