Show simple item record

dc.contributor.authorGolańska, Dorota
dc.contributor.editorGolańska, Dorota
dc.date.accessioned2022-06-29T13:18:14Z
dc.date.available2022-06-29T13:18:14Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationGolańska D., Wstęp. Edukacja antydyskryminacyjna: wprowadzenie, [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Golańska D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 5-25, https://doi.org/10.18778/7525-790-8.01pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-790-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42338
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGolańska D. (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleWstęp. Edukacja antydyskryminacyjna: wprowadzeniepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012pl_PL
dc.page.number5-25pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych; Ośrodek Naukowo-Badawczy Problematyki Kobiet, ul. Lindleya 5a, 90–131 Łódźpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-225-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Golańska jest adiunktem w Katedrze Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych oraz długoletnią współpracowniczką Ośrodka Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet UŁ. Jest absolwentką stosunków międzynarodowych (Uniwersytet Łódzki) oraz studiów z zakresu zarządzania (Université Jean Moulin Lyon III). W 2006 roku obroniła pracę doktorską dotyczącą posthumanizmu w nauce i kulturze popularnej. Prowadziła gościnne wykłady na uczelniach w Granadzie (Hiszpania), Mediolanie (Włochy), Utrechcie (Holandia), Glamorgan (Walia), Vic (Hiszpania) i Tampere (Finlandia). W roku 2005 była laureatką programu stypendialnego Rządu Królestwa Niderlandów oraz Nordic Academy for Advanced Research (Norfa), w 2007 otrzymała grant badawczy Freie Universitat Berlin, John F. Kennedy Institute for North American Studies a w 2010 roku prowadziła badania finansowane w ramach grantu programu Erasmus „Mundus GEMMA Action 3” na Florida International University w USA. W lipcu 2010 roku otrzymała 3-letnie stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców. Jest autorką wielu arytkułów naukowych z obszaru „gender studies”. Dotychczas ukazały się cztery współredagowane przez nią książki: „The Limits of Gendered Citizenship: Contexts and Complexities”, współredagowana z Elżbietą H. Oleksy i Jeffem Hearnem (2011 Nowy Jork/Londyn, Routledge), „Teaching Visual Culture in An Interdisciplinary Classroom: Feminist (Re)Interpretations of the Field”, współredakgowana z Elżbietą H. Oleksy (2009, Utrecht, Uithof Drukerijen) oraz „Citizenship and Cultural Diversity: Representing Difference” (2011, Łódź, WUŁ) i „New Subjectivities: Negotiating Citizenship in the Context of Migration and Diversity” (2008, Łódź, WUŁ) – obydwie współredagowane z Aleksandrą Różalską. Jej aktualna praca naukowa koncentruje się wokół wykorzystania koncepcji afektu w studiach kulturowych oraz edukacji równościowej, zagadnień pamięci oraz epistemologii feministycznych.pl_PL
dc.referencesAbramowicz, Marta (red.) (2011) Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnejpl_PL
dc.referencesAnthias, Floya, i Nira Yuval-Davis (2003) Racialized Boundaries. Race, Nation, Gender, Colour and Class and the Anti-racist Struggle. London/New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesBalińska, Beata, Bożena Chołuj, Iza Desperak, Danuta Duch-Krzystoszek, Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, Małgorzata Fuszara, Bożena Kornatowska, Izabela Kowalczyk, Ewa Lisowska, Bożena Moskalewicz, Wiesława Ł. Nowacka, Joanna Piotrowska, Marta Rawłuszko, Magdalena Rek, Ewa Rutkowska, Natalia Sarata, Sylwia Spurek, Bożena Szubińska, Magdalena Środa, Agata Teutsch, Mariusz Wachowicz, Anna Zachorowska-Mazurkiewicz, Eleonora Zielińska i Edyta Zierkiewicz (2007) Polityka równości płci. Polska 2007. Raport. Warszawa: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.pl_PL
dc.referencesBarthes, Roland (1977) “Rhetoric of the Image”, [w:] Image-Music-Text. Glasgow: Fontana.pl_PL
dc.referencesBenveniste, Emile (1971) Subjectivity in Language. Problems in General Linguistics, przeł. M. E. Meek. Miami: University of Miami Press.pl_PL
dc.referencesBraidotti, Rosi (2002) “Identity, Subjectivity and Difference. A Critical Genealogy”, [w:] Thinking Differently. A Reader in European Women’s Studies, red. G. Griffin i R. Braidotti. London/New York: Zed Books.pl_PL
