Show simple item record

dc.contributor.authorŁazarska, Danuta
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:07Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:07Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35897
dc.description.abstractThe author of the article begins with a discussion of how specialists in the field understand the term “autobiography” and what its role is. Then, she presents the results of an analysis of autobiographical elements present in texts by 136 students starting Polish studies. In analysing the collected works, she diagnoses the places and attitudes of students who referred to stories from their own school lives, their considerations about their teachers’ ways of perceiving pupils, and the purpose of such texts. She also indicates the roles of emotions and the recollections of the personal past in creating school memories, and developing various ways of thinking about pupils, teachers, and literature. In treating those texts as diagnoses of the problems of school and school Polish education, she discusses the importance of such observations for their authors, readers and for school and university education.en
dc.description.abstractAutorka artykułu wychodzi od rozważań na temat rozumienia terminu „autobiografia” przez znawców tematu i jej roli. Następnie przedstawia wyniki analizy wątków autobiograficznych, obecnych w pisemnych pracach 136 słuchaczy rozpoczynających studia polonistyczne. Analizując zebrane wytwory, podejmuje się próby zdiagnozowania m.in. miejsca, postaw słuchaczy nawiązujących do historii własnego życia szkolnego, ich namysłu nad nauczycielskimi sposobami postrzegania uczniów i celu takich zapisków. Zwraca też uwagę na rolę emocji oraz pamięci indywidualnej przeszłości w tworzeniu wspomnień szkolnych, rozwijaniu rozmaitych nawyków myślenia o uczniu, nauczycielu, literaturze. Traktując owe zapiski także jako diagnozę problemów szkoły i polonistyki szkolnej, pisze o dużym znaczeniu takich refleksji dla ich autorów, odbiorców oraz dla edukacji szkolnej i uniwersyteckiej.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpupil/studenten
dc.subjectteacheren
dc.subjectrecollections and school problemsen
dc.subjectautobiographical memoryen
dc.subjectPolish philological educationen
dc.subjectuczeń/studentpl
dc.subjectnauczycielpl
dc.subjectwspomnienia i problemy szkolnepl
dc.subjectpamięć autobiograficznapl
dc.subjectedukacja polonistycznapl
dc.title“I remember when at school...” On the importance of autobiographical elements not only for their authors – the students of Polish studiesen
dc.title.alternative„Pamiętam, że w szkole …”. O znaczeniu wątków autobiograficznych nie tylko dla studentów polonistyki – ich autorówpl
dc.typeArticle
dc.page.number359-375
dc.contributor.authorAffiliationPh.D. hab., Professor the Pedagogical University. Pedagogical University, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology, Chair of Teaching Literature and the Polish Language, ul. Podchorążych 2, 30-084 Krakowen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBortnowski Stanisław, “Nasz uczeń jako Inny”, in: Edukacja polonistyczna wobec Innego, Anna Janus-Sitarz (ed.), Universitas, Krakow 2014.en
dc.referencesCzermińska Małgorzata, Autobiografia i powieść, czyli pisarz i jego postacie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1987.en
dc.referencesCzermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Krakow 2000.en
dc.referencesFijałkowska Aleksandra, Gruszczyński Wojciech, “Organizacja wspomnień emocjonalnych w pamięci autobiograficznej”, Psychiatria Polska 2009, vol. XLIII , issue 3, p. 341, http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_3_2009/Fijalkowska%20s341_Psychiatria%20Polska%203_2009.pdf [accessed on: 16.05.2016].en
dc.referencesFlick Uwe, Jakość w badaniach jakościowych, trans. Paweł Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2011.en
dc.referencesGiddens Anthony, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, trans. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PAN, 1st edition reprinted, Warsaw 2002.en
dc.referencesJanus-Sitarz Anna, W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy. Inspiracje. Rekomendacje, Universitas, Krakow 2016.en
dc.referencesKasperski Edward, “Autobiografia. Sytuacja i wyznaczniki formy”, in: Autobiografizm – przemiany, formy, znaczenia, Hanna Gosk, Andrzej Zieniewicz (eds.), Dom Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2001.en
dc.referencesKoc Krzysztof, “Filozofia nauczania”, in: Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Kwiatkowska-Ratajczak Maria, Wydawnictwo UAM, Poznań 2011, pp. 47–73.en
dc.referencesLejeune Philippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, Regina Lubas-Bartoszyńska, Universitas, trans. Aleksander Labuda et al., Krakow 2001.en
dc.referencesLubas-Bartoszyńska Regina, “Tożsamość i autobiografia”, Przestrzenie teorii 2, Poznań 2003. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9218/1/009_Regi-na_Lubas_Bartoszy%C5%84ska_To%C5%BCsamo%C5%9B%C4%87_i_autobiografia_139_157.pdf [accessed on: 7.07.2017].en
dc.referencesŁobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Krakow 2000.en
dc.referencesMarkowski Michał Paweł, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Krakow 2013.en
dc.referencesMaruszewski Tomasz, Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.en
dc.referencesMyrdzik Barbara, “Wpływ doświadczenia na proces lektury czytelnika. Refleksje dydaktyczne”, in: Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, Krzysztof Biedrzycki, Anna Janus-Sitarz (eds.), Universitas, Krakow 2012, pp. 131–141.en
dc.referencesMyrdzik Barbara, Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.en
dc.referencesNycz Ryszard, Poetyka doświadczenia. Teorie – nowoczesność – literatura, Universitas, Warsaw 2012.en
dc.referencesSłownik terminów literackich, Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1988.en
dc.referencesTwórcze praktyki polonistyczne, Anna Janus-Sitarz (ed.), Universitas, Krakow 2015.en
dc.referencesWalczak Aleksandra, Wiśniewska Barbara, “Pamięć autobiograficzna”, Psychiatria i Psychologia Kliniczna 2011, issue 11 (1), p. 52; http://www.gazeta.psychiatria.com.pl/index.php/wydawnictwa/2011-vol-11-no-1/pamiec-autobiograficzna?aid=32 [accessed on: 16.05.2016].en
dc.referencesWnuk Agnieszka, “Powieść poetycka wobec autobiografii”, Świat Tekstów. Rocznik Słupski 2011, issue 9.en
dc.referencesWróblewski Maciej, Człowiek w przestrzeniach szkoły. Studium antropologiczne, Wydawnictwo UMK , Toruń 2014.en
dc.referencesZimand Roman, Diarysta Stefan Ż., Ossolineum, Wrocław 1990.en
dc.contributor.authorEmaildanutal@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.18
dc.relation.volume56


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0