dc.contributor.author | Madalińska-Michalak, Joanna | |
dc.contributor.editor | Gensler, Marek | |
dc.contributor.editor | Gralińska-Toborek, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Kazimierska-Jerzyk, Wioletta | |
dc.contributor.editor | Kędziora, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Miksa, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T08:39:55Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T08:39:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Madalińska-Michalak J., Etyka i pasja w pracy naukowca, [w:] M. Gensler, A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk, K. Kędziora, J. Miksa (red.), współpr. M. Mansfeld, Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-570-1.12 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-570-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42273 | |
dc.description.abstract | The paper focuses on the issues of ethics and passion in the work of a scientist. The
growing interest in ethical issues within science is linked to the changes we are currently
experiencing and the increasing sensitivity to the need to develop and adhere
to ethical standards of research. At the heart of the highest standards in scientific work
is the accepted way of working and living of scientists involved in the creation of
scientific knowledge. The presented analyses direct our attention towards questions
about the possible relationship between science and the scientist’s valuable life, about
the development of science in the context of changes and challenges currently occurring
in science, and finally about the ethos of science and the scientist, for whom
passion is one of the sources of freedom and power to construct one’s own identity. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | scientific ethics | pl_PL |
dc.subject | scientific work | pl_PL |
dc.subject | emotional involvement | pl_PL |
dc.subject | sense of meaningful work | pl_PL |
dc.title | Etyka i pasja w pracy naukowca | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 233-244 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-571-8 | |
dc.references | Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce, tłum. W. Betkiewicz i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bogunia-Borowska, M. (2015). „Odpowiedzialność”, w: Bogunia-Borowska, M. (red.), Fundamenty dobrego społeczeństwa. Wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Broad, W. i Wade, N. (1982). Betrayers of the truth: fraud and deceit in the halls of science. New York: Simon and Schuster. | pl_PL |
dc.references | Brzeziński, J. (2008). „Psycholog (jako badacz) wobec członków społeczności naukowej”, w: Brzeziński, J. et al. (red.), Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, tłum. J. Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Grobler, A. (2006). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Heller, M. (2009). Jak być uczonym? Ascetyka pracy naukowej. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (2003). Obecność mitu. Warszawa: Prószyński i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Lekka-Kowalik, E. A. (2009). „Uniwersytet na rynku usług edukacyjnych”. Ethos, 1, s. 52–69. | pl_PL |
dc.references | Lekka-Kowalik, E. A. (2016). „Etyka w nauce”, w: Janeczek, S. i Starościc, A. (red.), Etyka. Część II. Filozoficzna etyka życia spełnionego. Lublin: KUL. | pl_PL |
dc.references | McNamee, M. i Bridges, D. (red.) (2008). The ethics of educational research. Oxford: Blackwell Publishing. | pl_PL |
dc.references | Melosik, Z. (2019). Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Nóvoa, A. (2015). „Looking for freedom in contemporary universities: What is educational research for?”. European Educational Research Journal, 14 (1), s. 3–10. | pl_PL |
dc.references | Shamoo, A. E. i Resnik, D. B. (2013). Responsible conduct of research, wyd. 3. New York: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Szaniawski, K. (1988). „O ethosie prawdy”. Ethos, 23, s. 90–98. | pl_PL |
dc.references | Szaniawski, K. (1994). O nauce, rozumowaniu i wartościach. Pisma wybrane, Woleński, J. (red.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Tischner, J. (2006). Filozofia dramatu: Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Tischner, J. (2011). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Wallace, D. B. (1992). „Studying the individual: the case study method and other genres”, w: Wallace, D. B. i Gruber, H. E. (red.), Creative People at Work. Twelve Cognitive Case Studies. Oxford: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Ziman, J. (1972). Społeczeństwo nauki, tłum. E. Krasińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-570-1.12 | |