dc.referencesCrenshaw, Kimberlé Williams (1996) “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence Against Women of Color”, [w:] Critical Race Theory. The Key Writings that Formed the Movement, red. K. W. Crenshaw i in. New York: New Press.pl_PL
dc.referencesDerrida, Jacques (1976) Of Grammatology, przeł. G. C. Spivak. Baltimore/London: Johns Hopkins University Press.pl_PL
dc.referencesEdukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe (2011). Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.pl_PL
dc.referencesFreud, Sigmund (2000) [1905]. Three Essays on the Theory of Sexuality. New York: Basic Books.pl_PL
dc.referencesGawlicz, Katarzyna (2005), “Płeć i naród. Dyskurs dotyczący aborcji w ‘Naszym Dzienniku’ a konstruowanie tożsamości narodowej”, [w:] Kobiety, feminizm, media, red. E. Zierkiewicz i I. Kowalczyk. Warszawa: Wydawnictwo KONSOLA.pl_PL
dc.referencesGolańska, Dorota i Aleksandra M. Różalska (2011) “Representation and Difference. Introduction to Feminist Approaches”, [w:] Gender and Diversity. Representing Difference, red. D. Golańska i A. M. Różalska. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesGraff, Agnieszka (2008) Rykoszetem. Rzecz o płci, seksualności i narodzie. Warszawa: W.A.B.pl_PL
dc.referencesHill Collins, Patricia (1991) Black Feminist Thought. Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. New York/London: Routledge.pl_PL
dc.referenceshooks, bell (2001) “Postmodern Blackness”, [w:] The Norton Anthology: Theory and Criticism, red. V. B. Leitch. New York: W. W. Norton & Company.pl_PL
dc.referencesKristeva, Julia (1974) La révolution du langage poétique. Paris: Éditions du Seuil.pl_PL
dc.referencesLacan, Jacques (1977) [1949] “The Mirror-Stage as Formative of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience”, [w:] Écrits: A Selection, przeł. A. Sheridan. New York: W. W. Norton & Co.pl_PL
dc.referencesLauretis, Teresa de (1987) Technologies of Gender: Essays on Theory, Film, and Fiction (Theories of Representation and Difference). Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press.pl_PL
dc.referencesLorde, Audre (1984) “Age, Race, Class, and Sex: Women Redefining Difference”, [w:] Sister Outsider. Essays and Speeches by Audre Lorde. Berkeley: The Crossing Press.pl_PL
dc.referencesLykke, Nina (2012) Feminist Studies: A Guide to Intersectional Theory, Methodology and Writing. New York/London: Routledge.pl_PL
dc.referencesMajewska, Ewa i Ewa Rutkowska (red.) (2008) Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli. Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej.pl_PL
dc.referencesMakkonen, Timo (2003), „Multiple, Compound and Intersectional Discrimination”, [w:] Learning from Violence: The Youth Dimension. Strasburg: Council of Europe.pl_PL
dc.referencesMatsumoto, David i Linda Juang (2007) Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesMcCall, Leslie (2005) “The Complexity of Intersectionality”, Signs: Journal of Women in Culture and Society 3 (2005), vol. 30, s. 1771-1800.pl_PL
dc.referencesMohanty, Chandra T. (1991) “Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses”, [w:] Third World Women and the Politics of Feminism, red. C. T. Mohanty, A. Russo, and L. Torres. Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press.pl_PL
dc.referencesNarayan, Uma (1997) Dis/locating Cultures/Identitites, Traditions, and Third World Feminism. New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesPankowska, Dorota (2005) Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesRenzetti, Claire M. i Daniel J. Curran (2005) Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, przeł. Agnieszka Gromkowska-Melosik. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSaussure, Ferdinand de (1993) [1916] Third Course of Lectures on General Linguistics (1910-1911). Oxford: Pergamon Press.pl_PL
dc.referencesSpivak, Gayatri Chakravorty (1988) “Can the Subaltern Speak?”, [w:] Marxism & The Interpretation of Culture, red. C. Nelson and L. Grossberg. London: Macmillan.pl_PL
dc.referencesŚroda, Magdalena (2009) Kobiety i władza. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.pl_PL
dc.referencesŚroda, Magdalena i Ewa Rutkowska (2007) „Edukacja”, [w:] Polityka równych szans. Polska 2007, red. B. Chołuj. Warszawa: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.pl_PL
dc.contributor.authorEmaildorg@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-790-8.01
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe