Wyświetlanie pozycji 21-40 z 3535

    • Współpraca ekumeniczna w promocji Biblii na przykładzie regionu górnośląsko-zagłębiowskiego 

      Palion, Adam (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-11-28)
      W artykule autor ukazał niektóre działania podejmowane w regionie górnośląsko-zagłębiowskim dotyczące Biblii. Mogą się one stać być inspiracją dla innych środowisk chrześcijańskich. Swoje rozważania rozpoczął odwołaniem ...
    • Przebieg prac nad Biblią Ekumeniczną 

      Zalisz, Jadwiga (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-11-28)
      W opracowaniu przedstawiono przebieg prac na Biblią Ekumeniczną oraz podstawowe założenia do tłumaczenia dzieła. Początkiem inicjatyw przekładów ekumenicznych (czy międzywyznaniowych) jest Konstytucja Dogmatyczna o Objawieniu ...
    • Biblia, ekumenizm, duchowość. W poszukiwaniu jedności chrześcijan 

      Sawa, Przemysław (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-11-28)
      Wciąż aktualnym jest poszukiwanie jedności między chrześcijanami. Z jednej strony wypływa to z pragnienia jedności wyrażonego przez Jezusa w czasie modlitwy w Wieczerniku, a z drugiej chodzi o naturalną potrzebę bycia razem ...
    • List prof. dr. hab. Antoniego Różalskiego, rektora Uniwersytetu Łódzkiego 2016–2020. 

      Różalski, Antoni (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-11-28)
    • Kulturemy regionalne w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego 

      Zwolińska, Paulina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Kulturemy to nośniki tradycji i przekonań zbiorowości, dlatego są one symbolami określonych miast, regionów oraz państw. Artykuł przedstawia analizę trzech ogólnych podręczników kursowych do nauczania języka polskiego jako ...
    • Psychologia pozytywna w glottodydaktyce- kontekst nauczania/uczenia się seniorów 

      Niewczas, Sylwia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Artykuł ma na celu omówienie aktualnego stanu badań na temat psychologii pozytywnej z perspektywy jej aplikacji w glottodydaktyce ukierunkowanej na seniorów. Od kilku lat obserwujemy tendencję zwiększającej się popularności ...
    • Zdalne nauczanie przedmiotów innych niż język polski w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego 

      Góralczyk-Mowczan, Paula; Maćkowiak, Rafał (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Artykuł stanowi kontynuację badań dotyczących oceny przez słuchaczy zajęć prowadzonych zdalnie w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w czasie pandemii COVID-19. W tekście przedstawione zostały ...
    • Z pracowni językowej do ,,Breakout roomów”. Innowacyjne metody w zdalnej nauce fonetyki języka fińskiego. 

      Santoo, Laura (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Z powodu pandemii kursy w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki na Uniwersytecie Gdańskim zostały zorganizowane zdalnie w roku akademickim 2020-2021. Nauczyciele nie mieli możliwości korzystania z pracowni komputerowej, ...
    • Eduprofil "Try Some Polish" jako przykład innowacyjnych materiałów dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego – studium przypadku 

      Banach, Agnieszka; Pokorska, Michalina; Dębska, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Na portalu społecznościowym Instagram zauważyć można coraz więcej profili o charakterze edukacyjnym, w tym także kont zajmujących się nauczaniem języków obcych. Odpowiadając na sytuację pandemiczną, a także związane z nią ...
    • Projektowanie aplikacji mobilnej do autonomicznej nauki leksyki języka angielskiego 

      Lehmkuhl, Paulina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Niniejszy artykuł identyfikuje kluczowe cechy niezbędne do projektowania i rozwoju aplikacji do autonomicznej nauki słownictwa angielskiego jako języka obcego. Teorie i modele z (psycho)lingwistyki oraz projektowania ...
    • Youtube czy Studytube - przegląd wybranych profili internetowych poświęconych nauczaniu jpjo 

      Kaźmierczak, Paulina; Sroka, Jakub ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      W artykule podjęto temat wykorzystania platformy YouTube jako narzędzia do nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego. Szczegółowej analizie poddano 23 kanały, które przynajmniej w połowie prowadzone były w języku ...
    • Udzielanie informacji zwrotnej na zajęciach języka obcego – analiza wybranych aplikacji 

