dc.contributor.author | Zimny, Małgorzata | |
dc.contributor.author | Schneider-Matyka, Daria | |
dc.contributor.author | Kubiak, Justyna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-09T09:18:14Z | |
dc.date.available | 2022-06-09T09:18:14Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42107 | |
dc.description.abstract | Polska, jako kraj znajdujący się w centrum Europy, zachęca obcokrajowców do przyjazdu. Odwiedzający i zamieszkujący na terenie naszego kraju cudzoziemcy, zazwyczaj oczekują lepszego i godnego życia. Nasi rodacy zamiast okazać troskę i życzliwości, najczęściej są nieufni i wrogo nastawieni. Nieznajomość różnic kulturowych może spowodować wiele niepotrzebnych konfliktów. Kompetentny pracownik zobowiązany jest do zrozumienia potrzeb każdego pacjenta, również tego z innych kręgów kulturowych.
Odpowiednie przygotowanie pielęgniarek, lekarzy i innych pracowników szpitala pozwala na uniknięcie nieporozumień i problemów związanych między innymi z nieznajomością różnic kulturowych. Kompetencje kulturowe, rozumiane jako umiejętność przyjęcia postawy relatywizmu kulturowego, stanowią zbiór postaw, wiedzy i motywacji, wśród których ważną rolę odgrywają empatia etnokulturowa oraz poczucie własnej skuteczności jak również elastyczność poznawcza oraz otwartość na nowe doświadczenia. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;16 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | kompetencja kulturowa | pl_PL |
dc.subject | wielokulturowość | pl_PL |
dc.subject | empatia | pl_PL |
dc.subject | elastyczność poznawcza | pl_PL |
dc.subject | pielęgniarstwo | pl_PL |
dc.title | Ocena kompetencji kulturowych wśród pracowników ochrony zdrowia | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 50-67 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dr n. zdr. Małgorzata Zimny – asystent, pracownik Zakładu Położnictwa
i Patologii Ciąży na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie. Absolwentka PUM,
magister położnictwa, specjalista pielęgniarstwa położniczego. Doktorat obroniony w 2018 roku. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Daria Schneider-Matyka – adiunkt, pracownik Zakładu Pielęgniarstwa na Pomorskim
Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie. Absolwentka PUM, magister pielęgniarstwa,
specjalista pielęgniarstwa operacyjnego. Doktorat obroniony w 2014 roku | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Justyna Kubiak – magister pielęgniarstwa. Studenckie Koło Naukowe przy Zakładzie Pielęgniarstwa na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie. | pl_PL |
dc.references | Barzykowski, K., Majda, A., Przyłęcki P., Szkup, M. (2019a). Cross-Cultural Competence Inventory: Validity and psychometric properties of the Polish adaptation, PLoS One, 14 (3)/2019, doi: 10.1371/ journal.pone.0212730 | pl_PL |
dc.references | Barzykowski, K., Majda, A., Szkup, M., Przyłęcki, P. (2019b). The Polish version of the Cultural Intelligence Scale: Assessment of its reliability and validity among healthcare professionals and medical faculty student, PLoS One, 14(11)/2019, doi.org/10.1371/ journal.pone.0225240. | pl_PL |
dc.references | Filej, Kaučič B.M., Breznik K., Razlag Kolar T. (2016). Analiza kompetencji kulturowych oraz potrzeb edukacyjnych pielęgniarek w zakresie międzykulturowej opieki pielęgniarskiej w OIT – wyniki badań empirycznych. W: Kompetencje i potrzeby edukacyjne pielęgniarek OIT w zakresie opieki wielokulturowej. Raport 2017. | pl_PL |
dc.references | Hhnatowicz, I., Mączak A., Zientara, B., Żarnowski, J., (2005). Społeczeństwo Polskie od X do XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza | pl_PL |
dc.references | Higginbottom, G.M., Richter, M.S., Mogale, R.S., Ortiz, L., Young, S., Mollel, O. (2011). Identification of nursing assessment models/tools validated in clinical practicefor usewith diverse ethno- -cultural groups: An integrative review of the literature, BMC Nursing, 3/2011, 10–16, doi: 10,1186/1472-6955-10-16. | pl_PL |
