Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKościelniak-Woźniak, Maria
dc.date.accessioned2022-03-10T18:17:52Z
dc.date.available2022-03-10T18:17:52Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41135
dc.description.abstractThe article aims to analyse changes in the functioning of the song titled Hej, Krywaniu (Hey, Kriváň) and their relation to trends in pop culture. Tracing the cross-media shifts has contributed to and complemented the multidimensional research on Kriváň, which earlier failed to take into account the performative framing of new meanings and has not included audiovisual arts in its field of interest. The paper is an attempt to build a bridge between traditional studies of Tatra literature and the modern optics of the performative turn, as well as a new understanding of intertextuality and intermediality. The analysis focuses on the poem Hej, Krywaniu from the volume of Kazimierz Tetmajer’s short stories titled Na Skalnem Podhalu, a folk song, the song Krywaniu, Krywaniu by Skaldowie band, a fragment of the film Operacja Samum and Gooral’s performance at the Woodstock Festival Poland in 2013 and his music video for the latest reinterpretation of the song.en
dc.description.abstractArtykuł ma na celu analizę zmian w funkcjonowaniu utworu Hej, Krywaniu i ich związku z trendami obecnymi w popkulturze. Prześledzenie międzymedialnych przesunięć stało się przyczynkiem do podjęcia wielowymiarowych badań nad Krywaniem oraz uzupełnienia dotychczasowych, bowiem do tej pory nie uwzględniały one performatywnego ujęcia nowych sensów i nie włączały w obszar swoich zainteresowań sztuk audiowizualnych. Tekst jest próbą zbudowania mostu między tradycyjnymi metodami badania literatury tatrzańskiej a nowoczesną optyką zwrotu performatywnego i na nowo rozumianą intertekstualnością i intermedialnością. Analizie poddano wiersz Hej, Krywaniu z tomu opowiadań Kazimierza Przerwy-Tetmajera Na Skalnem Podhalu, pieśń ludową, piosenkę Krywaniu, Krywaniu zespołu Skaldowie, fragment filmu Operacja Samum oraz występ Goorala na festiwalu Przystanek Woodstock w 2013 roku i jego teledysk do najnowszej reinterpretacji tej pieśni.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;10pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectHej, Krywaniu!pl
dc.subjectKazimierz Przerwa-Tetmajerpl
dc.subjectSkaldowiepl
dc.subjectOperacja Samumpl
dc.subjectGooralpl
dc.subjectintermedialnośćpl
dc.subjectintertekstualnośćpl
dc.subjectgóralszczyznapl
dc.subjectHej, Krywaniu!en
dc.subjectKazimierz Przerwa-Tetmajeren
dc.subjectSkaldowieen
dc.subjectOperacja Samumen
dc.subjectGooralen
dc.subjectintermedialityen
dc.subjectintertextualityen
dc.subjectPolish Highlander cultureen
dc.titleMiędzy Krywaniem Tetmajera a Krywaniem Goorala – intermedialne losy jednej pieśnipl
dc.title.alternativeBetween Tetmajer’s Krywań and Krywań by Gooral – Intermedial Fates of One Songen
dc.typeArticle
dc.page.number127-138
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesGolec M., Dwa żywioły? O strategii badań i związkach muzyki z literaturą, „Radzyński Rocznik Humanistyczny” 2018, t. 16, nr 2.pl
dc.referencesHejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Toruń 2012.pl
dc.referencesJakóbczyk J., Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Zbliżenia, Katowice 2001.pl
dc.referencesKolbuszewski J., „Sto se jedna, sto se dwie, stoi baca u jedle…” Pieśni podhalańskie w twórczości Kazimierza Tetmajera, [w:] J. Kolbuszewski, Literatura i Tatry. Studia i szkice, Zakopane 2015.pl
dc.referencesMaj K.M., hasło: Intertekstualność, [w:] Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Gdańsk 2018.pl
dc.referencesPodraza-Kwiatkowska M., Pojęcie symbolu, [w:] M. Podraza-Kwiatkowska, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.pl
dc.referencesTetmajer K., Na Skalnym Podhalu, t. 1, Kraków 1955.pl
dc.referencesWasilewska-Chmura M., Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki, Kraków 2011.pl
dc.referencesWnuk W., Ku Tatrom, Warszawa 1978.pl
dc.referencesWoźniak J., Performatyka wobec koncepcji dzieła w toku, [w:] Zwrot performatywny w kulturze. Szkice o obyczajach, literaturze, piosence, performansie i tańcu, red. M. Błaszczak, I. Górska, Poznań 2015.pl
dc.contributor.authorEmailmaria.koscielniak@uwr.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.10.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0