Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalczyk-Cantoro, Daria
dc.date.accessioned2022-01-03T13:29:46Z
dc.date.available2022-01-03T13:29:46Z
dc.date.issued2021-12-28
dc.identifier.issn1733-0319
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40400
dc.description.abstractThe aim of this article is to analyse the Renaissance poem Sarca, whose authorship is attributed to the Italian humanist Pietro Bembo, and to indicate the ancient inspirations of the work. The main model for the work is Carmen 64 by Catullus, although the author also refers to other Roman poets. The intertextual relations between Sarca and the hypotexts are presented on various levels. The analysis focuses on showing parallel elements of the setting and takes in consideration the few similarities at the linguistic and stylistic level. Genre-wise Sarca is classified as an epithalamium of an aythiological character. Its characteristics typical of the Renaissance era are also highlighted. The article also brings up the history of the poem and the topic of its attribution, presenting an extensive state of research.en
dc.description.abstractThe aim of this article is to analyse the Renaissance poem Sarca, whose authorship is attributed to the Italian humanist Pietro Bembo, and to indicate the ancient inspirations of the work. The main model for the work is Carmen 64 by Catullus, although the author also refers to other Roman poets. The intertextual relations between Sarca and the hypotexts are presented on various levels. The analysis focuses on showing parallel elements of the setting and takes in consideration the few similarities at the linguistic and stylistic level. Genre-wise Sarca is classified as an epithalamium of an aythiological character. Its characteristics typical of the Renaissance era are also highlighted. The article also brings up the history of the poem and the topic of its attribution, presenting an extensive state of research.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCollectanea Philologica;24pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPietro Bemboen
dc.subjectCatullusen
dc.subjectRenaissanceen
dc.subjectaemulatioen
dc.subjectepithalamiumen
dc.subjectNeo-Latin Literatureen
dc.subjectPietro Bembopl
dc.subjectKatulluspl
dc.subjectrenesanspl
dc.subjectaemulatiopl
dc.subjectepithalamiumpl
dc.subjectneolatynistykapl
dc.titleRenesansowy poemat "Sarca" jako "aemulatio" z autorami antycznymipl
dc.title.alternativeRenaissance Poem Sarca as Aemulatio with Ancient Authorsen
dc.typeArticle
dc.page.number141-153
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl
dc.identifier.eissn2353-0901
dc.referencesBembo, P. (2005). Lyric Poetry. Etna. Trans. M.P. Chatfield. Cambridge–Massechusetts–London: Harvard University Press.pl
dc.referencesBurckhardt, J. (1991). Kultura Odrodzenia we Włoszech. Próba ujęcia. Przeł. M. Kreczkowska. Warszawa: Czytelnik.pl
dc.referencesChatfield, M.P. (2005). Introduction. W: Bembo P., Lyric Poetry. Etna (s. VII–XX). Cambridge–Massechusetts–London: Harvard University Press.pl
dc.referencesElwert, W.T. (1969). „Il Lago di Garda nella poesia italiana del Cinquecento”. Il Lago di Garda, Atti del Congresso internazionale promosso dall’Ateneo di Salò II. 203–245. Salò: Atteneo di Salò.pl
dc.referencesFulińska, A. (1997). „Renesansowa aemulatio: alegacja czy intertekstualność?”. Teksty Drugie 4. 5–15.pl
dc.referencesFulińska, A. (2000). Naśladowanie i twórczość: renesansowe teorie imitacji, emulacji i przekładu. Wrocław: FNP.pl
dc.referencesGage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji. Przeł. J. Holzman. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesGłowiński, M. (1986). „O intertekstualności”. Pamiętnik Literacki 4. 90–91.pl
dc.referencesGrimal, P. (1997). Słownik mitologii greckiej i rzymskiej. Wrocław: Ossolineum.pl
dc.referencesHymny homeryckie. (2001). Przeł. W. Appel. Toruń: Algo.pl
dc.referencesKatullus. (2005). Poezje. Przeł. A. Świderkówna. Wrocław: Ossolineum deAgostini.pl
dc.referencesKatullus. (2013). Poezje wszystkie. Przeł. G. Franczak, A. Klęczar, Kraków: Homini.pl
dc.referencesKlęczar, A. (2013). Wstęp. W: Katullus, Poezje wszystkie. Przeł. G. Franczak, A. Klęczar. Kraków: Homini. 7–118.pl
dc.referencesKorenjak, M. (2012). Short Mythological Epic in Neo-Latin Literature. W: Baumbach, M., Bär, S. (red.), Brill’s Companion to Greek and Latin Epyllion and its reception. Leiden–Boston: Brill.pl
dc.referencesKuciak, A. (2006). Przypisy. W: Alighieri, D. Boska komedia. Przeł. A. Kuciak. Poznań: Wydawnictwo AA.pl
dc.referencesMai, A. (1942). Spicilegium Romanum (vol. VIII). Roma: Typis Collegii Urbani.pl
dc.referencesMorsolin, B. (1886–1887). „Il Sarca, poemetto latino di Pietro Bembo”. Atti del Reale Istituto Veneto di scienze lettere ed arti, dal novembre 1886 all’ottobre 1887 (vol. V, serie VI). Venezia: Tipografia G. Antonelli. 229–265.pl
dc.referencesOlszaniec, W., Rzepkowski, K. (2013). Przypisy. W: Boccaccio, G., O słynnych kobietach. Przeł. P. Bańkowski. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesOvidius. (1977). Metamorphoses. W.S. Anderson (ed.), Leipsig: B. G. Teubner.pl
dc.referencesPecoraro, M. (1959). Per la storia dei carmina del Bembo. Una redazione non vulgata. Roma: Istituto per la collaborazione culturale.pl
dc.referencesPighi, G.B. (1974). Sarca. Poema del XVI secolo. Testo latino e traduzione italiana con un saggio critico. Arco: Cartiera di Arco-Stamperia Valdonega.pl
dc.referencesPiovesan, E. (1974). “L’autore del poemetto Sarca”. Atti e memorie della Accademia di Agricoltura, Scienze e Lettere di Verona, anno accademico 1973–1974 (vol. XXV, serie 6). 203–245.pl
dc.referencesSchönberger, O. (1994). Sarca: Petrus Bembus: Einleitung, völlständiger Text, erste Übersetzung und Anmerkungen. Würzburg: Königshausen & Neumann.pl
dc.referencesZeno, A. (1782). Lettere (vol. III). Venezia: Apresso Francesco Sansoni.pl
dc.contributor.authorEmaildaria.kowalczyk@uwr.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-0319.24.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0