dc.references | Jongen, C., McCalman, J., Bainbridge, R. (2018). Health workforce cultural competency interventions: a systematic scoping review, BMC Health Services Research, 18 (232)/ 2018, doi.org/10.1186/ s12913-018-3001-5. | pl_PL |
dc.references | Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Art. 35, Rozdział II: Wolności, Prawa i Obowiązki człowieka i obywatela. | pl_PL |
dc.references | Kominarec, I., Kominarecova, E., (2008). Podstawy edukacji wielokulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Śląsk Katowice | pl_PL |
dc.references | Krajewska-Kułak, E., Wrońska, I., KędzioraKornatowska, K. (2010). Problemy wielokulturowości w medycynie. Warszawa: PZWL | pl_PL |
dc.references | Lin, H., Ch. (2016). Impact of nurses’ cross‐cultural competence on nursing intellectual capital from a social cognitive theory perspective, Journal of Advanced Nursing, 72(5)/ 2016, 1144–54, doi. org/10.1111/jan.12901. | pl_PL |
dc.references | Majda, A., Zalewska-Puchała, J., Ogórek-Tęcza, B. (2010). Pielęgniarstwo transkulturowe. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa: PZWL. | pl_PL |
dc.references | Majka-Rostek, D., (2010). Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Warszawa: Wydawnictwo Difin. | pl_PL |
dc.references | Marshall,. G., (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo PWN. | pl_PL |
dc.references | Napier, A.D., Ancarno, C., Buter, B., Calabrese, J., Chater A., Chatterjee, H., Guesnet, F., Horne, R., Jacyna, S., Jadhav S., Macdonald, A., Neuendorf, U., Parkhurst, A., Reynolds R., Scambler, G., Shamdasani, S., Zafer Smith, S., JakobStougaard-Nielsen, J., Thomson, L., Tyler, N., Volkmann, A.M., Walker, T., Watson, J., de C Williams, , A., C., Willott, Ch., Wilson, J., Woolf, K. (2014). Culture and health, Lancet, 384 (9954)/2014, 1607–39.2, https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(14)61603-2. | pl_PL |
dc.references | Ogórek-Tęcza B, Kamińska A, Matusiak M, Skupnik R. (2012). Wpływ poziomu empatii na postrzeganie relacji pielęgniarka-pacjent z innego obszaru kulturowego, Pielęgniarstwo XXI wieku, 4/2012, 61–65. | pl_PL |
dc.references | Poznańska, S., Płaszewska-Żywko, L., (2001). Wybrane modele pielęgniarstwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Repo, H., Vahlberg, T., Salminen L., Papadopoulos, I., Leino-Kilpi, H. (2016). The Cultural Competence of Graduating Nursing Students, Journal of Transcultural Nursing, 28 (1)/ 2016, 98–107 | pl_PL |
dc.references | Suk, M.,H., Oh, W.,O., Im, Y., J. (2018). Factors affecting the cultural competence of visiting nurses for rural multicultural family support in South Korea, BMC Nursing, 17(1)/2018, doi 10.1186/ s12912-017-0269-4. | pl_PL |
dc.references | Sundling, V., Sundler, A., J., Holmström, I.,K., Kristensen, D., V., Eide, H. (2017). Mindfulness predicts student nurses’communication self-efficacy: Across-national comparative study. Patient Edication and Counseling, 100(8)/2017, 1558–1563, doi.org/10.1016/j.pec.2017.03.016. | pl_PL |
dc.references | Sztompka, P., Kucia, M., (2005). Socjologia Lektury. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Wang, Y., Xiao, L.,D., Yan, P., Wang, Y. (2018). Nursing students’ cultural competence in caring for older people in a multicultural and developing region, Nurse Education Today,70/2018, 47–53, doi. org/10.1016/j.nedt.2018.08.012. | pl_PL |
dc.references | Zdziebło K, Nowak-Starz G, Makieła E, Stępień R, Wiraszka G. (2014). Kompetencje kulturowe w pielęgniarstwie, Problemy Pielęgniarstwa, 22 (2)/2014, 367–372 | pl_PL |
dc.references | Zgliczyński W, Cianciara D. (2013). Pacjenci obcokrajowcy w opiniach polskich lekarzy, Hygeia Public Health, 48(1)/2013, 120–124. Summary | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |