Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRybka, Małgorzata
dc.contributor.authorWrześniewska-Pietrzak, Marta
dc.date.accessioned2022-05-04T07:30:31Z
dc.date.available2022-05-04T07:30:31Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41724
dc.description.abstractThe article discusses the problem of functioning of stereotypes in the process of teaching the Polish language and culture as foreign language to an adult student. Thanks to the didactic materials presented during the course, learners re-construct the stereotypes of, for example, Polish, Poles, Polish woman, Polish family and social relations. The description was limited to gender stereotypes and social roles of women and men, their interests, as well as appearance and character traits. The analysis allows to claim that the stereotypical gender image in the didactic materials is present to a different extent. In the analyzed textbooks for teaching Polish as a foreign language, published at the beginning of the 21st century, the content of the stereotype of a woman and a man undergoes modifications. Young people, regardless of gender, are open to the world, they study, travel around Poland and Europe, and maintain contacts with their peers from all over the world. Women who have already finished their studies appear to be people performing professions previously considered female and male professions, similarly they perform almost all activities at home, and men are people for whom professional work is the most important.en
dc.description.abstractArtykuł podejmuje temat funkcjonowania stereotypów w procesie nauczania dorosłego ucznia języka i kultury polskiej jako obcych. Dzięki prezentowanym podczas lektoratów materiałom dydaktycznym, m.in. podręcznikom i zbiorom ćwiczeń, uczący się (re)konstruują stereotypy Polski, Polaka, Polki, polskiej rodziny, stosunków społecznych. Opis został ograniczony do stereotypów płci i związanych z nimi ról społecznych kobiet i mężczyzn, zainteresowań, a także ich wyglądu zewnętrznego i cech charakteru. Analiza materiału pozwala stwierdzić, że obecny w środkach dydaktycznych stereotypowy obraz płci występuje w różnym stopniu. W analizowanych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego wydanych na początku XXI wieku treści stereotypu kobiety i mężczyzny ulegają modyfikacjom. Młodzi ludzie bez względu na płeć są otwarci na świat, studiują, podróżują po Polsce i Europie, utrzymują kontakty z rówieśnikami z całego świata. Kobiety, które skończyły już studia, jawią się jako osoby wykonujące zawody dotąd uznawane za profesje kobiece i męskie, podobnie w domu odpowiadają za niemal wszystkie czynności, a mężczyźni to osoby, dla których praca zawodowa jest najważniejsza.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguisticapl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectteaching Polish as a foreign languageen
dc.subjectstereotypeen
dc.subjectgenderen
dc.subjectsocial rolesen
dc.subjectnauczanie języka polskiego jako obcegopl
dc.subjectstereotyppl
dc.subjectpłećpl
dc.subjectrole społecznepl
dc.titleRóżni ale tacy sami? – stereotypy związane z płcią w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego (poziom A1 i A2)pl
dc.title.alternativeDifferent but the same? – gender stereotypes in selected textbooks for teaching Polish as a foreign language (A1 and A2 levels)en
dc.typeArticle
dc.page.number221-255
dc.contributor.authorAffiliationRybka, Małgorzata - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.contributor.authorAffiliationWrześniewska-Pietrzak, Marta - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesGDN – Machowska J., 2014, Gramatyka? Czemu nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1, Kraków: Universitas.pl
dc.referencesHPP – Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2020, Hurra!!! Po polsku, Kraków: Prolog.pl
dc.referencesPKPK – Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2013, Polski krok po kroku, Kraków: Wydawnictwo GLOSSA.pl
dc.referencesPNDS – Jedryka B.K., Buława M., Mijas A., 2020, Polski na dobry start, Warszawa, podręcznik dostępny online: https://udsc.gov.pl/uchodzcy-2/pomoc-socjalna/materialy-dydaktyczne-do-nauki-jezyka-polskiego/materialy-dydaktyczne-go-nauki-jezyka-polskiego/pl
dc.referencesWSJP – Żmigrodzki P. (red.), 2018, Wielki słownik języka polskiego, Kraków: Instytut Języka Polskiego PAN/LIBRON, https://wsjp.plpl
dc.referencesZJPKD – Mandziej P., 2020, Z językiem polskim każdego dnia, Warszawa, dostępny online: https://udsc.gov.pl/uchodzcy-2/pomoc-socjalna/materialy-dydaktyczne-do-nauki-jezyka-polskiego/materialy-dydaktyczne-go-nauki-jezyka-polskiego/pl
dc.referencesArdill L., 2021, Covid-19 is causing a ‘shecession’, says PwC, https://www.siliconre-public.com/careers/pwc-women-in-work-index-report-covid-19-is-causing-a-shecession (dostęp: 22.05.2021).pl
dc.referencesBartmiński J., 1985, Stereotyp jako przedmiot lingwistyki, w: M. Basaj, D. Rytel (red.), Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej, t. 3, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 25–53.pl
dc.referencesBartmiński J., 1996, O Słowniku stereotypów i symboli ludowych, w: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska (red.), Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. I, cz. 1, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 9–25.pl
dc.referencesBartmiński J., 1998, Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem – na przykładzie stereotypu «matki», w: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, „Język a Kultura”, t. 12, s. 63–83.pl
dc.referencesBartmiński J., 2007, Stereotyp jako przedmiot lingwistyki, w: tenże, Stereotypy mieszkają w języku. Studium etnolingwistyczne, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 53–71.pl
dc.referencesBartmiński J., 2009, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesBartmiński J., 2011, O stereotypach i profilowaniu słów kilka, w: A. Bujanowska, J. Szadura (red.), Stereotypy – walka z wiatrakami?, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 33–51.pl
dc.referencesBartmiński J., Panasiuk J., 2001, Stereotypy językowe, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 371–395.pl
dc.referencesBoguszewski R., 2014, Od końca lat osiemdziesiątych do dziś – oceny zmian w różnych wymiarach życia społecznego i politycznego w Polsce po roku 1989. Komunikat z badań CBOS, Warszawa, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_062_14 (dostęp: 25.05.2021).pl
dc.referencesBoksa E., Kołodziejczyk J., 2019, Plotka z perspektywy interakcji językowej, „Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach” 32, s. 291–305.pl
dc.referencesBoryś W., 2005, Słownik etymologiczny języka polskiego, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.referencesBrzezowska M., 2014, Autostereotyp Polaków w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (13), s. 47–62.pl
dc.referencesBuchowska N., Sękowska-Kozłowska K., 2016, Gender w podręcznikach (cz. 1), https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23643/1/Gender-w-podr%C4%99cznikach.-Raport-Tom-1.pdf (dostęp: 28.01.2021).pl
dc.referencesCegiełka A., 2017, Kobieta w tradycyjnych przysłowiach i powiedzeniach polskich angielskich i polskich, w: A. Burzyńska-Kamieniecka (red.), „Język a Kultura”, t. 27, s. 235–244.pl
dc.referencesChmura-Rutkowska I., Głowacka-Sobiech E., Skórzyńska I., 2015, „Niegodne historii”. O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.pl
dc.referencesChmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M.,. Sołtysiak-Łuczak A., 2016, Gender w podręcznikach (cz. 1), https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23643/1/Gender-w-podr%C4%99cznikach.-Raport-Tom-1.pdf (dostęp: 28.01.2021).pl
dc.referencesCieślak-Wróblewska A., 2020, 7,6 proc. Bezrobocia w UE, https://www.parkiet.com/Gospodarka----Kraj/312029910-76-proc-bezrobocia-w-UE.html (dostęp: 30.01.2021).pl
