Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 28 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 27
-
Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article aims to emphasise the teaching of utterances representing Polish academic genres, mainly on academic courses of Polish as a foreign language. A large group of learners consists of candidates to Polish universities ... -
Bramy przyszłości u Verne’a. Rozwijanie umiejętności opisu przedmiotu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The general aim of the article is to describe a method of teaching textual competence to foreigners learning Polish, while the specific aim is to present a strategy of creating one of the forms of written expression, i.e., ... -
Eduroom na lekcji języka polskiego jako obcego – wirtualny pokój zagadek
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The aim of the article is to present the possibilities of using the technology of escape rooms in the teaching Polish a foreign language. The process of adapting for educational purposes this popular form of entertainment, ... -
Funkcjonalne typy substytutów w strukturze okazjonalnych innowacji frazeologicznych: interpretacja z uwzględnieniem aspektu glottodydaktycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article deals with comprehensive research into phraseological innovations based on replacement of one or several components of the phraseological unit in modern Polish prosaic texts (36 works by 10 Polish writers). ... -
Games in foreign language classrooms: Taiwanese students’ perspective
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The study has been designed in order to answer the growing demand for systematic implementation of English language games into FL curriculum at the university level. The purpose of this paper is to analyse how Taiwan-based ... -
Gramatyka z kulturą – o współczesnych ścieżkach nauczania gramatyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)When developing grammar proficiency, language pragmatics (effectiveness of communication) are the primary focus, and the knowledge of grammar is perceived as a means of utterance creation, serving to implement specific ... -
The intercultural encounter as a communicative event subject to mediation
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The aim of this article is to discuss the place and role of the intercultural encounter (IE) in communication and education, including in foreign language teaching. Firstly, I present the IE as a communicative event and ... -
Interferencje leksykalne w wypowiedziach pisemnych Słowian ze Wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article presents an analysis of lexical interference errors made by Slavs from the East. The authors made an attempt to classify them and indicate the source of their occurrence. The source material consists of written ... -
Język medycyny (medyczny) – dyskusja nad definicją
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The present text discusses the definition of the term Polish medical language for the purposes of language teaching. The article consists of six parts. First, the theoretical assumptions of teaching the Polish language of ... -
Narzędzia krytycznego myślenia na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article focuses on the use of the recently popular tools of critical thinking in didactics (distinguishing the tools from critical thinking) during the lessons of Polish as a foreign language in the era of remote ... -
Nauczanie języka polskiego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego a nowa (pandemiczna) rzeczywistość
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article is a continuation of research on the evaluation of Polish language classes conducted remotely at The School of Polish for Foreign Students of the University of Lodz. Conclusions from the surveys made it possible ... -
Nauczanie polskiej deklinacji i składni w grupach wschodniosłowiańskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)In this paper, teaching Polish as a Foreign Language to adults from the east, that is, the inhabitants of former Soviet republics speaking Russian as their first or second language is used an example of the didactics of ... -
O semantyczny wymiar słowotwórstwa w glottodydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)Learning word formation mechanisms (reception level) and acquiring the ability to use derivatives in communication (production level) is a vital issue for foreigners learning Polish, which lets them enlarge immensely their ... -
Organizacja jednostki lekcyjnej oraz realizacja celów i zadań dydaktycznych na lekcjach języka polskiego w szkole dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących – o potrzebie podejścia glottodydaktycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)In the article the author discusses lesson characteristics of selected classes at primary and secondary schools for deaf children. The research of lesson structure and the effects of learning goal and objective implementation ... -
Photovoice jako metoda badania potrzeb językowych i szkoleniowych. Studium przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)PhotoVoice is a qualitative, participatory, community-based needs assessment method used in the social sciences. PhotoVoice can also be used in educational research as a tool for learning and language needs assessment and ... -
Polszczyzna uczniów arabskiego pochodzenia – studium porównawcze
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The aim of this article is a comparative study of the Polish language of two students of Arabic origin who attend one of the high schools in Lodz. The comparison was made from two perspectives – from the perspective of the ... -
Potrzeby, możliwości i konteksty wprowadzenia do nauczania języka polskiego jako obcego treści związanych z prawami człowieka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article discusses the introduction of subjects related to human rights to the language training cycle of foreigners studying Polish as a foreign language. The presented reflections are based on the results of projects ... -
Poziom B2 jako węzłowy etap w osiąganiu biegłości językowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The main purpose of the article is to highlight the specificity of the B2 level which, though ‘bearing the same letter’ as B1, differs from it immensely, both qualitatively and quantitively. First, the authors recall the ... -
Praktyka (glotto)dydaktyczna z perspektywy naukowej: poszukiwanie nowych inspiracji, rozwiązań i metod w procesie kształcenia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The article presents the assumptions, theses, concepts and postulates of the papers published in the 28th volume of the “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” journal under the title ... -
Proporcja liczby wyrazów faktycznych i przeciętnych tekstu w kontekście siedmiostopniowej skali trudności jasnopis.pl
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-30)The length of a text will be different depending on the choice of unit, if that should be the number of Actual Words (AW) or Average Words (APW, Moździerz 2020). The ratio of AW to APW in a text changes along with this ...