Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNamieciński, Piotr
dc.contributor.authorTrzaskalik, Tadeusz
dc.contributor.authorBajdak, Andrzej
dc.contributor.authorJarek, Sławomir
dc.date.accessioned2021-12-15T13:14:04Z
dc.date.available2021-12-15T13:14:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1899-3192
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40049
dc.description.abstractWprowadzenie nowego produktu jest procesem kosztownym i długotrwałym. Brak informacji o preferencjach potencjalnych klientów stanowi zawsze duży problem w prognozowaniu przyszłych udziałów w rynku. W artykule proponowane jest nowatorskie wykorzystanie metody stochastycznej wielowymiarowej analizy akceptowalności (SMAA), do badania przewagi konkurencyjnej nowych produktów i prognozowania ich udziałów w rynku. Możliwe jest to dzięki reinterpretacji podstawowych wskaźników metody SMAA. Dzięki temu, posiadając jedynie informacje o udziałach w rynku i specyfikacji technicznej poszczególnych produktów, możliwa jest prognoza przyszłych udziałów w rynku nowo wprowadzanych produktów. W celu lepszego zobrazowania idei kryjącej się za proponowaną metodą został przedstawiony prosty przykład liczbowy. W przykładzie tym do modelowania procesu decyzyjnego wykorzystano metodę PROMETHEE.pl_PL
dc.description.abstractThe introduction of a new product is a costly and lengthy process. The lack of information about the preferences of potential customers is always a big problem in forecasting future market shares. This article proposes the innovative use of Stochastic Multicriteria Acceptability Analysis (SMAA), to study new products competitivenes and forecast their market share, with very limited resources of information. By reinterpretation of acceptability index to forecast market share of new product there are needed only market shares and technical characterization of products which has been former present on the market. Simple numerical example was included for better presentation of idea hidden behind of our method. PROMETHEE method was used for decision process modeling.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu;469
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectudziały w rynkupl_PL
dc.subjectpreferencje klientówpl_PL
dc.subjectSMAApl_PL
dc.subjectPROMETHEEpl_PL
dc.subjectmarket sharespl_PL
dc.subjectcustomer preferencespl_PL
dc.titleWykorzystanie stochastycznej wielokryterialnej analizy akceptowalności w prognozowaniu przyszłych udziałów w rynku dla nowo wprowadzanych produktówpl_PL
dc.title.alternativeApplication of the stochastic multicriteria acceptability analysis for market share forecasting for new productspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number208-216pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Katowicachpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Katowicachpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Katowicachpl_PL
dc.identifier.eissn2392-0041
dc.referencesBrans J.P., Mareschal B., 2005, PROMETHEE methods, [w:] Figueira J., Greco S., Ehrgott M. (ed.), Multiple Criteria Decision Analysis. State of Art Surveys, Springer, Boston, s. 163-196.pl_PL
dc.referencesCorrente S., Figueira J.R., Greco S., 2014, The SMAA-PROMETHEE method, European Journal of Operational Research, vol. 239, s. 514-522.pl_PL
dc.referencesDurbach I., Lahdelma R., Salminen P., 2014, The analytic hierarchy process with stochastic judgements, European Journal of Operational Research, vol. 238, s. 522-559.pl_PL
dc.referencesLahdelma R., Hokkanen J., Salminen P., 1998, SMAA- stochastic multiobjective acceptability analysis, European Journal of Operational Research, vol. 106, s. 137-143.pl_PL
dc.referencesOkul D., Gencer C., Aydogan E.K., 2014, A Method Based on SMAA-Topsis for Stochastic Multi-Criteria Decision Making and a Real-World Application, International Journal of Information Technology & Decision Making, vol. 13, s. 957-978.pl_PL
dc.referencesTervonen T., Figueira J., 2008, A Survey on Stochastic Multicriteria Acceptability Analysis Methods. Journal of Multi-Criteria Decision Analysis, vol. 15, s. 1-14.pl_PL
dc.referencesTervonen T., Figueira J., Lahdelma R., Salminen P., 2004, An inverse approach for ELECTRE III. Research Report 20/2004, The Institute of Systems Engineering and Computers (INESC-Coimbra), Coimbra, Portugal, http://www.inescc.pt (15.10.2015).pl_PL
dc.referencesTervonen T., Lahdelma R., 2007, Implementing stochastic multicriteria acceptability analysis, European Journal of Operational Research, vol. 178, s. 500-513.pl_PL
dc.referencesTrzaskalik T. (red.), 2014, Wielokryterialne wspomaganie decyzji. Metody i zastosowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.15611/pn.2017.469.21
dc.disciplineekonomia i finansepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe