Show simple item record

dc.contributor.authorCiesielski, Tomasz
dc.date.accessioned2021-12-14T12:59:08Z
dc.date.available2021-12-14T12:59:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1508-1354
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40038
dc.description.abstractAccording to the Australian pedagogue and performer Andrew Morrish – “Improvisation is all about paying attention”. This statement and the structure of his workshop become a premise to their analysis through the attention issue which is a key in the context of dance stage improvisation. The query of modern scientific discourse undertaking the attention as a term including a range of cognitive system involved in selection and prioritisation of information processing within memory and perception allows to indicate at cognitive sciences and phenomenology as the most valuable in this research area. Their application is based on the way of structuring the improviser’s experience formulated by A. Morrish. It distinguishes three concurrent stages: a beginning mind, a middle mind and an end mind. The used material includes the characteristic of each of the stage presented by the Australian researcher as well as a direct experience of author’s participation in the workshop. On this basis the author of the article presents hypothesis referring to the cognitive requirements of stage improvisation in aesthetic context and possible further directions of research.pl_PL
dc.description.abstractWedług australijskiego pedagoga i performera Andrew Morrisha: „Improvisation is all about paying attention” (pol. improwizacja to przede wszystkim zwracanie uwagi, tłum. T. Ciesielski). Sformułowanie to, a także struktura prowadzonych przez niego warsztatów stają się przesłanką do ich analizy poprzez zagadnienie uwagi, które jest kluczowe w kontekście tanecznej improwizacji scenicznej. Kwerenda współczesnych dyskursów naukowych podejmujących uwagę jako termin obejmujący szereg systemów poznawczych, które biorą udział w selekcji i priorytetyzacji przetwarzania informacji, w tym pamięci i percepcji, pozwala na wskazanie nauk kognitywnych oraz fenomenologii jako posiadających największą wartość wyjaśniającą w tym obszarze badań. Ich aplikacja zostaje w artykule poprowadzona w oparciu o sformułowany przez Morrisha sposób strukturyzowania doświadczenia improwizatora, wyróżniający trzy współwystępujące etapy: umysłu początku, umysłu środka i umysłu końca. Wykorzystany materiał badawczy obejmuje przedstawioną przez Australijczyka charakterystykę każdego z tych etapów, jak również bezpośrednie doświadczenie udziału w jego warsztatach autora tekstu. Na tej podstawie zaprezentowane zostają hipotezy odnoszące się do poznawczych wymagań improwizacji scenicznej w kontekście estetycznym oraz możliwych dalszych kierunków badań.pl_PL
dc.description.sponsorshipBadania prowadzone przez Tomasza Ciesielskiego finansowane są przez Narodowe Centrum Nauki w ramach projektu „Funkcje i metody dystrybucji uwagi we współczesnym teatrze tańca: Nr rej. 2016/21/N/HS2/02671.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherPolskie Forum Choreologicznepl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia Choreologica;XX
dc.subjectimprovisationpl_PL
dc.subjectattentionpl_PL
dc.subjectworkshoppl_PL
dc.subjectpractice-as-researchpl_PL
dc.subjectconsciousnesspl_PL
dc.subjectphenomenologypl_PL
dc.subjectimprowizacjapl_PL
dc.subjectuwagapl_PL
dc.subjectwarsztatpl_PL
dc.subjectpraktyka-jako-badaniepl_PL
dc.subjectświadomośćpl_PL
dc.subjectfenomenologiapl_PL
dc.titleUwaga a doświadczenie estetyczne improwizatora Warsztat Andrew Morrishapl_PL
dc.title.alternativeAttention and the Aesthetic Experience of an Improviser Workshop by Andrew Morrishpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Polskie Forum Choreologicznepl_PL
dc.page.number67-86pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorEmailtomasz.ciesielski@uni.lodz.plpl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record