dc.contributor.author | Pietrzak, Danuta | |
dc.date.accessioned | 2021-10-06T09:36:08Z | |
dc.date.available | 2021-10-06T09:36:08Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39344 | |
dc.description.abstract | Przedmiotem rozprawy jest próba rozpoznania wpływu Krajowych Ram Kwalifikacji na kształtowanie kompetencji specjalistycznych kandydatów na nauczycieli języka angielskiego. Rozważania podzielone zostały na cztery rozdziały, z których trzy opisują zagadnienie w ujęciu teoretycznym, natomiast rozdział czwarty prezentuje założenia, przebieg i wyniki badań empirycznych przeprowadzonych na użytek pracy. W części teoretycznej przedstawiono zagadnienia związane z genezą i przebiegiem Procesu Bolońskiego oraz wynikające z jego postanowień zasady funkcjonowania uczelni, a także opisano program i efekty kształcenia wraz z zasadami ich weryfikacji. W dalszej części tekstu znajduje się omówienie literatury poświęconej zagadnieniu kompetencji zawodowych nauczycieli wraz z próbą ich usystematyzowania w kategoriach umiejętności o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Część badawcza pracy prezentuje cel, zakres i organizację badań nad rozwijaniem kompetencji zawodowych kandydatów na nauczycieli języka angielskiego. Z uwagi na złożoność zjawisk występujących w studium przypadku przeprowadzono badania w szerokim zakresie. Konstrukcja rozdziału wyróżnia charakterystykę schematu myślowego, na podstawie którego postawiono tezę i sformułowano pytania badawcze, dzięki czemu możliwa stała się dalsza weryfikacja przyjętego przez autorkę założenia, że podejmowanie działań na rzecz pogłębiania refleksyjności i autonomii kandydatów na nauczycieli języka angielskiego, rozpatrywanych w kategoriach istotnych na skutek wprowadzenia standardów Krajowych Ram Kwalifikacji, ma przełożenie na rozwój kluczowych kompetencji zawodowych studentów. W badaniach poddano analizie zarówno zakres kompetencji zawodowych, które zdaniem autorki decydują o gotowości kandydatów na nauczycieli języka angielskiego do podjęcia pracy w szkole, jak i wyniki dotyczące pomiaru wpływu wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji na ich rozwój. Zastosowano dwa rodzaje badań: ilościowe, pozwalające zmierzyć rozwój kompetencji przedmiotowych, oraz jakościowe, pozwalające uchwycić rozwój kompetencji podmiotowych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | kompetencje zawodowe | pl_PL |
dc.subject | kandydaci na nauczycieli języka angielskiego | pl_PL |
dc.subject | Krajowe Ramy Kwalifikacji | pl_PL |
dc.title | Rozwój kompetencji zawodowych kandydatów na nauczycieli języka angielskiego w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 247 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | danusiap@autograf.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Krakowian, Przemysław | |
dc.dissertation.reviewer | Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara | |
dc.dissertation.reviewer | Uberman, Agnieszka | |
dc.date.defence | 2021-10-18 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |