Wykorzystanie stochastycznej wielokryterialnej analizy akceptowalności w prognozowaniu przyszłych udziałów w rynku dla nowo wprowadzanych produktów
Oglądaj/ Otwórz
Data
2017Autor
Namieciński, Piotr
Trzaskalik, Tadeusz
Bajdak, Andrzej
Jarek, Sławomir
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Wprowadzenie nowego produktu jest procesem kosztownym i długotrwałym.
Brak informacji o preferencjach potencjalnych klientów stanowi zawsze duży problem w prognozowaniu przyszłych udziałów w rynku. W artykule proponowane jest nowatorskie wykorzystanie metody stochastycznej wielowymiarowej analizy akceptowalności (SMAA), do
badania przewagi konkurencyjnej nowych produktów i prognozowania ich udziałów w rynku. Możliwe jest to dzięki reinterpretacji podstawowych wskaźników metody SMAA. Dzięki
temu, posiadając jedynie informacje o udziałach w rynku i specyfikacji technicznej poszczególnych produktów, możliwa jest prognoza przyszłych udziałów w rynku nowo wprowadzanych produktów. W celu lepszego zobrazowania idei kryjącej się za proponowaną metodą
został przedstawiony prosty przykład liczbowy. W przykładzie tym do modelowania procesu
decyzyjnego wykorzystano metodę PROMETHEE. The introduction of a new product is a costly and lengthy process. The lack of information about the preferences of potential customers is always a big problem in forecasting
future market shares. This article proposes the innovative use of Stochastic Multicriteria Acceptability Analysis (SMAA), to study new products competitivenes and forecast their market
share, with very limited resources of information. By reinterpretation of acceptability index
to forecast market share of new product there are needed only market shares and technical characterization of products which has been former present on the market. Simple numerical
example was included for better presentation of idea hidden behind of our method. PROMETHEE method was used for decision process modeling.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: