Now showing items 21-40 of 3627

    • Teatralizacja w edukacji początkowej. Kreatywny nauczyciel, kreatywny uczeń 

      Matecka, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Tematem rozważań podjętych w ramach niniejszego artykułu jest metoda teatralizacji, którą autorka wykorzystywała podczas zajęć na etapie edukacji początkowej. W pierwszej części artykułu przedstawiona została geneza terminu ...
    • Wstęp 

      Jeznach, Klaudia; Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    • Sześcioetapowa metoda nauczania informatyki w szkole podstawowej 

      Celiński, Maciej (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      W niniejszym artykule skupiam się na przedstawieniu teoretycznych założeń sześcioetapowej metody nauczania dla przedmiotu informatyka. Zastosowanie tej metody nauczania przez nauczycieli w szkole podstawowej może znacząco ...
    • Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji 

      Jeznach, Klaudia; Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka; Jeznach, Klaudia - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173; Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173 (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Niniejsza publikacja jest owocem pogłębionych refleksji, efektem bogatych obserwacji szkoły i uczniów, ukazaniem różnych perspektyw badawczych. Wielowymiarowość zagadnień zaprezentowanych przez Autorów uświadamia, jak wiele ...
    • Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu zdalnym 

      Cimaszewska-Kuniniec, Gracja (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat technologie informacyjno-komunikacyjne były szeroko stosowane we wszystkich dziedzinach życia i działalności gospodarczej oraz skutecznie zmieniły sposób działania i funkcjonowania ...
    • Przypominanie – zapominanie. Drugie pokolenie wobec pamięci o Marcu ’68 

      Żyła, Weronika ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      W swoim artykule autorka analizuje dwa spektakle, które poruszają temat wydarzeń z 1968 roku i powstały w 2018 roku w związku z ich 50. rocznicą. Do analizy wybiera „Sprawiedliwość” Michała Zadary oraz „Kilka obcych słów ...
    • Dziecięce doświadczenie getta w spektaklach dla młodego widza 

      Królikowska, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      Twórcy teatralni często zajmują się tematem Holocaustu, jednak rozmowę o przeszłości i pamięci prowadzili głównie z widzami dorosłymi. Próby opowiedzenia młodym odbiorcom o Zagładzie stanowią więc w polskim teatrze novum. ...
    • Wyparte chłopskie korzenie i poszukiwanie szlacheckiego „imaginarium”. „W imię Jakuba S.” Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego 

      Berkan, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      Artykuł dotyczy dramatu Pawła Demirskiego W imię Jakuba S. oraz opartego na nim spektaklu pod tym samym tytułem w reżyserii Moniki Strzępki (Teatr Dramatyczny im. G. Holoubka w Warszawie, 2011). Twórcy spektaklu wyrazili ...
    • Wstęp 

      Królikowska, Joanna; Żyła, Weronika ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    • Opowiedzieć historię: Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku 

      Królikowska, Joanna; Żyła, Weronika; Królikowska, Joanna - Uniwersytet Łódzki; Żyła, Weronika - Uniwersytet Łódzki (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
      Publikacja Opowiedzieć historię. Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku stanowi próbę analizy narracji historycznych w polskim teatrze i dramacie najnowszym. Wychodząc od klasycznego kanonu badań nad pamięcią, ...
    • "Fake news", dezinformacja, weryfikacja – szkoła wobec nadprodukcji informacji. 

      Wojtowicz, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Tematem niniejszego szkicu jest jedno z największych zagrożeń współczesnej rzeczywistości kulturowej – tworzenie i rozpowszechnianie fake newsów w przestrzeni medialnej, a także podjęcie próby odpowiedzi na pytanie – czy ...
    • Kształtowanie kompetencji przyszłości na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej 

      Miłko, Marcin (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Kompetencje kluczowe i przyszłości stanowią bardzo ważną część procesu edukacyjnego, a obowiązek ich uczenia jest wpisany w preambułę do Podstawy programowej kształcenia ogólnego. W artykule została przedstawiona refleksja ...
    • Neurodydaktyka i nauka poprzez zabawę grupową 

      Jeznach, Klaudia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Celem artykułu jest ukazanie możliwości połączenia edukacji ze środowiskiem przyjaznym współczesnym uczniom. Nauka poprzez grupową zabawę, wykorzystująca różne dyskursy naukowe staje się efektywniejsza i praktyczniejsza. ...
    • Zrozumieć uczenie się. Skuteczne zdziwienie – wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania w świetle odkryć badań kognitywnych 

      Kisiel, Weronika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
      Czytanie i pisanie należą do kluczowych kompetencji współczesnego świata, a ich rozwijanie stanowi jedno z podstawowych zadań szkoły, mimo to Polska mierzy się z niezwykle popularnym zjawiskiem nieczytania. Podczas ...
    • Jak Ty będziesz zadowolony, to i ja będę zadowolona: Listy Pauliny i Aleksandra Wielopolskich z lat 1860–1862 

      Staniszewska, Aleksandra (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-09-25)
      „Jak Ty będziesz zadowolony, to i ja będę zadowolona” – pisała Paulina Wielopolska do swojego męża Aleksandra. Ta deklaracja, zawarta w jednym z prywatnych listów margrabiny, staje się punktem wyjścia do głębszej refleksji ...
    • English in Bangladesh and Linguistic Imperialism: Emergence of World Englishes 

      Awal, Abdul (2025)
      Based on English linguistic imperialism and World Englishes, this study scrutinises the contested status of English in Bangladesh. It has two aims: (1) to examine how English functions in postcolonial educational policies, ...
    • Dracula Meets the Music Video 

      Fisiak, Tomasz ORCID (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025)
      The following article will attempt to establish an intertextual link between one of the seminal examples of Gothic literature, i.e., Bram Stoker’s Dracula (1897), and the still relatively new medium of music video. To ...
    • Haunted Sketches: Analyzing the Foundations of Horror in Early Works by Tove Jansson and Walt Disney 

      Płuciennik, Jarosław ORCID; Suvilehto, Pirjo ORCID (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025)
      This article explores the early artistic influences and beginnings of Tove Jansson and Walt Disney, focusing on their works’ gothic and surreal elements. Both Jansson and Disney are renowned for their contributions to ...
    • Wpływ anglojęzycznych tłumaczeń literatury grozy w 1990–1995 na kształtujące się po 1989 roku polskie realizacje gatunku 

      Mazurkiewicz, Adam ORCID (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025)
      The article is devoted to the formation of a new horizon of expectations towards horror literature, which appeared on the literary market and was influenced by translations between the years 1989–1995. At the same time, ...
    • Horror jako gatunek transmedialny — prolegomena 

      Zatora, Anna ORCID; Staszenko-Chojnacka, Dominika ORCID (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025)
      The article is an introduction to the exploration of horror as a transmedia genre. Contemporary horror is growing in popularity and functions in various media: literature, film, video games, streaming platforms, comics, ...