dc.contributor.author | Pałuszyńska, Edyta | |
dc.date.accessioned | 2022-03-10T14:55:33Z | |
dc.date.available | 2022-03-10T14:55:33Z | |
dc.date.issued | 2021-12-30 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41040 | |
dc.description.abstract | The main purpose of this article is to discuss the features of a selected type of didactic material, which is a spoken dialogic journalistic text from the media (in short: SDJTM). I assume that the proposed text type fulfils such curricular requirements at the C2 level as authenticity, topicality, interactivity, mediality, and discursivity, and in a special way serves the development of comprehension and speaking skills. The potential of the selected type of text is planned as the topic of a series of articles. The first one is devoted to the features of public and political discourse in the media. This article is divided into three parts: the first discusses how to prepare the didactic material, the benefits and problems associated with its use; the second introduces selected features of public and political discourse that allow more accurate interpretation of the meaning of interaction; the third contains a transcript of a 10-minute long journalistic dialogic text downloaded as a podcast from TOK FM Radio with exercises. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest omówienie cech wybranego typu materiału dydaktycznego, jakim jest medialny mówiony dialogowy tekst publicystyczny (w skrócie: MMDTP). Zakładam, że proponowany typ tekstu spełnia takie programowe wymogi na poziomie C2, jak: autentyczność, aktualność, interakcyjność, mediacyjność, dyskursywność, a w sposób szczególny służy rozwijaniu sprawności rozumienia i mówienia. Potencjał wybranego rodzaju tekstów jest planowany jako temat cyklu artykułów. Pierwszy z nich jest poświęcony cechom medialnego dyskursu publicznego i politycznego. Niniejszy artykuł składa się z trzech części: w pierwszej omówiono sposób przygotowania materiału dydaktycznego, korzyści i problemy związane z jego wykorzystaniem; w drugiej przybliżono wybrane cechy dyskursu publicznego i politycznego, które pozwalają trafniej zinterpretować sens interakcji; w trzeciej zamieszczono zapis trwającego 10 minut publicystycznego tekstu dialogowego, pobranego jako podcast ze strony Radia TOK Fm wraz z ćwiczeniami. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | en |
dc.subject | communicative competence | en |
dc.subject | discourse | en |
dc.subject | political communication | en |
dc.subject | media | en |
dc.subject | glottodydaktyka | pl |
dc.subject | tekst | pl |
dc.subject | dyskurs | pl |
dc.subject | komunikowanie polityczne | pl |
dc.subject | media | pl |
dc.title | Tekst publicystyczny w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na poziomie C2. Cechy medialnego dyskursu publicznego i politycznego | pl |
dc.title.alternative | Journalistic texts in developing communicative competence at the C2 level. Feature s of public and political di scour se in media | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 309-322 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Adamik-Szysiak M. (red.), 2015, Mediatyzacja komunikowania politycznego. W kręgu badań politologicznych i medioznawczych, Lublin. | pl |
dc.references | Adamik-Szysiak M. (red.), 2016, Polityka w zmediatyzowanym świecie. Perspektywa politologiczna i medioznawcza, Lublin. | pl |
dc.references | Balkowska G., 2013, Teksty publicystyczne w programie kursu języka polskiego dla grupy ekonomicznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 20, s. 281–292. | pl |
dc.references | Bucko D., 2017, Jak efektywnie wykorzystać teksty internetowe podczas lekcji języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 84–89. | pl |
dc.references | Data K., 2000, Teksty mówione w nauczaniu na poziomie zaawansowanym, w: J. Mazur (red.), Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin, s. 157–161. | pl |
dc.references | Data K., 2001, Struktura tekstu w nauczaniu języka polskiego, w: R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice, s. 119–124. | pl |
dc.references | Dobek-Ostrowska B., 2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa. | pl |
dc.references | Fras J., 2010, Tabloidyzacja a mediatyzacja i logika mediów – wzajemne relacje pojęć, w: Współczesne media. Wolne media? t.2, I. Hoffman, D. Kępa-Figura (red.), Lublin, s. 59–72. | pl |
dc.references | Kron F.W., Sofos A., 2008, Dydaktyka mediów, Gdańsk. | pl |
dc.references | Kubiak B., 2009, 2012, Na łamach prasy. Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania (C2), cz. I, cz. 2, Kraków. | pl |
dc.references | Molęda-Zdziech M., 2013, Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa. | pl |
dc.references | Mrozowski M., 2001, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa. | pl |
dc.references | Ogonowska A., 2013, Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków. | pl |
dc.references | Oniszczuk Z., 2011, Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów. Dwa wymiary wzajemnych relacji, „Studia Medioznawcze” nr 47, s. 11–23. | pl |
dc.references | Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków. | pl |
dc.references | Przybylska R., 2008, O potrzebie tworzenia korpusów tekstów do nauczania języka polskiego jako obcego, w: W. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 31–34. | pl |
dc.references | Rabiej A., 2010, Teksty użytkowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 293–302. | pl |
dc.references | Skarżyńska K. (red.), 2002, Podstawy psychologii politycznej, Poznań. | pl |
dc.references | Żydek-Bednarczuk U., 2014, Tekst medialny w edukacji glottodydaktycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 335–344. | pl |
dc.contributor.authorEmail | edyta.paluszynska@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.28.21 | |
dc.relation.volume | 28 | |