Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarciniak, Paweł
dc.date.accessioned2022-03-10T18:17:55Z
dc.date.available2022-03-10T18:17:55Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41138
dc.description.abstractThe article focuses on a niche (in the context of reception) aspect of Ewa Lipska’s work, namely the formation of the genre of the song on the basis of the literary output of the author associated mainly with high art, which includes poetry. The introduction (quotation and analysis of relevant theoretical texts) introduces the reader into the world of filiation between a poem and a song. The main part of the paper contains interpretations of selected works by Ewa Lipska which were used as song lyrics by such artists as Grzegorz Turnau or Anna Szałapak. In this article the author attempts to destabilise the notion of “sung poetry”, weakening also the stereotypes (connected with arbitrary assigning it only to intellectual poetry) growing around Ewa Lipska’s works. In the article, the author attempts to destabilise the notion of “sung poetry”, weakening also some stereotypes (connected with the arbitrary attribution only to intellectual poetry) around Ewa Lipska’s work.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy niszowego (w kontekście recepcji) aspektu twórczości Ewy Lipskiej. Chodzi o kształtowanie się gatunku piosenki na bazie dorobku literackiego autorki kojarzonej głównie z nurtem wysokoartystycznym, do którego zalicza się poezja. Wstępne partie artykułu (przywołanie i analiza odnośnych tekstów teoretycznych) wprowadzają czytelnika w świat filiacji między wierszem a piosenką. W części głównej dokonywane są interpretacje poszczególnych utworów Ewy Lipskiej, które posłużyły niegdyś jako teksty do piosenek takim artystom, jak chociażby Grzegorz Turnau czy Anna Szałapak. W artykule autor próbuje zdestabilizować pojęcie „poezji śpiewanej”, osłabiając także stereotypy (związane z arbitralnym przyporządkowaniem jedynie do poezji intelektualnej) narastające wokół twórczości Ewy Lipskiej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;10pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpoezja Ewy Lipskiejpl
dc.subjectpiosenkapl
dc.subjectpoezja śpiewanapl
dc.subjectkultura popularnapl
dc.subjectrecepcja relacji między wierszem a piosenkąpl
dc.subjectEwa Lipska’s poetryen
dc.subjectsongen
dc.subjectsung poetryen
dc.subjectpopular cultureen
dc.subjectreception of the relation between poem and songen
dc.title„Znawca miłosnych pieśni / i dojrzałych czereśni” – o zaśpiewanych wierszach Ewy Lipskiejpl
dc.title.alternative“A connoisseur of love songs / and ripe cherries” – on the Sung Poems of Ewa Lipskaen
dc.typeArticle
dc.page.number169-183
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Chemii Bioorganicznej PANpl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesBalcerzan E., „W muzykalny łączą się porządek”, [w:] E. Balcerzan, Przez znaki. Granice autonomii sztuki poetyckiej. Na materiale polskiej poezji współczesnej, Poznań 1972, s. 251-295.pl
dc.referencesBarańczak A., Słowo w piosence. Poetyka współczesnej piosenki estradowej, Wrocław 1983.pl
dc.referencesGajda K., Jacek Kaczmarski w świecie tekstów, Poznań 2013.pl
dc.referencesGajda K., Szarpidruty i poeci. Piosenka wobec przemian społecznych i kulturowych ostatnich dekad, Poznań 2017.pl
dc.referencesGrechuta M., „Magia obłoków” [dokument dźwiękowy], Warner Music Poland, Warszawa 2000 [wkładka dołączona do płyty].pl
dc.referencesKukułowicz T., Pętle, sample i podbicia: techniki kompozycji i struktura utworu hip-hopowego, [w:], Hip-hop w Polsce, red. M. Miszczyński, Warszawa 2014, s. 21–38. https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.pp.21-38pl
dc.referencesLipska E., Droga pani Schubert…, Kraków 2012.pl
dc.referencesLipska E., Drugi zbiór wierszy, Warszawa 1970.pl
dc.referencesLipska E., Kocia trzynastka czyli Skotland Yard, Kraków–Budapeszt–Syrakuzy 2020.pl
dc.referencesLipska E., Trzeci zbiór wierszy, Warszawa 1972.pl
dc.referencesLipska E., Wiersze, Warszawa 1967.pl
dc.referencesMajewski W., Marek Grechuta: portret artysty, Kraków 2006.pl
dc.referencesSobczak P., Tekst piosenki jako dzieło literackie – dzieło literackie jako tekst piosenki. Zarys problematyki, przykłady realizacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literraria Polonica” 2012, nr 2 (16), s. 127–139. http://hdl.handle.net/11089/2370pl
dc.referencesTraczyk M., Poezja w piosence. Od Tuwima do Świetlickiego, Poznań 2009.pl
dc.referencesTurnau G., „Pod światło” [dokument dźwiękowy], EMI Music Poland, 2010 [wkładka dołączona do płyty].pl
dc.referencesZegarmistrz światła, Tadeusz Woźniak w rozmowie z Witoldem Górką, Poznań 2016.pl
dc.references„Zostały jeszcze pieśni…”. Jacek Kaczmarski wobec tradycji, pod red. K. Gajdy i M. Traczyka, Kraków 2010.pl
dc.contributor.authorEmailpawel.marciniak.jk@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.10.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0