dc.contributor.author | Rode, Dagmara | |
dc.contributor.editor | Desperak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Kuźma, Inga | |
dc.date.accessioned | 2022-03-18T07:01:07Z | |
dc.date.available | 2022-03-18T07:01:07Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Rode D., O możliwość samorealizacji. Ewa Partum, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 217-226, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.19 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-873-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41245 | |
dc.description.abstract | The article presents chosen tropes and selected works from the oeuvre of Ewa Partum, Polish pioneer of both feminist and conceptual art. The artist combines the reflection on woman’s situation with exploring the specifity of art itself. She starts with the analysis of the determinants of the women’s presence in the art world, than concentrates on the construction of the social roles ascribed to women, to finally look into the crossing areas of discrimination. The important aspect of her artistic practise is body, as a tool of artistic expression and a source of her special signature, shown in the context of how women function in the art world. In her works, Partum combines dialoque with art history, references to political situation and her personal history. | pl_PL |
dc.description.abstract | Tekst prezentuje wybrane wątki i przykłady prac z twórczości Ewy Partum – polskiej pionierki sztuki feministycznej i sztuki konceptualnej zarazem. Namysł nad sytuacją kobiety artystka łączy z badaniem specyfiki sztuki. Wychodzi od analizy uwarunkowań obecności kobiet w świecie sztuki, by poprzez skupienie nad konstrukcją ról społecznych kobietom przypisywanych, przejść do przyglądania się krzyżującym się płaszczyznom dyskryminacji. Ważnym elementem jej praktyki artystycznej staje się ciało – jako narzędzie artystycznej ekspresji i źródło szczególnej sygnatury, pokazane w kontekście funkcjonowania kobiet w świecie sztuki. W swoich pracach Partum łączy dialog z historią sztuki, nawiązania do sytuacji politycznej i osobistą historię. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Desperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Oblicza Feminizmu; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ewa Partum | pl_PL |
dc.subject | Polish feminist art | pl_PL |
dc.subject | Polish conceptual art | pl_PL |
dc.subject | Ewa Partum | pl_PL |
dc.subject | polska sztuka feministyczna | pl_PL |
dc.subject | polska sztuka konceptualna | pl_PL |
dc.title | O możliwość samorealizacji. Ewa Partum | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 217-226 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-963-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dagmara Rode – kulturoznawczyni, adiunktka w Zakładzie Mediów Elektronicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się filmem eksperymentalnym, sztuką wideo i sztuką feministyczną. Autorka książki „Polityka w pierwszej osobie. Twórczość Dereka Jarmana” (Łódź 2014), współredaktorka m.in. tomów „O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej” (z Pawłem Sołodkim, Warszawa 2010), „Metody dokumentalne w filmie” (z Marcinem Pieńkowskim, Łódź 2013) i „Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej” (z Ryszardem W. Kluszczyńskim, Łódź 2015). | pl_PL |
dc.references | Ewa Partum – artystka performerka. Z Ewą Partum rozmawia Dorota Jarecka, „Wysokie Obcasy”, 14.08.2006. | pl_PL |
dc.references | Hussakowska M., Czy polska sztuka konceptualna ma płeć? „Sztuka i Dokumentacja” 2012, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Jakubowska A., Usta szeroko zamknięte, [w:] E. Toniak (red.), Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum, Zachęta: Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Majewska, K., O uhistorycznianiu konceptualizmu i interpretacji feminizmu. Rozmowa z Ewą Partum http://www.obieg.pl/teksty/31875 [dostęp 31 lipca 2015]. | pl_PL |
dc.references | Monkiewicz D., (Jej) Ciało i tekst. Fragmenty, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012. | pl_PL |
dc.references | Monografia twórczości Ewy Partum, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012. | pl_PL |
dc.references | Partum E., Mój problem jest problemem kobiety http://raster.art.pl/archiwa/archiwum_II_2002.htm. [dostęp: 31 lipca 2015]. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski P., Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945–1989, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005. | pl_PL |
dc.references | Ronduda Ł., Pomiędzy konceptualizmem a nominalizmem. Rzecz o Kinie tautologicznym Ewy Partum, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012. | pl_PL |
dc.references | Szyłak A., Nieprzekazywalność przekazu. Na marginesie monografii i wystawy Ewa Partum: Legalność przestrzeni, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012. | pl_PL |
dc.references | Tatar E.M., Ewa Partum, [w:] A. Jakubowska (red.), Artystki polskie, Wydawnictwo Szkolne PWN, Park Edukacja, Warszawa – Bielsko-Biała 2011. | pl_PL |
dc.references | Tatar E.M., Prywatne jest polityczne, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012. | pl_PL |
dc.references | Toniak E., Artystki w PRL-u, [w:] w:] A. Jakubowska Artystki polskie (red.), Wydawnictwo Szkolne PWN, Park Edukacja, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Toniak E., Niemożliwa?, [w:] E. Toniak (red.), Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum, Zachęta: Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Turowski A., Wielkość pragnienia. O konceptualizmie feministycznym Ewy Partum w latach siedemdziesiątych, [w:] A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar (red.), Ewa Partum, Instytut Sztuki Wyspa / Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk 2012. | pl_PL |
dc.references | Walentynowicz D., Wykładnik myśli. Rozmowa z Ewą Partum http://www.magentamag.com/post/113771093860/wyk%C5%82adnik-my%C5%9Bli-rozmowa-zew%C4%85-partum [dostęp: 31 lipca 2015]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-873-8.19 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |