Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFaryś, Przemysław Krystian
dc.date.accessioned2022-05-24T10:06:13Z
dc.date.available2022-05-24T10:06:13Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41901
dc.description.abstractThe article presents and briefly discusses the basic differences and similarities in the design, making and trade of ready-made and made-to-measure fashion in the second half of the nineteenth and early twentieth centuries. The growing textile industry allowed to develop a new type of ready-to-wear clothing. Mass production in the second half of the 19th century becomes a fact, and ready-made clothes enter the European and American market. Made-to-measure and ready-to-wear – those two different types of clothing products had many differences, but also similarities.en
dc.description.abstractArtykuł omawia podstawowe różnice i podobieństwa w projektowaniu, szyciu i handlu pomiędzy klasyczną odzieżą miarową a konfekcją w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku. Postępujące uprzemysłowienie oraz rosnąca wydajność XIX-wiecznego przemysłu włókienniczego pozwoliły wykształcić nowy typ odzieży – konfekcję. Masowe szycie w drugiej połowie XIX wieku stało się faktem, a odzież gotowa weszła na europejski i amerykański rynek odzieżowy. Między odzieżą miarową i konfekcją – dwoma odmiennymi typami wyrobów odzieżowych – istnieje wiele różnic, ale i podobieństw.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;7pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecthistory of textilesen
dc.subjecthistory of ready to wear clothesen
dc.subject19th century clothingen
dc.subjecthistory of fast fashionen
dc.subjecthistory of the textile industryen
dc.subjecthistoria tekstyliówpl
dc.subjecthistoria konfekcjipl
dc.subjectodzież w XIX wiekupl
dc.subjecthistoria modypl
dc.subjecthistoria przemysłu włókienniczegopl
dc.titleDamska konfekcja a odzież miarowa – podstawowe różnice i podobieństwa w projektowaniu, wytwarzaniu oraz handlu w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wiekupl
dc.title.alternativeWomen’s ready-made and made-to-measure fashion – basic differences and similarities in design, production and trade in the 2nd half of the 19th century and the beginning of the 20th centuryen
dc.typeArticle
dc.page.number25-45
dc.referencesBAINES 1835 – Edward Baines, History of the cotton manufacture in Great Britain, London 1835.pl
dc.referencesLuxury in the Eighteenth Century 2003 – Luxury in the Eighteenth Century. Debates, Desires and Delectable Goods, ed. Maxine Berg, Elizabeth Eger, London 2003.pl
dc.referencesBOUCHER 2003 – Francois Boucher, Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, Warszawa 2003.pl
dc.referencesBRAUDEL 2019 − Fernand Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV–XVIII wiek, t. 2: Gry wymiany, t. 3: Czas świata, Warszawa 2019.pl
dc.referencesCOLEMAN 1989 − Ann Elizabeth Coleman, The Opulent Era. Fashions of Worth, Doucet and Pingat, katalog wystawy, Brooklyn Museum, New York 1990.pl
dc.referencesDAY 1981 − George S. Day, The Product Life Cycle: Analysis and Applications Issues, „Journal of Marketing”, vol. 45 (1981), no 4, s. 60−67pl
dc.referencesDĄBROWSKA 2019 – Agnieszka Dąbrowska, Herse. Warszawski dom mody, Muzeum Warszawy, Warszawa 2019.pl
dc.referencesDEFOE 1728 – Daniel Defoe, A Plan of the English Commerce, London 1728.pl
dc.referencesde la HAYE/MENDES 2014 – Amy de la Haye i Valerie D. Mendes, The House of Worth. Portrait of an archive, Londyn 2014.pl
dc.referencesDIDEROT/D’ALEMBERT 1753 − Denis Diderot, Jean D’Alembert, L’Encyclopédie, autrement nommé le Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers, t. III, Paris 1753.pl
dc.referencesENGLISH 1969 – Walter English, The Textile Industry: An Account of the Early Inventions of Spinning, Weaving, and Knitting Machines, London 1969.pl
dc.referencesEOL 1911 – EOL, Z dziedziny mody, „Tygodnik Ilustrowany”, nr 8 (1911).pl
dc.referencesEVANS 2013 − Caroline Evans, The mechanical smile. Modernism and the first fashion shows in France and America, 1900–1929, New Heaven 2013.pl
dc.referencesFARYŚ 2014 − Przemysław Krystian Faryś, Ubiór kobiecy i jego tajemnice 1780–1930. Styl – rzemiosło – produkt, Warszawa 2014.pl
dc.referencesFARYŚ 2017 − Przemysław Krystian Faryś, Badania odzieży naruszającej prawa własności intelektualnej w aspekcie obrotu na polskim rynku i oceny jej wartości użytkowej, „Zeszyty Naukowe. Politechniki Łódzkiej”, z. 72. Włókiennictwo, (2017) nr 1216, s. 63–130.pl
