Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZimny, Małgorzata
dc.contributor.authorSchneider-Matyka, Daria
dc.contributor.authorKubiak, Justyna
dc.date.accessioned2022-06-09T09:18:14Z
dc.date.available2022-06-09T09:18:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42107
dc.description.abstractPolska, jako kraj znajdujący się w centrum Europy, zachęca obcokrajowców do przyjazdu. Odwiedzający i zamieszkujący na terenie naszego kraju cudzoziemcy, zazwyczaj oczekują lepszego i godnego życia. Nasi rodacy zamiast okazać troskę i życzliwości, najczęściej są nieufni i wrogo nastawieni. Nieznajomość różnic kulturowych może spowodować wiele niepotrzebnych konfliktów. Kompetentny pracownik zobowiązany jest do zrozumienia potrzeb każdego pacjenta, również tego z innych kręgów kulturowych. Odpowiednie przygotowanie pielęgniarek, lekarzy i innych pracowników szpitala pozwala na uniknięcie nieporozumień i problemów związanych między innymi z nieznajomością różnic kulturowych. Kompetencje kulturowe, rozumiane jako umiejętność przyjęcia postawy relatywizmu kulturowego, stanowią zbiór postaw, wiedzy i motywacji, wśród których ważną rolę odgrywają empatia etnokulturowa oraz poczucie własnej skuteczności jak również elastyczność poznawcza oraz otwartość na nowe doświadczenia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;16
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectkompetencja kulturowapl_PL
dc.subjectwielokulturowośćpl_PL
dc.subjectempatiapl_PL
dc.subjectelastyczność poznawczapl_PL
dc.subjectpielęgniarstwopl_PL
dc.titleOcena kompetencji kulturowych wśród pracowników ochrony zdrowiapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number50-67pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPomorski Uniwersytet Medyczny w Szczeciniepl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr n. zdr. Małgorzata Zimny – asystent, pracownik Zakładu Położnictwa i Patologii Ciąży na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie. Absolwentka PUM, magister położnictwa, specjalista pielęgniarstwa położniczego. Doktorat obroniony w 2018 roku.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDaria Schneider-Matyka – adiunkt, pracownik Zakładu Pielęgniarstwa na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie. Absolwentka PUM, magister pielęgniarstwa, specjalista pielęgniarstwa operacyjnego. Doktorat obroniony w 2014 rokupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJustyna Kubiak – magister pielęgniarstwa. Studenckie Koło Naukowe przy Zakładzie Pielęgniarstwa na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie.pl_PL
dc.referencesBarzykowski, K., Majda, A., Przyłęcki P., Szkup, M. (2019a). Cross-Cultural Competence Inventory: Validity and psychometric properties of the Polish adaptation, PLoS One, 14 (3)/2019, doi: 10.1371/ journal.pone.0212730pl_PL
dc.referencesBarzykowski, K., Majda, A., Szkup, M., Przyłęcki, P. (2019b). The Polish version of the Cultural Intelligence Scale: Assessment of its reliability and validity among healthcare professionals and medical faculty student, PLoS One, 14(11)/2019, doi.org/10.1371/ journal.pone.0225240.pl_PL
dc.referencesFilej, Kaučič B.M., Breznik K., Razlag Kolar T. (2016). Analiza kompetencji kulturowych oraz potrzeb edukacyjnych pielęgniarek w zakresie międzykulturowej opieki pielęgniarskiej w OIT – wyniki badań empirycznych. W: Kompetencje i potrzeby edukacyjne pielęgniarek OIT w zakresie opieki wielokulturowej. Raport 2017.pl_PL
dc.referencesHhnatowicz, I., Mączak A., Zientara, B., Żarnowski, J., (2005). Społeczeństwo Polskie od X do XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedzapl_PL
