Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFiszbak, Jolanta
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:08Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:08Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35898
dc.description.abstractThe article presents results of the research conducted in 2017. It aimed at estimating how important for students of primary and secondary schools are Polish language lessons, in comparison to other subjects. The results are not surprising, however, they evoke a serious concern, since the students present lack of interest in their native language and literature. They do not perceive Polish language classes as important, nor do they reckon that these classes have any impact on their personal development. Poor knowledge of the material discussed in class raises a question if students feel that they should learn it at all, or how important it is to them. It may surprise even more, since the Polish language is also one of the subjects at the Matura exam. The author sees a chance to positively counteract the current situation in broad and comprehensive researches concerning the students, their development, needs and interests. The results of such research should be treated as a base for all the changes and reforms.en
dc.description.abstractArtykuł prezentuje wyniki badań, które zostały przeprowadzone w 2017 r. Ich celem było określenie pozycji języka polskiego jako przedmiotu wśród uczniów szkół podstawowych i średnich. Wyniki badań nie zaskakują, ale też budzą duży niepokój brakiem zainteresowania uczniów językiem i literaturą ojczystą. Uczniowie nie uznają języka polskiego za przedmiot ważny i rozwijający ich osobowość. Niska świadomość treści przedmiotowych każe zastanowić się, czy rzeczywiście uznają potrzebę ich poznawania i przywiązują do nich wagę. Może to dziwić tym bardziej, że język polski jest przedmiotem maturalnym. Możliwości pozytywnych zmian przeciwdziałających istniejącej sytuacji autorka upatruje w szeroko zakrojonych i kompleksowych badaniach uczniów, ich rozwoju, potrzeb i zainteresowań. Wyniki tych badań powinny stanowić podstawę wszelkich zmian i reform.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPolish language studies at schoolen
dc.subjectstudenten
dc.subjectstudents’ interestsen
dc.subjectdidacticsen
dc.subjectpolonistyka szkolnapl
dc.subjectuczeńpl
dc.subjectzainteresowania uczniówpl
dc.subjectdydaktykapl
dc.titlePolonistyka szkolna w świetle uczniowskich wypowiedzi ankietowychpl
dc.title.alternativePolish language studies at school in the light of student survey statementsen
dc.typeArticle
dc.page.number377-397
dc.contributor.authorAffiliationDr hab., prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, ul. Pomorska 171/173, 91-404 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBaley Stefan, Psychologia wychowawcza w zarysie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1958.pl
dc.referencesDawid Jan Władysław, O duszy nauczycielstwa, wyd. 3., Nasza Księgarnia, Warszawa 1932,pl
dc.referencesGajda Stanisław, Wychowanie językowe wobec ponowoczesności, w: Wychowanie językowe, red. Jolanta. Nocoń, Wydawnictwo UO, Opole 2015, s. 17–25.pl
dc.referencesKompetencje współczesnego polonisty, red. Chrząstowska Bożena, WSiP, Warszawa 1997.pl
dc.referencesKowalikowa Jadwiga, Składniki polonistycznej kompetencji nauczycielskiej, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historycznoliterackie”, z. 44, Warszawa–Kraków 1982, s. 11–17.pl
dc.referencesKuźma Józef, Nauczyciele przyszłej szkoły, Wydawnictwo UP, Kraków 2001.pl
dc.referencesKwaśnica Robert, Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II , red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2003.pl
dc.referencesMysłakowski Zygmunt, Pisma wybrane, PZW S, Warszawa 1971.pl
dc.referencesPlewka Czesław, Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, IBE , Warszawa 2009.pl
dc.referencesProfesjonalny coach, czyli kto?, http://www.competitiveskills.pl/aktualnosci/profesjonalny-coach-czyli-kto-226.html (dostęp 22.09.2016).pl
dc.referencesSchulz Roman, Nauczyciel jako innowator, WSiP, Warszawa 1989.pl
dc.referencesSzuman Stefan, Takt pedagogiczny, Wydawnictwo Instytutu Pedagogicznego, Katowice 1974.pl
dc.referencesTutoring – poznaj innowacyjną metodę, http://tutoring.edu.pl/tutoring_definicja_innowacyjna_metoda,page,46 (dostęp 22.09.2016).pl
dc.referencesUrbaniak Kamila, Kim jest coach i co może dla Ciebie zrobić – wywiad z Adamem Gieniuszem, http://kreatorniazmian.pl/kim-jest-coach-co-to-jest-coaching/#sthash.uQrsU6oi.dpuf (dostęp 22.09.2016).pl
dc.referencesW kręgu danych i współczesnych teorii wychowania. Uczeń – szkoła – nauczyciel, red. Katarzyna Dormus, Ryszard Ślęczka, Wydawnictwo UP, Kraków 2012.pl
dc.referencesZadroga Aneta, Coach, czyli kto?, wyborcza.pl 25.10.2010, http://wyborcza.pl/1,76842,8563661,Coach_czyli_kto_.html (dostęp 22.09.2016).pl
dc.contributor.authorEmailjolanta.fiszbak@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.19
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0