Show simple item record

dc.contributor.authorZalewska, Elżbieta
dc.date.accessioned2022-02-07T09:10:51Z
dc.date.available2022-02-07T09:10:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40594
dc.description.abstractJakość kształcenia jest głównym czynnikiem decydującym o konkurencyjności uczelni wyższych. Koniecznością jest monitorowanie, jak stosowane metody i narzędzia nauczania wpływają, na jakości kształcenia. Duże sukcesy i widoczne efekty, wśród przedsiębiorstw, zachęciły do rozważenia szansy przystosowania koncepcji Total Quality Managment – TQM do innych instytucji. Metody te można dostosować i zmodyfikować tak by w pełni uwzględniały aspekty edukacji. Koncepcje zarządzania jakością stosowane w instytucjach szkolnictwa wyższego, które wzajemnie się przenikają i uzupełniają, będą utożsamiane z pojęciem Ciągłe Doskonalenie Jakości (ang. Continuous Quality Improvement – CQI). Głównym celem rozprawy jest dokonanie oceny efektywności wdrażania metod Ciągłego Doskonalenia Jakości w uczelniach wyższych w Polsce. Praca została ujęta w czterech rozdziałach. W rozdziale pierwszym przedstawiono metody zarządzania jakością. Zaprezentowano zarówno genezę, jak i zarys metod Ciągłego Doskonalenia Jakości w szkolnictwie wyższym. W szczególności wskazując na bariery i korzyści wynikające z ich wdrożenia. Rozdział drugi obejmuje charakterystykę doświadczenia z zakresu wdrażania i stosowania metod CQI na najlepszych uczelniach, głównie w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Przedstawiono także pierwsze próby wprowadzania metod CQI w polskich uczelniach wyższych. W rozdziale trzecim zawarte są wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Łódzkiego uczestniczących w zajęciach, na których stosowano metody CQI, oceniając czynniki wpływające na opinię studentów. W rozdziale czwartym zaprezentowano wyniki badań dotyczące oceny metod CQI wśród nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia z przedmiotów ilościowych. Badania przeprowadzono na najlepszych polskich uczelniach wg rankingu czasopisma Perspektywy 2019 oraz na Uniwersytecie Łódzkim. Wyniki badań opinii pozwoliły porównać poglądy studentów i wykładowców dotyczące oceny możliwości wdrożenia metod CQI oraz ich efektywności.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectCiągłe Doskonalenie Jakości (CQI)pl_PL
dc.subjectKompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM)pl_PL
dc.subjectszkolnictwo wyższepl_PL
dc.subjectjakość kształceniapl_PL
dc.titleCiągłe Doskonalenie Jakości w procesie kształcenia studentówpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number186pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Metod Statystycznychpl_PL
dc.contributor.authorEmailelzbieta.zalewska@eksoc.uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorDomański, Czesław
dc.dissertation.reviewerRocki, Marek
dc.dissertation.reviewerSzreder, Mirosław
dc.date.defence2022-02-22
dc.disciplineekonomia i finansepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record