Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMadalińska-Michalak, Joanna
dc.contributor.editorGensler, Marek
dc.contributor.editorGralińska-Toborek, Agnieszka
dc.contributor.editorKazimierska-Jerzyk, Wioletta
dc.contributor.editorKędziora, Krzysztof
dc.contributor.editorMiksa, Joanna
dc.date.accessioned2022-06-28T08:39:55Z
dc.date.available2022-06-28T08:39:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationMadalińska-Michalak J., Etyka i pasja w pracy naukowca, [w:] M. Gensler, A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk, K. Kędziora, J. Miksa (red.), współpr. M. Mansfeld, Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-570-1.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-570-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42273
dc.description.abstractThe paper focuses on the issues of ethics and passion in the work of a scientist. The growing interest in ethical issues within science is linked to the changes we are currently experiencing and the increasing sensitivity to the need to develop and adhere to ethical standards of research. At the heart of the highest standards in scientific work is the accepted way of working and living of scientists involved in the creation of scientific knowledge. The presented analyses direct our attention towards questions about the possible relationship between science and the scientist’s valuable life, about the development of science in the context of changes and challenges currently occurring in science, and finally about the ethos of science and the scientist, for whom passion is one of the sources of freedom and power to construct one’s own identity.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPractica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectscientific ethicspl_PL
dc.subjectscientific workpl_PL
dc.subjectemotional involvementpl_PL
dc.subjectsense of meaningful workpl_PL
dc.titleEtyka i pasja w pracy naukowcapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number233-244pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-571-8
dc.referencesBabbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce, tłum. W. Betkiewicz i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBogunia-Borowska, M. (2015). „Odpowiedzialność”, w: Bogunia-Borowska, M. (red.), Fundamenty dobrego społeczeństwa. Wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesBroad, W. i Wade, N. (1982). Betrayers of the truth: fraud and deceit in the halls of science. New York: Simon and Schuster.pl_PL
dc.referencesBrzeziński, J. (2008). „Psycholog (jako badacz) wobec członków społeczności naukowej”, w: Brzeziński, J. et al. (red.), Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCreswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, tłum. J. Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesGrobler, A. (2006). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesHeller, M. (2009). Jak być uczonym? Ascetyka pracy naukowej. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesKołakowski, L. (2003). Obecność mitu. Warszawa: Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesLekka-Kowalik, E. A. (2009). „Uniwersytet na rynku usług edukacyjnych”. Ethos, 1, s. 52–69.pl_PL
dc.referencesLekka-Kowalik, E. A. (2016). „Etyka w nauce”, w: Janeczek, S. i Starościc, A. (red.), Etyka. Część II. Filozoficzna etyka życia spełnionego. Lublin: KUL.pl_PL
dc.referencesMcNamee, M. i Bridges, D. (red.) (2008). The ethics of educational research. Oxford: Blackwell Publishing.pl_PL
dc.referencesMelosik, Z. (2019). Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesNóvoa, A. (2015). „Looking for freedom in contemporary universities: What is educational research for?”. European Educational Research Journal, 14 (1), s. 3–10.pl_PL
dc.referencesShamoo, A. E. i Resnik, D. B. (2013). Responsible conduct of research, wyd. 3. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesSzaniawski, K. (1988). „O ethosie prawdy”. Ethos, 23, s. 90–98.pl_PL
dc.referencesSzaniawski, K. (1994). O nauce, rozumowaniu i wartościach. Pisma wybrane, Woleński, J. (red.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesTischner, J. (2006). Filozofia dramatu: Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesTischner, J. (2011). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesWallace, D. B. (1992). „Studying the individual: the case study method and other genres”, w: Wallace, D. B. i Gruber, H. E. (red.), Creative People at Work. Twelve Cognitive Case Studies. Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesZiman, J. (1972). Społeczeństwo nauki, tłum. E. Krasińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-570-1.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe