Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorModrzejewska, Monika
dc.date.accessioned2021-06-01T06:53:48Z
dc.date.available2021-06-01T06:53:48Z
dc.date.issued2019-09-30
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/36025
dc.description.abstractNowadays, the Internet fulfils multiple functions: it supplies us with information and entertainment, and it is sometimes all the social life we have. Typing any phrase into Google – the most popular Internet search engine – will give you thousands of answers in just a second. However trivial or important the question is, Google will come up with numerous search results. Internet users hardly ever stop to think how a content search list works and how the choice of what they see on their computer screen has been made for them. Hardly anybody knows that entering the same words in the search engine will bring different search results for different users. For every person browsing Google, the search engine will return expert interviews, press articles, scientific publications, etc. – but the answer to the search question will be biased, and can differ substantially for different users. What is at work here is the web personalization mechanism, which involves changes in the Google Search Algorithm depending on the place, time, and other circumstances of the question asked, as well as any past searches of the user. The same mechanism can be observed in Facebook’s news feed, which only serves us selective information. In the end, we all end up closed in a filter bubble. At the end of the day, in exchange for user-friendly Internet and our unyielding faith in technology, we pay the ultimate price – our freedom.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w Życiu Gospodarczym;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmediaen
dc.subjectweb personalizationen
dc.subjecta filter bubbleen
dc.subjectInterneten
dc.titleEtyczne aspekty personalizowania treści w środowisku cyfrowympl
dc.title.alternativeEthical aspects of web content personalizationen
dc.typeArticle
dc.page.number33-44
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesCarr, N. (2008). Is Google making us stupid? What the Internet is doing to our brains. The Atlantic. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/306868/pl
dc.referencesCastells, M. (2013). Społeczeństwo sieci (J. Stawiński, S. Szymański, K. Pawluś, M. Marody, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesDziekan-Łanucha, A. (2016). Od personalizacji do profilowania. Opis konsekwencji korzystania z wyszukiwarki internetowej Google. Studia Socialia Cracoviensia, 1(14), 123–136.pl
dc.referencesFan, H., & Poole, M.S. (2006). What is personalization? Perspectives on the Design and implementation of personalization in information systems. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 16(3–4), 179–202.pl
dc.referencesHalavais, A. (2012). Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo (T. Płudowski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesKotarbiński, T. (1970). Studia z zakresu filozofii, etyki i nauk społecznych. Wrocław–Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Ossolineum.pl
dc.referencesKotarbiński, T. (1973). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.pl
dc.referencesKotarbiński, T. (1986). Myśl o ludziach i ludzkich sprawach. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Wydawnictwo PAN, Ossolineum.pl
dc.referencesKotkowski, Ł. (2018). Facebook pokazał środkowy palec właścicielom Stron. Wszystko, co musisz wiedzieć o zmianach. https://www.spidersweb.pl/2018/01/zmiany-na-facebooku-faq.htmlpl
dc.referencesLindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy. Kraków: Wydawnictwo Otwarte.pl
dc.referencesMakowiec, A. (2014). Prawne aspekty reklamy w sieci – zagadnienia wybrane. Kultura – Media – Teologia, 18(3), 9–28.pl
dc.referencesMalinowski, B. (2016). Jak Facebook zamyka nas w bańce informacyjnej. Algorytm filtrujący Newsfeed a zjawisko Fiter Bubble. Zarządzanie Mediami, 4(1), 15–22.pl
dc.referencesMosseri, A. (2018). Bringing people closer together. https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/pl
dc.referencesNasraoui, O. (2005). World Wide Web personalization. https://pdfs.semanticscholar.org/bcaa/b5008f5f882e866f8c4c2ae91813f642fa1b.pdfpl
dc.referencesOlszak, C.M., & Olszówka, K. (2007). Gromadzenie danych o użytkownikach na potrzeby personalizacji portali internetowych. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 273–278. http://www.swo.ae.katowice.pl/_pdf/343.pdfpl
dc.referencesOrliński, W. (2013). Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora SA.pl
dc.referencesOrzeł, W. (2018). Pokolenie Z – czyli generacja, której nie znacie. Kim są „Zetki” i jak do nich dotrzeć. https://semahead.pl/blog/pokolenie-czyli-generacja-ktorej-znacie-sa-zetki-nich-dotrzec.htmlpl
dc.referencesPariser, E. (2011). Beware online “filter bubbles”. https://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubblespl
dc.referencesPariser, E. (2012). The Filter Bubble. What the Internet is hiding from you. London: Penguin Books.pl
dc.referencesSzpunar, M. (2017). Imperializm kulturowy Internetu. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński.pl
dc.referencesUstawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. Dz.U. 2004, nr 171, poz. 1800.pl
dc.referencesWojciechowski, M., & Zakrzewicz, M. (2007). Automatyczna personalizacja serwerów WWW z wykorzystaniem metod eksploracji danych. http://www.cs.put.poznan.pl/mzakrzewicz/pubs/pti02b.pdfpl
dc.referenceshttps://ads.google.compl
dc.referenceshttps://radiokolor.pl/pl
dc.referenceshttps://www.gov.pl/pl
dc.referenceshttps://www.ted.compl
dc.contributor.authorEmailmonika.modrzejewska.mm@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.22.3.03
dc.relation.volume22


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0