Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNiedziółka, Paweł
dc.date.accessioned2021-09-06T15:05:31Z
dc.date.available2021-09-06T15:05:31Z
dc.date.issued2021-07-08
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38980
dc.description.abstractThe aim of the article is to answer the question whether the ratings of entities registered in Poland are limited by the sovereign rating of the country. The author theorises that the sovereign rating of Poland does not constitute the upper limit for ratings granted by the Big Three (Fitch Ratings, Moody’s and Standard & Poor’s) to Polish financial and non‑financial entities. The databases of three leading rating agencies were queried, selecting all (52) long‑term foreign ratings assigned to entities registered in Poland. The analysis indicates that currently no confirmation can be found of the use of the country ceiling principle, according to which the rating of any entity registered in a given country cannot be higher than its sovereign rating, by rating agencies (7.7% of rated entities in Poland is given higher rating than the sovereign one). This is at the same time a higher percentage than the average for all Big Three ratings, amounting to approx. 3%. The country ceiling is an upper, potential sovereign rating bound, resulting from the T&C risk. In the case of entities registered in Poland, however, their rating is a maximum of one notch higher than the sovereign rating, which in turn is in line with the policy that Standard & Poor’s officially announced as the only agency among the Big Three (the rating of an entity registered in a given jurisdiction can be up to four notches higher than the sovereign rating). The analysis of ratings assigned to Polish entities also indicates that a rating above the sovereign rating awarded by a given credit rating agency does not translate into similar actions of other agencies. This paper analyses the relationships between the concepts of country risk, T&C risk and sovereign risk. Another original contribution is establishing how the country ceiling principle used by rating agencies works in practice and verifying the scope of application of this principle in the Polish economic reality.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy ratingi podmiotów zarejestrowanych w Polsce są ograniczone przez rating suwerenny tego kraju. Autor zakłada, że rating suwerenny Polski nie określa górnej granicy ocen przyznawanych przez Wielką Trójkę (Fitch Ratings, Moody’s i Standard & Poor’s) finansowym i niefinansowym podmiotom polskim. Przeprowadzono kwerendę baz danych trzech głównych agencji ratingowych, wybierając wszystkie (52) długoterminowe ratingi zagraniczne przypisane do podmiotów zarejestrowanych w Polsce. Z analizy wynika, że obecnie nie znajduje potwierdzenia zasada pułapu krajowego, zgodnie z którą rating każdego podmiotu zarejestrowanego w danym kraju nie może być wyższy od ratingu suwerennego (w Polsce 7,7% ocenianych podmiotów otrzymuje wyższy rating niż państwo). Jest to jednocześnie wyższa wartość niż średnia dla wszystkich ocen dokonywanych przez Wielką Trójkę, która wynosi około 3%. Pułap krajowy to górna, potencjalna granica ratingu suwerennego, wynikająca z ryzyka T&C, choć w przypadku podmiotów zarejestrowanych w Polsce ich rating jest maksymalnie o jeden stopień wyższy od ratingu suwerennego, co z kolei jest zgodne z polityką Standard & Poor’s – jedynej agencji spośród Wielkiej Trójki, prezentującej oficjalne stanowisko w tej kwestii (rating podmiotu zarejestrowanego w danej jurysdykcji jest do czterech stopni wyższy od ratingu tego kraju). Analiza ratingów przyznanych polskim podmiotom wskazuje również, że przyznawana przez daną agencję ratingową ocena powyżej ratingu państwa nie przekłada się na podobne działania innych agencji. W niniejszym artykule przedstawiono relacje między pojęciami ryzyka kraju, ryzyka transferu i wymienialności oraz ratingu suwerennego. Kolejny oryginalny wkład to ustalenie, czym w praktyce jest zasada pułapu krajowego dla agencji ratingowych, i sprawdzenie zakresu jej stosowania w polskich realiach gospodarczych.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;354en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectcountry ceilingen
dc.subjectsovereign ratingen
dc.subjectcountry risken
dc.subjectcredit ratingen
dc.subjectpułap krajowypl
dc.subjectrating suwerennypl
dc.subjectryzyko kredytowe krajupl
dc.subjectrating kredytowypl
dc.titleThe Country Ceiling and Sovereign Rating Relationship Exemplified by the Case of Polanden
dc.title.alternativeZwiązek pomiędzy pułapem krajowym a ratingiem suwerennym na przykładzie Polskipl
dc.typeArticle
dc.page.number4-19
dc.contributor.authorAffiliationWarsaw School of Economics, Collegium of Socio‑Economics, Warsaw, Polanden
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAfonso A. (2003), Understanding the determinants of sovereign debt ratings: Evidence for the two leading agencies, “Journal of Economics and Finance”, vol. 27(1), pp. 56–74.en
dc.referencesAlmeida H., Cunha I., Ferreira M. A., Restrepo F. (2017), The Real Effects of Credit Ratings: The Sovereign Ceiling Channel, “The Journal of Finance”, vol. 72, issue 1, pp. 249–290.en
dc.referencesBissoondoyal-Bheenick E. (2005), An analysis of the determinants of sovereign ratings, “Global Finance Journal”, vol. 15(3), pp. 251–280.en
dc.referencesBorensztein E., Cowan K., Valenzuela P. (2007), Sovereign Ceilings “Lite”? The Impact of Sovereign Ratings on Corporate Ratings in Emerging Market Economies, “IMF Working Paper” WP/07/75.en
dc.referencesButler A. W., Fauver L. (2006), Institutional environment and sovereign credit ratings, “Financial Management”, vol. 35(3), pp. 53–79.en
dc.referencesCantor R., Packer F. (1996), Determinants and impact of sovereign credit ratings, “FRBNY Economic Policy Review”, vol. 2, no. 2, pp. 37–53.en
dc.referencesDurbin E., Ng T. D. (1999), Uncovering Country Risk in Emerging Market Bond Prices, “IMF Work Paper”, no 639.en
dc.referencesErdem O., Varlı Y. (2014), Understanding the sovereign credit rating of emerging markets, “Emerging Market Review”, no. 20, pp. 42–57.en
dc.referencesFitch Ratings (2018a), Country Ceilings Criteria – Effective from 19 July 2018 to 5 July 2019, https://www.fitchratings.com/site/re/10037793 [accessed: 11.01.2020].en
dc.referencesFitch Ratings (2018b), Sovereign Rating Criteria – Effective from 23 March 2018 to 19 July 2018, https://www.fitchratings.com/research/sovereigns/sovereign-rating-criteria-effective-from-23-march-2018-to-19-july-2018-23-03-2018 [accessed: 25.06.2021].en
dc.referencesKorzeb Z., Kulpaka P., Niedziółka P. (2019), Deoligopolizacja rynku agencji ratingowych oraz inne inicjatywy na rzecz poprawy jakości ratingów zewnętrznych w kontekście oddziaływania agencji ratingowych na stabilność finansową, “Materiały i Studia”, nr 333, Narodowy Bank Polski, Warszawa.en
dc.referencesMoody’s (2018), Procedures and Methodologies Used to Determine Credit Ratings, https://www.moodys.com/sites/products/ProductAttachments/Exhibit2.pdf [accessed: 18.06.2019].en
dc.referencesMoody’s (2021), How Moody’s Rates Sovereigns and Supranational Entities, https://www.moodys.com/Pages/HowMoodysRatesSovereigns.aspx?stop_mobi=yes [accessed: 25.06.2021].en
dc.referencesPeter M., Grandes M. (2005), How Important Is Sovereign Risk in Determining Corporate Default Premia? The Case of South Africa, “IMF Working Paper” 05/217.en
dc.referencesPretorius M., Botha I. (2017), The Determinants of Sovereign Credit Ratings in Africa: A Regional Perspective, [in:] N. Tsounis, A. Vlachvei (eds.), Advances in Applied Economic Research, Springer, Cham, pp. 549–563.en
dc.referencesReusens P., Croux Ch. (2017), Sovereign credit rating determinants: A comparison before and after the European debt crisis, “Journal of Banking & Finance”, vol. 77, issue C, pp. 108–121.en
dc.referencesRowland P. (2004), Determinants of Spread and Credit Ratings and Creditworthiness for Emerging Market Sovereign Debt: A Follow-Up Study Using Pooled Data Analysis, “Borradores de Economia”, no. 296, https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/borra296.pdf [accessed: 25.06.2021].en
dc.referencesRyan V. (2013), Corporate, Sovereign Debt Ratings Closely Linked: S&P, https://www.cfo.com/credit/2013/04/corporate-sovereign-debt-ratings-closely-linked-sp/ [accessed: 9.07.2020].en
dc.referencesSehgal S., Mathur S., Arora M., Gupta L. (2018), Sovereign ratings: Determinants and policy implications for India, “IIMB Management Review”, no. 30, pp. 140–159.en
dc.referencesStandard & Poor’s (2013), Ratings above the sovereign – corporate and government ratings: methodology and assumptions, https://www.spratings.com/scenario-builder-portlet/pdfs/ICSB_Ratings_Above_The_Sovereign.pdf [accessed: 19.04.2019].en
dc.referencesStandard & Poor’s (2019), How we rate Sovereigns, https://www.spratings.com/documents/20184/774196/How+We+Rate+Sovereigns+2019/a574456b-4ee9-2f51-0a95-21823713cf38 [accessed: 6.05.2019].en
dc.referencesYildiz Ü., Günsoy B. (2017), Macroeconomics Determinants of Sovereign Credit Ratings: Panel Data Analysis, “International Journal of Business and Social Science”, vol. 8, no. 11, pp. 118–125.en
dc.contributor.authorEmailpniedz@sgh.waw.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.354.01
dc.relation.volume3


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0