dc.referencesDąbrowska A., 1998, Czy istnieje w podręcznikach języka polskiego dla cudzoziemców wyraźny obraz Polski i Polaków? (Próba znalezienia stereotypów), w: J. Anusiewicz, J. Barmiński (red.), Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, „Język a Kultura”, t. 12, s. 278–295.pl
dc.referencesDługosz-Niedbalec K., 2009, Jakie wizerunki kobiet i mężczyzn są popularyzowane w podręcznikach dla cudzoziemców, „Oblicza Komunikacji”, t. 2: Ideologie w słowach i obrazach, s. 257–267.pl
dc.referencesDunaj B., 2001, Słownik współczesnego języka polskiego, t. 4, Warszawa: Reader’s Digest Przegląd.pl
dc.referencesGarncarek P., 2002, Czas na czasownik, Kraków: Universitas.pl
dc.referencesGarncarek P., 2009, Nie licz na liczebnik: materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesGębal P., 2006, Realia i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 205–242.pl
dc.referencesGoffman E., 2005, Piętno: rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesGóralczyk-Mowczan P., 2014, Jacy oni są? Językowy obraz polskiej rodziny oraz szata graficzna w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, w: O. Majchrzak (red.), PLEJ_3, czyli psycholingwistyczne eksploracje językowe, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 275–293.pl
dc.referencesGóralczyk-Mowczan P., 2015a, Kim oni są? Wizerunek polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, w: M. Gaze, P. Góralczyk Mowczan (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, t. 3, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 184–194.pl
dc.referencesGóralczyk-Mowczan P., 2015b, Porównanie wizerunku polskiej rodziny wyłaniającego się z wybranych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego ze współczesnymi polskimi realiami, w: M. Gaze, P. Góralczyk-Mowczan (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, t. 3, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 195–208.pl
dc.referencesGrabias S., 2001, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesHipsz N., 2014, Granice tolerancji – stosunek do wybranych grup mniejszościowych. Komunikat z badań CBOS, Warszawa, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_149_14 (dostęp: 2.06.2021).pl
dc.referencesJędryka B.K., Buława M., Mijas A., 2017, Polski na dobry start. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego, Warszawa, https://udsc.gov.pl/uchodzcy-2/pomoc-socjalna/materialy-dydaktyczne-do-nauki-jezyka-polskiego/materialy-dydaktyczne-go-nauki-jezyka-polskiego/ (dostęp: 19.05.2021).pl
dc.referencesJędrzejko E., 1994, Kobieta w przysłowiach, aforyzmach i anegdotach polskich. Konotacje i stereotypy, w: J. Anusiewicza, K. Handke (red.), „Język a Kultura”, t. 9, s. 159–172.pl
dc.referencesKowalczyk B., Łuszczykiewicz P., Walczak K., Zdrowicka-Wawrzyniak M. (red.), 2018, Moda na gotowanie. Medialne i kulturowe wizerunki jedzenia, Kalisz: Wydawnictwo Silva Rerum.pl
dc.referencesKowalewski J., 2008, „Sześciu pijaków szukało budki z piwem”. Analiza treści kulturowych w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, z. 1, s. 21–32.pl
dc.referencesKrólikowska S., 2011, Rola stereotypów płci w kształtowaniu postaw kobiet i mężczyzn wobec zdrowia, „Nowiny Lekarskie” 80, z. 5, s. 387–393.pl
dc.referencesMacrae C.N., Stangor Ch., Hewstone M., 1999, Stereotypy i uprzedzenia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesMandal E., 2004, Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesNowakowska M.M., 2013, Polak i Polska w wybranych podręcznikach do nauki polskiego jako obcego w konfrontacji z postrzeganiem tychże przez Słoweńców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 20, s. 141–147.pl
dc.referencesPanasiuk J., Bartmiński J., 2001, Stereotypy językowe, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 371–395.pl
dc.referencesPiekot T., Zarzeczny G., 2010, Inny punkt widzenia – treści kulturowe w podręcznikach oczami cudzoziemców, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z Konferencji Naukowej, Warszawa: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum Uniwersytetu Warszawskiego, s. 199–207.pl
dc.referencesPiekot T., Żurek A., 2008, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, w: I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa (red.), Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 206–218.pl
dc.referencesPiętkowa R., 2007, Językowy obraz świata i stereotypy a nauczanie języka obcego, w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice: Wydawnictwo Gnome, s. 85–105, http://www.sjikp.us.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/romualda_pietkowa.pdf (dostęp: 20.01.2021).pl
dc.referencesPiotrowicz A., Witaszek-Samborska M., Walczak B., 2008, Obraz poznaniaka w świetle „Słownika gwary miejskiej Poznania” pod redakcją Moniki Gruchmanowej i Bogdana Walczaka, w: M. Święcicka (red.), Miasto – przestrzeń zróżnicowana językowo, kulturowo i społecznie 2, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 255–279.pl
dc.referencesPisarkowa K., 1976, Konotacja semantyczna nazw narodowości, „Zeszyty Prasoznawcze”, z. 1, s. 5–26.pl
dc.referencesSawicka G., 1998, Funkcje stereotypu w nominacji językowej, w: J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, „Język a Kultura”, t. 12, s. 146–154.pl
dc.referencesSkudrzyk A., 2020, Od prorokini do marszałkini, czyli o derywacji w miarę potrzeb, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” 15, s. 247–254.pl
dc.referencesSośniak Ł. SJ, 2020, Papież: obmowa jest gorszą zarazą niż koronawirus, https://www.vaticannews.va/pl/papiez/news/2020-09/papiez-franciszek-angelus-0609.html (dostęp: 1.06.2020).pl
dc.referencesStankiewicz K., Żurek A., 2010, Obraz Polki/Polaka w serii podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego „Hurra!!! Po polsku”, w: G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego 2, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 495–506.pl
dc.referencesStanowisko Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN w sprawie żeńskich form nazw zawodów i tytułów (25.11.2019), https://tinyurl.com/9c73rurh (dostęp: 1.06.2021).pl
dc.referencesStrzelecka A., 2011, Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 18, s. 327–333.pl
dc.referencesStrzelecka A., Sztabnicka E., 2012, Obraz kobiety w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, w: A. Barska, K. Biskupska (red.), Kobieta w przestrzeni wizualnej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 245–257.pl
dc.referencesSzymczak J., Nowak M.K., 2019, Męski leń. Polak w domu robi dwa razy mniej od Polki, https://oko.press/meski-len-polak-w-domu-robi-dwa-razy-mniej-od-polki/ (dostęp: 22.05.2021).pl
dc.referencesWagner A., 2006, Plotka jako narzędzie kształtowania rzeczywistości społecznej. Afera Rywina w dyskursie prasowym, „Studia Socjologiczne”, nr 4 (183), s. 39–67.pl
dc.referencesWciórka B., 2001, Dystans społeczny czy tolerancja i otwartość? Postawy wobec wyznawców prawosławia, protestantyzmu, judaizmu i islamu. Komunikat z badań CBOS, Warszawa, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2001/K_080_01.PDF (dostęp: 25.05.2021).pl
dc.referencesWoźniak E., 2014, Język a emancypacja, feminizm, gender, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 60, s. 295–312.pl
dc.referencesWstępne dane o sytuacji na rynku pracy w grudniu 2020 Ministerstwa Rozwoju i Technologii (8.01.2021), https://tinyurl.com/8rpyr9dy (dostęp: 30.01.2021).pl
dc.referencesZarzycka G., 2008, Stereotypy Polski i Polaków w świetle badań ankietowych przeprowadzonych w środowisku studentów zagranicznych, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1, s. 171–195.pl
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U., 2015, Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.contributor.authorEmailRybka, Małgorzata - malgorzata.rybka@amu.edu.pl
dc.contributor.authorEmailWrześniewska-Pietrzak, Marta - martaw-p@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.55.14
dc.relation.volume55


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0