dc.description.abstract | Dysertacja doktorska Shōnen. Mit i kultura popularna – antropologiczne narracje w anime podejmuje problematykę źródeł gatunkowych i zagadnienie narracyjnej konstrukcji shōnen. W swoich rozważaniach koncentruję się szczególnie na występujących w tym gatunku treściach, które wywodzą się z religii shintō.
We wstępie rozprawy wyjaśniam kryteria, którymi kierowałam się podczas selekcji materiału omawianego w pracy. Do analizowanych przeze mnie tytułów należą ekranizacje mang: Dragon Ball Akiry Toriyamy, Death Note Tsugumi Ōby, Naruto Masashiego Kishimoto, Bleach Tite Kubo oraz Gintama Hideakiego Sorachiego.
W rozdziale pierwszym Kultura popularna jako obiekt zainteresowań badawczych, ustosunkowuję się do problematyki popkultury i wyjaśniam, dlaczego uważam za stosowne studiowanie twórczości, która wchodzi w jej skład, szczególnie anime, które zyskało szeroką rozpoznawalność na całym świecie.
Rozdział drugi, Mit i wyobrażenia mitologiczne, jest poświęcony zastosowanemu w pracy rozumieniu pojęcia mitu. W części tej została także podjęta próba wyróżnienia sekwencji narracyjnych, które pojawiają się w gatunku shōnen.
Rozdział trzeci, Anime a odwołania kulturowe, porusza kwestię powiązań anime z gatunkami literackimi i dramatycznymi, zarówno europejskimi, jak i japońskimi.
W czwartym rozdziale, Bohater musi umrzeć, poruszam zagadnienie śmierci bohatera, wychodząc od analizy przedstawień śmierci w mitologii oraz figury kozła ofiarnego.
Piąta część pracy, Konstrukcja postaci bohatera, obejmuje zagadnienia związane z kreacją postaci bohatera, ze szczególnym uwzględnieniem etapów jego podróży i figur archetypowych, które pojawiają się na jego drodze.
Szósty rozdział, Przepisanie mitu w anime – poboczne wątki kulturowe struktur fabularnych, omawia drugorzędne wątki fabularne oraz problem współczesnych reinterpretacji wątków mitologicznych, które pojawiają się w anime. | pl_PL |