dc.referencesHigginbottom, G.M., Richter, M.S., Mogale, R.S., Ortiz, L., Young, S., Mollel, O. (2011). Identification of nursing assessment models/tools validated in clinical practicefor usewith diverse ethno- -cultural groups: An integrative review of the literature, BMC Nursing, 3/2011, 10–16, doi: 10,1186/1472-6955-10-16.pl_PL
dc.referencesJongen, C., McCalman, J., Bainbridge, R. (2018). Health workforce cultural competency interventions: a systematic scoping review, BMC Health Services Research, 18 (232)/ 2018, doi.org/10.1186/ s12913-018-3001-5.pl_PL
dc.referencesKonstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Art. 35, Rozdział II: Wolności, Prawa i Obowiązki człowieka i obywatela.pl_PL
dc.referencesKominarec, I., Kominarecova, E., (2008). Podstawy edukacji wielokulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Śląsk Katowicepl_PL
dc.referencesKrajewska-Kułak, E., Wrońska, I., KędzioraKornatowska, K. (2010). Problemy wielokulturowości w medycynie. Warszawa: PZWLpl_PL
dc.referencesLin, H., Ch. (2016). Impact of nurses’ cross‐cultural competence on nursing intellectual capital from a social cognitive theory perspective, Journal of Advanced Nursing, 72(5)/ 2016, 1144–54, doi. org/10.1111/jan.12901.pl_PL
dc.referencesMajda, A., Zalewska-Puchała, J., Ogórek-Tęcza, B. (2010). Pielęgniarstwo transkulturowe. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa: PZWL.pl_PL
dc.referencesMajka-Rostek, D., (2010). Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl_PL
dc.referencesMarshall,. G., (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.pl_PL
dc.referencesNapier, A.D., Ancarno, C., Buter, B., Calabrese, J., Chater A., Chatterjee, H., Guesnet, F., Horne, R., Jacyna, S., Jadhav S., Macdonald, A., Neuendorf, U., Parkhurst, A., Reynolds R., Scambler, G., Shamdasani, S., Zafer Smith, S., JakobStougaard-Nielsen, J., Thomson, L., Tyler, N., Volkmann, A.M., Walker, T., Watson, J., de C Williams, , A., C., Willott, Ch., Wilson, J., Woolf, K. (2014). Culture and health, Lancet, 384 (9954)/2014, 1607–39.2, https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(14)61603-2.pl_PL
dc.referencesOgórek-Tęcza B, Kamińska A, Matusiak M, Skupnik R. (2012). Wpływ poziomu empatii na postrzeganie relacji pielęgniarka-pacjent z innego obszaru kulturowego, Pielęgniarstwo XXI wieku, 4/2012, 61–65.pl_PL
dc.referencesPoznańska, S., Płaszewska-Żywko, L., (2001). Wybrane modele pielęgniarstwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesRepo, H., Vahlberg, T., Salminen L., Papadopoulos, I., Leino-Kilpi, H. (2016). The Cultural Competence of Graduating Nursing Students, Journal of Transcultural Nursing, 28 (1)/ 2016, 98–107pl_PL
dc.referencesSuk, M.,H., Oh, W.,O., Im, Y., J. (2018). Factors affecting the cultural competence of visiting nurses for rural multicultural family support in South Korea, BMC Nursing, 17(1)/2018, doi 10.1186/ s12912-017-0269-4.pl_PL
dc.referencesSundling, V., Sundler, A., J., Holmström, I.,K., Kristensen, D., V., Eide, H. (2017). Mindfulness predicts student nurses’communication self-efficacy: Across-national comparative study. Patient Edication and Counseling, 100(8)/2017, 1558–1563, doi.org/10.1016/j.pec.2017.03.016.pl_PL
dc.referencesSztompka, P., Kucia, M., (2005). Socjologia Lektury. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesWang, Y., Xiao, L.,D., Yan, P., Wang, Y. (2018). Nursing students’ cultural competence in caring for older people in a multicultural and developing region, Nurse Education Today,70/2018, 47–53, doi. org/10.1016/j.nedt.2018.08.012.pl_PL
dc.referencesZdziebło K, Nowak-Starz G, Makieła E, Stępień R, Wiraszka G. (2014). Kompetencje kulturowe w pielęgniarstwie, Problemy Pielęgniarstwa, 22 (2)/2014, 367–372pl_PL
dc.referencesZgliczyński W, Cianciara D. (2013). Pacjenci obcokrajowcy w opiniach polskich lekarzy, Hygeia Public Health, 48(1)/2013, 120–124. Summarypl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe