Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKorobczak, Paweł
dc.date.accessioned2021-05-26T05:17:57Z
dc.date.available2021-05-26T05:17:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35801
dc.description.abstractIn my paper I try to reconsider the character of the good. I show the specific structure of the good as “not-to-own-to-give”. Furthermore I investigate a possibility of such structure in Friedrich Nietzsche’s thought. On example of the bestowing virtue I show Nietzsche’s structure of donation as “to-own-to-give”. At the same time such structure of donation reveals problematic status of Nietzsche’s paradigm of absolute immanence. Then I show how transcendence as an „essence” of immanence constitutes Martin Heidegger’s main concept. He is very close to the structure of “not-to-own-to-give”, but the structure of “to-own-nothing” is still an ownership. It shows, anyway, that both Heidegger and Nietzsche have philosophized very close to the paradigm of the good. Eventually I show in Heidegger’s thought a possibility to go beyond his own paradigm that reveals possibility of the good as an infinite donation.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;32
dc.subjectNietzschepl_PL
dc.subjectHeideggerpl_PL
dc.subjectthe goodpl_PL
dc.subjecttranscendencepl_PL
dc.subjectimmanencepl_PL
dc.subjectgiftpl_PL
dc.subjectdobropl_PL
dc.subjecttranscendencjapl_PL
dc.subjectimmanencjapl_PL
dc.subjectdarpl_PL
dc.titleDonacyjny charakter dobra a kwestia transcendencji w kontekście myśli Martina Heideggerapl_PL
dc.title.alternativeDonative Character of the Good and a Question of Transcendence in the Context of Martin Heidegger’s Thoughtpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number36-59pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.referencesAlquié, Ferdinand, 1989, Kartezjusz, przeł. Stanisław Cichowicz, Warszawa: IW PAX.pl_PL
dc.referencesBenedykt XVI, 2006, Encyklika Deus caritas est Ojca Świętego […] do biskupów, prezbiterów i diakonów, do osób konsekrowanych i wszystkich wiernych świeckich o miłości chrześcijańskiej, Wrocław: TUM.pl_PL
dc.referencesCrosby, John F., 2007, Zarys filozofii osoby. Bycie sobą, przeł. Beata Majczyna, Kraków: WAM.pl_PL
dc.referencesDerrida, Jacques, 1993, Falschgeld. Zeit geben I, przeł. Andreas Knop, Michael Wetzel, München: Fink.pl_PL
dc.referencesDerrida, Jacques, 19931, Farmakon, przeł. Krzysztof Matuszewski [w:] Jacques Derrida, Pismo filozofii, Kraków: inter esse, ss. 43–69.pl_PL
dc.referencesDerrida, Jacques, 1995, Dissemination, przeł. Hans-Dieter Gondek, Wien: Passagen-Verlag.pl_PL
dc.referencesDerrida, Jacques, 2011, O gramatologii, przeł. Bogdan Banasiak, Łódź: Officyna.pl_PL
dc.referencesHartmann, Nicolai, 2010 Miłość do najdalszych, przeł. P. Korobczak, „Ruch filozoficzny” 4(LXVII), ss. 771–790.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 1976, Gesamtausgabe, B. 9; Wegmarken, Frankfurt a. M.: Klostermann.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 1977, List o „humanizmie”, przeł. Józef Tischner, [w:] Martin Heidegger, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Warszawa: Czytelnik, ss. 76–127.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 1992, Gesamtausgabe, B. 19: Platon: Sophistes, Frankfurt a. M.: Klostermann.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 1994, Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 1999, Czas i bycie, przeł. Janusz Mizera, [w:] Martin Heidegger, Ku rzeczy myślenia, Warszawa: Fundacja Aletheia, ss. 5–35.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 19991, Protokół z seminarium na temat wykładu „Czas i bycie”, przeł. Janusz Mizera, [w:] Martin Heidegger, Ku rzeczy myślenia, Warszawa: Fundacja Aletheia, ss. 37–76.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 2002, Gesamtausgabe, B. 18: Grundbegriffe der aristotelischen Philosophie, Frankfurt a.M. : Klostermann.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 2006, Sein und Zeit, Tübingen: Max Niemeyer.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 2007, Gesamtausgabe, B. 14: Zur Sache des Denkens, Frankfurt a. M.: Klostermann.pl_PL
dc.referencesHildebrand, Dietrich von, 1987, Serce. Rozważania o uczuciowości ludzkiej i uczuciowości Boga-Człowieka, przeł. J. Koźbiał, Poznań: W drodze.pl_PL
dc.referencesHusserl, Edmund, 2008, Idea fenomenologii, przeł. Janusz Sidorek, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKierkegaard, Søren, 1972, Bojaźń i drżenie, [w:] idem, Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, przeł. Jarosław Iwaszkiewicz, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKostyszak, Maria, 2005, Czas jako wzajemność między człowiekiem a światem, „Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria” 3(55), ss. 69–77.pl_PL
dc.referencesLévinas, Emmanuel, 1998, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. Małgorzata Kowalska, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMarion, Jean-Luc, 2007, Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, przeł. Wojciech Starzyński, Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Friedrich, 1999, [KSA] Kritische Studienausgabe, B. 4.: Also sprach Zarathustra. Ein Buch für Alle und Keinen, München: Deutscher Taschenbuch Verlag de Gruyter.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 1995, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. Wacław Berent, Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesScheler, Max, 1921, Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Neuer Versuch der Grundlegung eines ethischen Personalismus, Halle a.d.S.: Max Niemeyer.pl_PL
dc.referencesScheler, Max, 1988. Stosunek wartości „dobry” i „zły” do pozostałych wartości i do dóbr, przeł. Włodzimierz Galewicz, [w:] Max Scheler, Z fenomenologii wartości, Kraków 1988, ss. 60–67.pl_PL
dc.referencesTischner, Józef, 1976, Emmanuel Lévinas, [w:] Józef Tischner, Myślenie według wartości, Kraków: Znak, 2011, ss. 185–200.pl_PL
dc.relation.volume1pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord