Ciągłe Doskonalenie Jakości w procesie kształcenia studentów
Streszczenie
Jakość kształcenia jest głównym czynnikiem decydującym o konkurencyjności uczelni wyższych. Koniecznością jest monitorowanie, jak stosowane metody i narzędzia nauczania wpływają, na jakości kształcenia. Duże sukcesy i widoczne efekty, wśród przedsiębiorstw, zachęciły do rozważenia szansy przystosowania koncepcji Total Quality Managment – TQM do innych instytucji. Metody te można dostosować i zmodyfikować tak by w pełni uwzględniały aspekty edukacji. Koncepcje zarządzania jakością stosowane w instytucjach szkolnictwa wyższego, które wzajemnie się przenikają i uzupełniają, będą utożsamiane z pojęciem Ciągłe Doskonalenie Jakości (ang. Continuous Quality Improvement – CQI).
Głównym celem rozprawy jest dokonanie oceny efektywności wdrażania metod Ciągłego Doskonalenia Jakości w uczelniach wyższych w Polsce. Praca została ujęta w czterech rozdziałach. W rozdziale pierwszym przedstawiono metody zarządzania jakością. Zaprezentowano zarówno genezę, jak i zarys metod Ciągłego Doskonalenia Jakości w szkolnictwie wyższym. W szczególności wskazując na bariery i korzyści wynikające z ich wdrożenia. Rozdział drugi obejmuje charakterystykę doświadczenia z zakresu wdrażania i stosowania metod CQI na najlepszych uczelniach, głównie w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Przedstawiono także pierwsze próby wprowadzania metod CQI w polskich uczelniach wyższych. W rozdziale trzecim zawarte są wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Łódzkiego uczestniczących w zajęciach, na których stosowano metody CQI, oceniając czynniki wpływające na opinię studentów. W rozdziale czwartym zaprezentowano wyniki badań dotyczące oceny metod CQI wśród nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia z przedmiotów ilościowych. Badania przeprowadzono na najlepszych polskich uczelniach wg rankingu czasopisma Perspektywy 2019 oraz na Uniwersytecie Łódzkim. Wyniki badań opinii pozwoliły porównać poglądy studentów i wykładowców dotyczące oceny możliwości wdrożenia metod CQI oraz ich efektywności.