Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKruszelnicki, Michał
dc.date.accessioned2021-05-28T18:32:54Z
dc.date.available2021-05-28T18:32:54Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35984
dc.description.abstractMy paper discusses the idea of destructive eroticism in the work of Fyodor Dostoevsky. Eros is posited here as manifesting in two, opposite forms: the Christian virtue of agape consisting in a humble service to a beloved person, and the Greek eros which in Dostoevsky is transformed into destructive love, one steeped in egoism and sadistic-masochistic impulses. I want to argue that destructive eroticism is for Dostoevsky of greatest interest, while love conceived as agape serves in his work only as a minor, normative projection, a tribute paid to the Russian Orthodox worldview. In my analysis I refer to Georges Bataille’s philosophical thought to combine the pattern of unfulfilled and ruinous love in Dostoevsky with his conviction that irrational aspects of man, his penchant to evil and transgression can be seen as a measure of the intensity and authenticity of one’s spiritual life. Contrary to religious interpretations of Dostoevsky, I argue that the author of Crime and Punishment prefers to cast his protagonists into the limbo of suffering, anguish and distress and therefore he ultimately rejects the possibility that human beings can content themselves with a mediocre life in which existential complacency is bought at a price of resignation from dangerous passions of which one could say that were “worth a life”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;28
dc.subjectFyodor Dostoevskypl_PL
dc.subjecteroticismpl_PL
dc.subjectdestructive Erospl_PL
dc.subjectdeathpl_PL
dc.subjectsufferingpl_PL
dc.subjectdistresspl_PL
dc.subjectspiritualitypl_PL
dc.subjectGeorges Bataillepl_PL
dc.titleCierpienie, rozdarcie, niespełnienie: destrukcyjny eros w dziele F. Dostojewskiegopl_PL
dc.title.alternativeSuffering, Anuish, Distress: the Destructive Eros in the Work of Fyodor Dostoevskypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number12-44pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationDolnośląska Szkoła Wyższapl_PL
dc.referencesАйхенвальд, Юлий Исаевич, 1998, Достоевский, [w:] tegoż, Силуэты русских писателей, t. 1, Москва, http://az.lib.ru/a/ajhenwalxd_j_i/text_0123.shtml. Data dostępu: 07.06.2014.pl_PL
dc.referencesAttarian, John, 2004, Dostoevsky vs. the Marquis de Sade, “Modern Age”, vol. 46, issue 4.pl_PL
dc.referencesBachtin, Michaił, 1970, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesBataille, Georges, 1970–1988, L’Alleluiah, catéchisme de Dianus, [w:] tegoż; Oeuvres Complètes, t. 5, Paris: Gallimard.pl_PL
dc.referencesBataille, Georges, 2007, Erotyzm, wyd. II, przeł. M. Ochab, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesBataille, Georges, 2007b, hasło: Buster Keaton, [w:] G. Bataille (ed.), Encyclopedia Acephalica, comprising the critical dictionary & related texts, http://athemita.files.wordpress.com/2007/04/encyclopaediaacephalica.pdf. Data dostępu: 07.06.2014pl_PL
dc.referencesBataille, Georges, 1988, Guilty, przeł. B. Boone, Venice: Lapis Press.pl_PL
dc.referencesБердяев, Никола́й Алекса́ндрович, 1918, Откровение о человеке в творчестве Достоевского, “Pyccкaя мысль”, nr 3–4, http://www.vehi.net/berdyaev/otkrov.html#_ftnref2pl_PL
dc.referencesБердяев, Никола́й Алекса́ндрович, 1914, Cтаврогин, “Русская мысль”, nr 5, http://www.vehi.net/berdyaev/stvrogin.html. Data dostępu: 07.06. 2014.pl_PL
dc.referencesBierdiajew Mikołaj, 2013, Światopogląd Dostojewskiego, przeł. H. Paprocki, Kęty: Wyd. Marek Derewiecki.pl_PL
dc.referencesBerry, Thomas S., 1985, Dostoevsky and Socrates: The Underground Man and “The Allegory of the Cave”, “Dostoevsky Studies”, nr 6.pl_PL
dc.referencesBraun, Maximilian, 1972, The Brothers Karamazov as an Expository Novel, “Canadian-American Slavic Studies”, vol. 6, nr 2.pl_PL
dc.referencesCassedy, Steven, 2005, Dostoevsky’s Religion, Stanford: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesDe Jonge, Alex, 1975, Dostoevsky and the Age of Intensity, London: Secher & Warburg.pl_PL
dc.referencesDostojewski, Fiodor, 1993, Bracia Karamazow, przeł. A. Wat, przejrzał i poprawił Z. Podgórzec, t. 1, London: Pulspl_PL
dc.referencesDostojewski, Fiodor, 1992a, Notatki z podziemia/Gracz, przeł. G. Karski, London: Puls.pl_PL
dc.referencesDostojewski, Fiodor, 1992b, Idiota, przeł. J. Jędrzejewicz, przejrzał i poprawił Z. Podgórzec, London: Puls.pl_PL
dc.referencesDostojewski Fiodor, 1992c, Skrzywdzeni i poniżeni, przeł. W. Broniewski, przejrzał i poprawił Z. Podgórzec, London: Puls.pl_PL
dc.referencesDostojewski, Fiodor, 2002, Młodzik, przeł. J. Polecki, Białystok: Kreator.pl_PL