      Kruszyńska, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Podczas wybuchu pandemii wirusa SARS-CoV-2 na przełomie lat 2019/2020 nauczanie zdalne stało się rozwiązaniem umożliwiającym zachowanie ciągłości edukacyjnej niemalże na całym świecie. Celem tego artykułu jest analiza ...
    • Wstęp 

      Grochala, Beata; Pokorska, Michalina; Syrek, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    • Aktywizacja – innowacja – inspiracja w (glotto)dydaktyce 

      Grochala, Beata; Pokorska, Michalina; Syrek, Małgorzata; Grochala, Beata - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej; Pokorska, Michalina - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej; Syrek , Małgorzata - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Artykuły w tomie umieszczono w obrębie dwóch części. Pierwsza, pt. Aktywizacja i innowacja a nauczanie zdalne, zawiera sześć artykułów poświęconych różnorodnym aspektom nauczania zdalnego: aplikacjom, kanałom na YouTube, ...
    • (D4R) DISTRAINT For Research [software files] 

      Nieznany autor (2025-05-19)
      DISTRAINT For Research (abbr. D4R) is a resource for research purposes (a browser video game) for user-centred game translation studies and beyond. The resource is openly available and customisable, and can be run in the ...
    • W cieniu „Śmierci”. Życie i twórczość Ignacego Dąbrowskiego (1869–1932) 

      Goniewicz-Potocka, Jadwiga ORCID (2025)
      Podstawowym celem niniejszej rozprawy jest rekonstrukcja biografii Ignacego Dąbrowskiego na podstawie zgromadzonych materiałów źródłowych oraz szczegółowe omówienie wszystkich jego utworów wraz z analizą ich recepcji od ...
    • Słownik kultury literackiej Łodzi do 1939 r. 

      Badowska, Katarzyna; Cieślak, Tomasz; Dekiert, Dariusz; Kołodziej, Karolina; Kucner, Monika; Pietrych, Krystyna; Radziszewska, Krystyna; Warda, Anna; Wiatr, Ewa; Badowska, Katarzyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski; Cieślak, Tomasz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu; Dekiert, Dariusz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Niemcoznawstwa; Kołodziej, Karolina - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski; Kucner, Monika - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Niemcoznawstwa; Pietrych, Krystyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu; Radziszewska, Krystyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Niemcoznawstwa; Wiatr, Ewa - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Centrum Badań Żydowskich (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-09-20)
      The Dictionary of Literary Culture of Łódź until 1939 is a compendium of knowledge about the literature and literary life of Łódź before 1939. It presents the literary culture of Łódź in its linguistic and thematic diversity, ...
    • W pętli awansu społecznego. Kobiece ścieżki postępu w sagach rodzinnych na podstawie „Gorzko, gorzko” Joanny Bator i „Rozrzuconych” Liliany Hermetz 

      Zatora, Anna ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2024)
      Artykuł koncentruje się na sposobie, w jaki autorki dwóch współczesnych sag rodzinnych – Joanna Batora w „Gorzko, gorzko” (2020) i Liliana Hermetz w „Rozrzuconych” (2021) – przedstawiają obraz kobiecego awansu społecznego. ...
    • Mistyczne marzenie. O „Pieśniach sobie śpiewanych” Konstancji Benisławskiej na tle kobiecej literatury dawnej 

      Żukowska, Kamila (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
      Książka poświęcona jest utworom Konstancji Benisławskiej (1747-1806), osiemnastowiecznej poetki z Inflant Polskich. Jej zbiór poetycki „Pieśni sobie śpiewane” stanowi przykład religijnej literatury autorstwa kobiety ...
    • Początki psychologii naukowej na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku w świetle prasy Królestwa Polskiego i Galicji 

      Domarańczyk-Cieślak, Daria (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-18)
      Autorka śledzi w publikacji narodziny psychologii jako dyscypliny naukowej na przełomie XIX i XX wieku na ziemiach polskich. Problematykę tę umieszcza w kontekście rozwoju dziedziny w Europie Zachodniej, co prowadzi ją do ...