Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLaska-Leśniewicz, Anna
dc.contributor.authorKamińska, Dorota
dc.contributor.authorZwoliński, Grzegorz
dc.contributor.authorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorMikołajczyk-Lerman, Grażyna
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.date.accessioned2022-05-19T12:40:23Z
dc.date.available2022-05-19T12:40:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLaska-Leśniewicz A., Kamińska D., Zwoliński G., Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Wirtualna rzeczywistość jako narzędzie wspomagające zrozumienie świata osób ze spektrum autyzmu, [w:] G. Mikołajczyk-Lerman, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8142-851-4.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-851-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41864
dc.description.abstractOver the past few years, the rapid development of virtual reality (VR) has made the technology available to the common user. VR is used extensively in the entertainment industry, training tasks, medicine, tourism, architecture, art and many other fields. It also plays an increasingly important role in education and growing awareness and sensitivity of real social phenomena. The created VR application addresses the difficulties faced by people suffering from autism spectrum. Autism, a disorder that is diagnosed more and more frequently and, according to European data, occurs in 1% of the population (with a male to female ratio between 3: 1 and 4: 1) (Lai 2014; Loomes 2017). It is characterized by difficulties in social interactions, verbal and nonverbal communication, repetitive and stereotypical behaviours. Autism spectrum disorder is often associated with withdrawal and avoidance of contact with the world and people. The COVID-19 pandemic and the isolation associated with it have created an even greater separation between people on the spectrum and their surroundings. This article presents the use of virtual reality, which allows ordinary people to see the world of autism spectrum, and thus to better understand this different perception of the environment and the problems encountered in daily functioning of people with autism spectrum disorder. The created VR application increases the level of empathy among users, which positively affects the elimination of exclusion in a world full of uncertainty and variability.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofŻycie z niepełnosprawnością w świecie VUCA;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectVirtual Realitypl_PL
dc.subjectautism spectrum disorderpl_PL
dc.subjectempathypl_PL
dc.titleWirtualna rzeczywistość jako narzędzie wspomagające zrozumienie świata osób ze spektrum autyzmupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number111-129pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Łódzkapl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Łódzkapl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Łódzkapl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-852-1
dc.referencesAttwood T. (2006). Zespół Aspergera, Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesBaird G., Cass H., Slonims V. (2003). Diagnosis of autism, “BMJ”, Vol. 327, s. 488–493.pl_PL
dc.referencesBaird G., Simonoff E., Pickles A. et al. (2006). Prevalence of disorders of the autism spectrum in the population cohort of children in South Thames: The Special Needs and Autism Project (SNAP), “Lancet”, Vol. 368, s. 210–215.pl_PL
dc.referencesBennis W., Nanus B. (1985). Leaders: Strategies for Taking Charge, New York: Harper & Row.pl_PL
dc.referencesBorkowska A. (2010). Zrozumieć świat ucznia z zespołem Aspergera, Gdańsk: Wydawnictwo „Harmonia”.pl_PL
dc.referencesBurdea G., Coiffet P. (2003). Virtual Reality Technology, New York: Wiley-IEEE Press.pl_PL
dc.referencesCaronna E.B., Milunsky J.M., Tager-Flusberg H. (2008). Autism spectrum disorders: Clinical and research frontiers, “Archives of Disease in Childhood”, Vol. 93, s. 518–523.pl_PL
dc.referencesCotugno A.J. (2010). Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.pl_PL
dc.referencesDSM-V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: Fifth Edition) (2013). Washington, DC: American Psychiatric Association.pl_PL
dc.referencesFigiel W. (2020). Niewidomi tłumacze, (nie)widzialni aktywiści?, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 140–157.pl_PL
dc.referencesGamble J., Gowlett R., Dunbar R. (2017). Potęga umysłu. Jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł, Kraków: Copernicus Center Press.pl_PL
dc.referencesGerc K. (2012). Autyzm i zespół Aspergera jako zaburzenie neurorozwojowe – próba charakterystyki wybranych stanowisk naukowych w świetle przeglądu współczesnych badań, „Sztuka Leczenia”, nr 3–4, s. 33–46.pl_PL
dc.referencesGigante M.A. (1993). Virtual Reality: Definitions, history and applications, [w:] R.A. Earnshaw, M.A. Gigante, H. Jones (eds), Virtual Reality Systems, London: Academic Press.pl_PL
dc.referencesHowlin R. (2006). Zespół Aspergera u nastolatków, [w:] L. Holliday Willey (red.), Zespół Aspergera w okresie dojrzewania, Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, s. 21–41.pl_PL
dc.referencesInternational Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, ICD-10 (2009). Geneva: World Health Organization.pl_PL
dc.referencesJagielska G. (2010). One są wśród nas. Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.pl_PL
dc.referencesKamińska D., Sapiński T., Wiak S., Tikk T., Haamer R.E., Avots E., Helmi A., Ozcinar C., Anbarjafari G. (2019). Virtual Reality and its applications in education: Survey, “Information”, Vol. 10(10), https://doi.org/10.3390/info10100318pl_PL
dc.referencesKominek A. (2019). Od autystycznej psychopatii do neuroróżnorodności. Definicje słownikowe leksemu autyzm w słownikach ogólnych języka polskiego (1958–2017), „Piotrkowskie Zeszyty Historyczne”, nr 1, s. 135–148.pl_PL
dc.referencesKryńska E. (red.) (2013). Prawne i instytucjonalne rozwiązania zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej, Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.pl_PL
dc.referencesLai M., Lombardo M., Baron-Cohen S. (2014). Autism, “The Lancet”, Vol. 383, Issue 9920, s. 896–910.pl_PL
dc.referencesLoomes R., Hull L., Locke M. (2017). What is the male-to-female ratio in autism spectrum disorder? A systematic review and meta-analysis, “Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry”, Vol. 56, Issue 6, s. 466–474.pl_PL
dc.referencesMichalska-Dominiak B., Grocholiński P. (2019). Poradnik design thinking, Warszawa: Wydawnictwo OnePress.pl_PL
dc.referencesPióro B. (2012). Czy kochasz Małego Misia? Wychowanie dziecka z Zespołem Aspergera, Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.pl_PL
dc.referencesPlauché Johnson C., Myers S.M. (2007). Council on children with disabilities: Identification and evaluation of children with autism spectrum disorders, “Pediatrics”, Vol. 120, s. 1183–1215.pl_PL
dc.referencesRybakowski F., Białek A., Chojnicka I., Dziechciarz P., Horvath A., Janas- -Kozik M., Jeziorek A., Pisula E., Piwowarczyk A., Słopień A., Sykut- -Cegielska J., Szajewska H., Szczałuba K., Szymańska K., Urbanek K., Waligórska A., Wojciechowska A., Wroniszewski M., Dunajska M. (2014). Zaburzenia ze spektrum autyzmu – epidemiologia, objawy, współzachorowalność i rozpoznawanie, „Psychiatria Polska”, nr 48(4), s. 653–665.pl_PL
dc.referencesSilberman S. (2017). Neuroplemiona. Dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności, Białystok: Vivante.pl_PL
dc.referencesStempska M. (2015). Platforma e-learningowa jako narzędzie rozwoju kompetencji cyfrowych osób z niepełnosprawnością. Efekty realizacji projektu „E-learning na rzecz niewidomych i niedowidzących”, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 2(15), s. 129–134.pl_PL
dc.referencesYates K., Le Couteur A. (2009). Diagnosing autism, „Paediatrics and Child Health”, Vol. 19, s. 55–59.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-851-4.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe