dc.contributor.author | Molenda, Marek | |
dc.date.accessioned | 2022-01-13T12:05:40Z | |
dc.date.available | 2022-01-13T12:05:40Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40439 | |
dc.description.abstract | Celem rozprawy było opisanie procesu pozyskiwania przez polskich uczniów języka angielskiego informacji językowej w słownikach i źródłach niesłownikowych. W odróżnieniu od większości badań prowadzonych w tym celu, model badawczy charakteryzował się dużą elastycznością i nie koncentrował się na obserwacji pojedynczych aspektów w ściśle kontrolowanym środowisku. Nieinwazyjna technika obserwacji działań uczniów pracujących w naturalny kontekście pozwoliła na uzyskanie zebranie wyników, które mogą okazać się przydatne dla twórców słowników jak i nauczycieli języka obcego.
Rozprawa składa się z sześciu rozdziałów; na wstępie zaprezentowana jest historia najstarszych źródeł
informacji leksykalno-gramatycznej ze szczególnym naciskiem na podział istniejący między źródłami
jednojęzycznymi i wielojęzycznymi. W rozdziale drugim pokazano, w jaki sposób cechy i funkcje tych dwóch typów źródeł zostały połączone w formie jednojęzycznego słownika uczniowskiego; ponadto w tym rozdziale zaprezentowana jest także krytyka wspomnianych słowników oraz kontrargumenty do niektórych zarzutów.
Rozdział trzeci jest poświęcony historii słowników polsko-angielskich i angielsko-polskich. Ponadto opisuje on źródła informacji leksykalno-gramatycznej dostępne współczesnym uczniom języka angielskiego. Kolejne dwa rozdziały ukazują perspektywę badawczą na zagadnienie wykorzystania słowników przez uczniów języków obcych – w rozdziale czwartym zaprezentowano najważniejsze podejścia oraz wymagania do stworzenia nowego modelu badawczego, a w rozdziale piątym zawarto listę i opis elementów składających się na wspomniany model, tj. charakterystykę Sieci 2.0, założenia Teorii Czynności i możliwości oferowane przez technologię screen capture. Po opisaniu metody, praca skupia się na przedstawieniu badania w rozdziale szóstym; oprócz danych ilościowych oraz jakościowych rozdział ten zawiera także wskazówki dla badaczy oraz nauczycieli języków obcych, którzy chcieliby lepiej zrozumieć proces wyszukiwania i wykorzystania informacji znalezionych w źródłach leksykalno-gramatycznych. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | leksykografia pedagogiczna | pl_PL |
dc.subject | pedagogical lexicography | pl_PL |
dc.subject | activity theory | pl_PL |
dc.subject | EFL | pl_PL |
dc.subject | słowniki uczniowskie | pl_PL |
dc.subject | learner dictionaries | pl_PL |
dc.subject | teoria czynności | pl_PL |
dc.title | Investigating the process of EFL lexicogrammatical consultation in the Web 2.0 environment | pl_PL |
dc.title.alternative | Badanie procesu pozyskiwania informacji leksykalnogramatycznych w środowisku Sieci 2.0 przez uczących się języka angielskiego jako obcego | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 221 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Anglistyki, Zakład Tarnslatoryki i Glottodydaktyki | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | marek.molenda@filologia.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Majer, Jan | |
dc.dissertation.reviewer | Turula, Anna | |
dc.dissertation.reviewer | Lew, Robert | |
dc.date.defence | 2022-01-26 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |