dc.contributor.author | Zalewska, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2022-02-07T09:10:51Z | |
dc.date.available | 2022-02-07T09:10:51Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40594 | |
dc.description.abstract | Jakość kształcenia jest głównym czynnikiem decydującym o konkurencyjności uczelni wyższych. Koniecznością jest monitorowanie, jak stosowane metody i narzędzia nauczania wpływają, na jakości kształcenia. Duże sukcesy i widoczne efekty, wśród przedsiębiorstw, zachęciły do rozważenia szansy przystosowania koncepcji Total Quality Managment – TQM do innych instytucji. Metody te można dostosować i zmodyfikować tak by w pełni uwzględniały aspekty edukacji. Koncepcje zarządzania jakością stosowane w instytucjach szkolnictwa wyższego, które wzajemnie się przenikają i uzupełniają, będą utożsamiane z pojęciem Ciągłe Doskonalenie Jakości (ang. Continuous Quality Improvement – CQI).
Głównym celem rozprawy jest dokonanie oceny efektywności wdrażania metod Ciągłego Doskonalenia Jakości w uczelniach wyższych w Polsce. Praca została ujęta w czterech rozdziałach. W rozdziale pierwszym przedstawiono metody zarządzania jakością. Zaprezentowano zarówno genezę, jak i zarys metod Ciągłego Doskonalenia Jakości w szkolnictwie wyższym. W szczególności wskazując na bariery i korzyści wynikające z ich wdrożenia. Rozdział drugi obejmuje charakterystykę doświadczenia z zakresu wdrażania i stosowania metod CQI na najlepszych uczelniach, głównie w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Przedstawiono także pierwsze próby wprowadzania metod CQI w polskich uczelniach wyższych. W rozdziale trzecim zawarte są wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Łódzkiego uczestniczących w zajęciach, na których stosowano metody CQI, oceniając czynniki wpływające na opinię studentów. W rozdziale czwartym zaprezentowano wyniki badań dotyczące oceny metod CQI wśród nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia z przedmiotów ilościowych. Badania przeprowadzono na najlepszych polskich uczelniach wg rankingu czasopisma Perspektywy 2019 oraz na Uniwersytecie Łódzkim. Wyniki badań opinii pozwoliły porównać poglądy studentów i wykładowców dotyczące oceny możliwości wdrożenia metod CQI oraz ich efektywności. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | Ciągłe Doskonalenie Jakości (CQI) | pl_PL |
dc.subject | Kompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM) | pl_PL |
dc.subject | szkolnictwo wyższe | pl_PL |
dc.subject | jakość kształcenia | pl_PL |
dc.title | Ciągłe Doskonalenie Jakości w procesie kształcenia studentów | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 186 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Metod Statystycznych | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | elzbieta.zalewska@eksoc.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Domański, Czesław | |
dc.dissertation.reviewer | Rocki, Marek | |
dc.dissertation.reviewer | Szreder, Mirosław | |
dc.date.defence | 2022-02-22 | |
dc.discipline | ekonomia i finanse | pl_PL |