dc.referencesFARYŚ 2019a − Przemysław Krystian Faryś, Konfekcja damska 1800−1914. Produkcja − wzornictwo − handel, Warszawa 2019.pl
dc.referencesFARYŚ 2019b – Przemysław Krystian Faryś, Konfekcja damska na przełomie XIX i XX wieku, „Spotkania z Zabytkami”, nr 11–12 (2019), s. 14–17.pl
dc.referencesFARYŚ 2019c – Przemysław Krystian Faryś, Konfekcjonowane damskie okrycia wierzchnie na przełomie XIX i XX wieku, „Mówią Wieki”, nr 9 (2019), s. 56–59.pl
dc.referencesFARYŚ 2020 – Przemysław Krystian Faryś, Damska konfekcja a rozwój techniki ok. 1900 r., „Mówią Wieki”, nr 5 (2020), s. 46–49.pl
dc.referencesGlobal Design 2011 − Global Design History, ed. Glenn Adamson et al., London– New York 2011. Poz. 21.pl
dc.referencesGODART 2014 – Frédéric Godart, The power structure of the fashion industry: Fashion capitals, globalization and creativity, „International Journal of Fashion Studies”, vol. 1 (2014), no. 1, s. 39–55.pl
dc.referencesHAASE/RASCHE 2019 − Birgit Haase, Adelheid Rasche, Christoph Drecoll: Rediscovering the Viennese Worth, „Costume”, vol. 53 (2019), no. 2, s. 186−206.pl
dc.referencesInterwoven Globe 2013 − Interwoven Globe: The Worldwide Textile Trade, 1500−1800, ed. Amelia Pec, New York 2013.pl
dc.referencesIWASIŃSKI 2016 – Łukasz Iwasiński, Próba systematyzacji pojęcia konsumpcjonizm, „Społeczeństwo i Polityka”, nr 1 (46) (2016), s. 93–107.pl
dc.referencesJABŁKOWSKI 2005 − Feliks Jabłkowski, Dom towarowy Bracia Jabłkowscy – romans ekonomiczny, Warszawa 2005.pl
dc.referencesKOPCZYŃSKI 2009 − Michał Kopczyński, Ludzie i technika. Szkice z dziejów cywilizacji przemysłowej, Warszawa 2009pl
dc.referencesKUSIŃSKI/BONISŁAWSKI/JANIK 2009 – Jacek Kusiński, Ryszard Bonisławski, Maciej Janik, Księga fabryk Łodzi, Łódź 2009.pl
dc.referencesMATAJA 1899 – Wiktor Mataja, Wielkie magazyny i drobny handel, Warszawa 1899.pl
dc.referencesMICHALAK 2012 − Arkadiusz Michalak, Interes publiczny i jego oddziaływanie na powstanie, treść i wykonywanie praw własności intelektualnej, Warszawa 2012.pl
dc.referencesMIDZIO 1980 – Stanisław Midzio, Z dziejów rzemiosła krawieckiego w Warszawie 1339–1980, Warszawa 1980.pl
dc.referencesO Fabrykach Krajowych 1786 – O fabrykach Krajowych, „Dziennik Handlowy”, nr 1–3 (1786).pl
dc.referencesOMILANOWSKA 2004 − Małgorzata Omilanowska, Świątynie handlu. Warszawska architektura komercyjna doby wielkomiejskiej, Warszawa 2004.pl
dc.referencesORLIŃSKA-MIANOWSKA 2003 − Ewa Orlińska-Mianowska, Modny świat XVIII i początku XIX wieku, Olszanica 2003.pl
dc.referencesSZARADOWSKI 2016 − Piotr Szaradowski, Francja elegancja. Z historii haute couture, Wrocław 2016.pl
dc.referencesNEW ENCYCLOPEDIA 1905 − The New International Encyclopedia, t. 5, t. 7, New York 1905.pl
dc.referencesTRUBERT-TOLLU et. al 2017 − Chantal Trubert-Tollu, Françoise Tétart-Vittu, Jean-Marie Martin-Hattemberg, Fabrice Olivieri, The House of Worth 1858−1954. The birth of haute couture, London 2017.pl
dc.referencesWARNER 1921 – Frank Warner, The silk industry of the United Kingdom, London 1921.pl
dc.referencesWIELKA ENCYKLOPEDIA 1890−1908 − Wielka encyklopedia powszechna ilustrowana, t. 27−28, t. 47−48, Warszawa 1890−1908.pl
dc.referencesZ dziedziny mody 1895 – Z dziedziny mody „Tygodnik Ilustrowany”, nr 17 (1895), s. 277–278pl
dc.referencesZ dziejów rzemiosła 1983 − Z dziejów rzemiosła warszawskiego, red. Barbara Grochulska, Witold Prussa, Warszawa 1983.pl
dc.referencesZiemia Obiecana 2015 − Ziemia Obiecana. Miasto i nowoczesność, katalog wystawy, Muzeum Historii Polski w Warszawie, Warszawa 2015.pl
dc.referencesLINDEN 2016 – Annie Radner Linden, An Analysis of the Fast Fashion Industry, Senior Projects, 2016, http://digitalcommons.bard.edu/senproj_f2016/30 [dostęp 12.07.2021].pl
dc.referencesYODER 2017 – Abigail Yoder, Madame Virot, Caroline Reboux, and the Paris Millinery Trade, 2017, Saint Louis Art Museum, https://www.slam.org/blog/a-quintessentially-female-profession/ [dostęp 12.07.2021].pl
dc.referencesZANON 2017 – Johanna Zanon, La face cachée de la Lune: les ateliers de couture de la maison Jean Patou dans l’entre-deux-guerres, Open Edition Jurnals, 7/2017, https://journals.openedition.org/apparences/1351?lang=fr [dostęp 12.07.2021].pl
dc.contributor.authorEmailtechne@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.11.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0