dc.referencesEнко, Константин, Владимир 1997, Ф. Достоевский — интимная жизнь гения, Москва: Эдиториал УРСС, http://lib.rus.ec/b/220035/read . Data dostępu: 07.06. 2014.pl_PL
dc.referencesEvdokimov, Paul, 2002, Gogol i Dostojewski. Zstąpienie do otchłani, przeł. A. Kunka, Bydgoszcz: Homini.pl_PL
dc.referencesFrank, Joseph, 1969, The Masks of Stavrogin, “The Sewanee Review”, vol. 77, nr 4.pl_PL
dc.referencesФранк, Семён Людвигович, 1990, Достоевский и кризис гуманизма (К 50- летию дня смерти Достоевского), [w:] О Достоевском: Творчество Достоевского в русской мысли 1881-1931, Москва: Книга. Data dostępu: 07.06. 2014.pl_PL
dc.referencesFreud, Sigmund, 2009, Dostojewski i ojcobójstwo, [w:] tegoż, Dzieła, t. 10: Sztuki plastyczne i literatura, przeł. R. Reszke, Warszawa: KR.pl_PL
dc.referencesFreud, Sigmund, 1994, Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesФридлендер, Георгий, Ф. M. Достоевский и его наследие, http://az.lib.ru/d/dostoewskij_f_m/text_0820-1.shtml . Data dostępu: 07.06. 2014pl_PL
dc.referencesГорький, Максим, 1939, История русской литературы, Москва: Художественная Литература. Data dostępu: 07.06. 2014.pl_PL
dc.referencesGrzegorczyk, Anna, 2002, Filozofia Nieoczekiwanego, Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.pl_PL
dc.referencesJackson, Robert Louis, 1993, Dialogues with Dostoevsky. The Overwhelming Questions, Stanford: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesJewdokimow, Dorota, 2009, Człowiek przemieniony. F. M. Dostojewski wobec tradycji Kościoła Wschodniego, Poznań: Wyd. UAM.pl_PL
dc.referencesКашина-Евреинова, Анна, 1923, Подполье гения. сексуальные источники творчества Достоевского, Petrograd: Третья стража. Data dostępu: 07.06. 2014.pl_PL
dc.referencesКузнецов, Сергей, 1996, Федор Достоевский и маркиз де Сад. Связи и переклички, [w:] К. А. Степанян (red.), Достоевский в конце XX века, Москва: Классика плюс. Data dostępu: 07.06.2014.pl_PL
dc.referencesLangan, Janine, 1986, Icon vs. Myth:Dostoevsky, Feminism and Pornography, “Religion & Literature”, vol. 18, nr 1.pl_PL
dc.referencesLeBlanc, Ronald D., 2009, Slavic Sins of the Flesh. Food, Sex and Carnal Appetite in Nineteenth-Century Russian Fiction, Lebanon: University of New Hampshire Press.pl_PL
dc.referencesMatlaw, Ralph E, 1960, Thanathos and Eros. Approaches to Dostoevsky’s Universe, „Slavic and East European Journal”, vol. 4 nr 1.pl_PL
dc.referencesMatuszewski, Krzysztof, 2006, Georges Bataille — inwokacje zatraty, Łódź: Wyd. UŁ.pl_PL
dc.referencesМережковский, Дмитрий, 2000, Л. Толстой и Достоевский, Наука, Москва: Наука http://az.lib.ru/m/merezhkowskij_d_s/text_1902_tolstoy_i_dostoev sky.shtmlpl_PL
dc.referencesмитрополита Антони (Храповицки), 2006, Пастырское изучение людей и жизни по сочинениям Ф. М. Достоевского, [w:] tegoż: Молитва русской души, сретенский монастыр, http://www.pravoslavie.ru/put/2631.htm . Data dostępu: 07.06. 2014.pl_PL
dc.referencesMichajłowski, Mikołaj, 1984, Okrutny talent, przeł. L. Liburska, [w:] Okrutny talent. Dostojewski we wspomnieniach i krytyce, wybór, wstęp i przypisy Z. Podgórzec, Wydawnictwo Literackie, KrakówWarszawa.pl_PL
dc.referencesMochulsky, Konstantin, 1967, Dostoevsky: His Life and Work, trans. M. A. Minichan, Princeton: Princeton University Press.pl_PL
dc.referencesMorson, Gary S, 1999, Paradoxical Dostoevsky, “Slavic and East European Journal”, vol. 43, nr 3.pl_PL
dc.referencesPanichas, George A., 1985, Dostoevsky’s Spiritual Art. The Burden of Vision, New Jersey: Transaction Publisherspl_PL
dc.referencesParker, Tyler, 1947, Enthusiasm for Life: Notes on „The Possessed”, “Chicago Review”, vol. 2, nr 1.pl_PL
dc.referencesPraz, Mario, 1966, Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej, przeł. K. Żaboklicki, Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesРозанов, Васи́ лии Васи́ льевич, 1909, На лекции о Достоевском, „Новое время”, 4 июля. Data dostępu: 07.06. 2014.pl_PL
dc.referencesde Sade, Donatien A. F., 2003a, Julietta. Powodzenie występku, wybór i tłumaczenie B. Banasiak, K. Matuszewski, Kraków: Mireki.pl_PL
dc.referencesde Sade, Donatien A. F., 2003b, Powiedzieć wszystko, wybór i tłumaczenie B. Banasiak i inni, Kraków: Mireki.pl_PL
dc.referencesSzestow, Lew, 2000, Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii, przeł. C. Wodziński, Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesTraversi, Derek. A., 1962, Dostoevsky, [w:] R. Wellek (red.), Dostoevsky. A Collection of Critical Essays, New York: Prentice-Hall Inc.pl_PL
dc.referencesWodziński, Cezary, 2005, Trans, Dostojewski, Rosja, czyli o filozofowaniu siekierą, Gdańsk: słowo-obraz terytoria.pl_PL
dc.relation.volume1pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord