dc.contributor.author | Laska-Leśniewicz, Anna | |
dc.contributor.author | Kamińska, Dorota | |
dc.contributor.author | Zwoliński, Grzegorz | |
dc.contributor.author | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Mikołajczyk-Lerman, Grażyna | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-05-19T12:40:23Z | |
dc.date.available | 2022-05-19T12:40:23Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Laska-Leśniewicz A., Kamińska D., Zwoliński G., Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Wirtualna rzeczywistość jako narzędzie wspomagające zrozumienie świata osób ze spektrum autyzmu, [w:] G. Mikołajczyk-Lerman, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8142-851-4.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-851-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41864 | |
dc.description.abstract | Over the past few years, the rapid development of virtual reality (VR) has
made the technology available to the common user. VR is used extensively
in the entertainment industry, training tasks, medicine, tourism,
architecture, art and many other fields. It also plays an increasingly important
role in education and growing awareness and sensitivity of real
social phenomena.
The created VR application addresses the difficulties faced by people
suffering from autism spectrum. Autism, a disorder that is diagnosed more
and more frequently and, according to European data, occurs in 1% of the
population (with a male to female ratio between 3: 1 and 4: 1) (Lai 2014;
Loomes 2017). It is characterized by difficulties in social interactions, verbal
and nonverbal communication, repetitive and stereotypical behaviours.
Autism spectrum disorder is often associated with withdrawal and avoidance
of contact with the world and people. The COVID-19 pandemic and
the isolation associated with it have created an even greater separation
between people on the spectrum and their surroundings.
This article presents the use of virtual reality, which allows ordinary
people to see the world of autism spectrum, and thus to better understand
this different perception of the environment and the problems encountered
in daily functioning of people with autism spectrum disorder. The
created VR application increases the level of empathy among users, which
positively affects the elimination of exclusion in a world full of uncertainty
and variability. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Virtual Reality | pl_PL |
dc.subject | autism spectrum disorder | pl_PL |
dc.subject | empathy | pl_PL |
dc.title | Wirtualna rzeczywistość jako narzędzie wspomagające zrozumienie świata osób ze spektrum autyzmu | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 111-129 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Łódzka | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Łódzka | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Łódzka | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-852-1 | |
dc.references | Attwood T. (2006). Zespół Aspergera, Poznań: Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Baird G., Cass H., Slonims V. (2003). Diagnosis of autism, “BMJ”, Vol. 327, s. 488–493. | pl_PL |
dc.references | Baird G., Simonoff E., Pickles A. et al. (2006). Prevalence of disorders of the autism spectrum in the population cohort of children in South Thames: The Special Needs and Autism Project (SNAP), “Lancet”, Vol. 368, s. 210–215. | pl_PL |
dc.references | Bennis W., Nanus B. (1985). Leaders: Strategies for Taking Charge, New York: Harper & Row. | pl_PL |
dc.references | Borkowska A. (2010). Zrozumieć świat ucznia z zespołem Aspergera, Gdańsk: Wydawnictwo „Harmonia”. | pl_PL |
dc.references | Burdea G., Coiffet P. (2003). Virtual Reality Technology, New York: Wiley-IEEE Press. | pl_PL |
dc.references | Caronna E.B., Milunsky J.M., Tager-Flusberg H. (2008). Autism spectrum disorders: Clinical and research frontiers, “Archives of Disease in Childhood”, Vol. 93, s. 518–523. | pl_PL |
dc.references | Cotugno A.J. (2010). Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. | pl_PL |
dc.references | DSM-V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: Fifth Edition) (2013). Washington, DC: American Psychiatric Association. | pl_PL |
dc.references | Figiel W. (2020). Niewidomi tłumacze, (nie)widzialni aktywiści?, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 140–157. | pl_PL |
dc.references | Gamble J., Gowlett R., Dunbar R. (2017). Potęga umysłu. Jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł, Kraków: Copernicus Center Press. | pl_PL |
dc.references | Gerc K. (2012). Autyzm i zespół Aspergera jako zaburzenie neurorozwojowe – próba charakterystyki wybranych stanowisk naukowych w świetle przeglądu współczesnych badań, „Sztuka Leczenia”, nr 3–4, s. 33–46. | pl_PL |
dc.references | Gigante M.A. (1993). Virtual Reality: Definitions, history and applications, [w:] R.A. Earnshaw, M.A. Gigante, H. Jones (eds), Virtual Reality Systems, London: Academic Press. | pl_PL |
dc.references | Howlin R. (2006). Zespół Aspergera u nastolatków, [w:] L. Holliday Willey (red.), Zespół Aspergera w okresie dojrzewania, Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, s. 21–41. | pl_PL |
dc.references | International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, ICD-10 (2009). Geneva: World Health Organization. | pl_PL |
dc.references | Jagielska G. (2010). One są wśród nas. Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl_PL |
dc.references | Kamińska D., Sapiński T., Wiak S., Tikk T., Haamer R.E., Avots E., Helmi A., Ozcinar C., Anbarjafari G. (2019). Virtual Reality and its applications in education: Survey, “Information”, Vol. 10(10), https://doi.org/10.3390/info10100318 | pl_PL |
dc.references | Kominek A. (2019). Od autystycznej psychopatii do neuroróżnorodności. Definicje słownikowe leksemu autyzm w słownikach ogólnych języka polskiego (1958–2017), „Piotrkowskie Zeszyty Historyczne”, nr 1, s. 135–148. | pl_PL |
dc.references | Kryńska E. (red.) (2013). Prawne i instytucjonalne rozwiązania zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej, Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. | pl_PL |
dc.references | Lai M., Lombardo M., Baron-Cohen S. (2014). Autism, “The Lancet”, Vol. 383, Issue 9920, s. 896–910. | pl_PL |
dc.references | Loomes R., Hull L., Locke M. (2017). What is the male-to-female ratio in autism spectrum disorder? A systematic review and meta-analysis, “Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry”, Vol. 56, Issue 6, s. 466–474. | pl_PL |
dc.references | Michalska-Dominiak B., Grocholiński P. (2019). Poradnik design thinking, Warszawa: Wydawnictwo OnePress. | pl_PL |
dc.references | Pióro B. (2012). Czy kochasz Małego Misia? Wychowanie dziecka z Zespołem Aspergera, Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Plauché Johnson C., Myers S.M. (2007). Council on children with disabilities: Identification and evaluation of children with autism spectrum disorders, “Pediatrics”, Vol. 120, s. 1183–1215. | pl_PL |
dc.references | Rybakowski F., Białek A., Chojnicka I., Dziechciarz P., Horvath A., Janas- -Kozik M., Jeziorek A., Pisula E., Piwowarczyk A., Słopień A., Sykut- -Cegielska J., Szajewska H., Szczałuba K., Szymańska K., Urbanek K., Waligórska A., Wojciechowska A., Wroniszewski M., Dunajska M. (2014). Zaburzenia ze spektrum autyzmu – epidemiologia, objawy, współzachorowalność i rozpoznawanie, „Psychiatria Polska”, nr 48(4), s. 653–665. | pl_PL |
dc.references | Silberman S. (2017). Neuroplemiona. Dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności, Białystok: Vivante. | pl_PL |
dc.references | Stempska M. (2015). Platforma e-learningowa jako narzędzie rozwoju kompetencji cyfrowych osób z niepełnosprawnością. Efekty realizacji projektu „E-learning na rzecz niewidomych i niedowidzących”, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 2(15), s. 129–134. | pl_PL |
dc.references | Yates K., Le Couteur A. (2009). Diagnosing autism, „Paediatrics and Child Health”, Vol. 19, s. 55–59. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-851-4.07 | |