Wizerunek polityka w warunkach kryzysu Willy Brandt w polskiej publicystyce doby PRL
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Celem artykułu jest analiza dyskursu prowadzonego w prasie i publicystyce PRL (1956–
1989) na temat zachodnioniemieckiego polityka Willy’ego Brandta. W badaniu przyjęto
hipotezę, iż pozytywny wizerunek kanclerza w polskim dyskursie wynikał z potrzeb legitymizacyjnych
władzy, a szerzej w utwierdzeniu w przekonaniu o słuszności panującej
ideologii socjalistycznej. W analizie przyjęto metodę jakościową i wykorzystano Krytyczną
Analizę Dyskursu (KAD). Podstawą analizy były publikacje prasowe i publicystyczne reprezentujące
dopuszczone przez władze środowiska światopoglądowe w ówczesnej Polsce
(1956–1989). Decydującą rolę w kształtowaniu pozytywnego obrazu zachodnioniemieckiego
polityka w polskiej prasie odegrał sam Brandt, doceniany na całym świecie za skuteczne
wdrożenie Ostpolitik, natomiast po 1981 r. za demonstrowany przez niego stosunek
do komunistycznej władzy i ruchów solidarnościowych. W sytuacjach kryzysowych i przełomowych
sięgano po wypracowany po 1970 r. wizerunek Brandta jako uznanego polityka
Zachodu celem podkreślenia słuszności prowadzonej polityki. Stworzony dyskurs miał za
zadanie wykształcić poczucie, że porozumienia wdrożone za jego pośrednictwem są jedynym
możliwym rozwiązaniem dla polsko-niemieckich relacji.
Collections
The following license files are associated with this item: