Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJóźwiak, Karol
dc.date.accessioned2021-05-26T05:16:25Z
dc.date.available2021-05-26T05:16:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35800
dc.description.abstractIn this article I examine the notion of “montage” in the contexts of both Muzeum Sztuki exhibition “Atlas of Modernity” and contemporary trends in aesthetics. In the exhibition folder there appears the word “montage” which describes a specific methodology of the exhibition. The way “montage” is being used metaphorically in the discourse of aesthetics is by no means new. Thus I decided to dig into the roots of the usage of this notion, which goes back to the beginning of 20th century when Aby Warburg established a new methodology in the visual studies, Walter Benjamin elaborated on his literary montage, and Sergey Eisenstein contributed to general theory of montage. Nevertheless, the very central figure is contemporary theorist Georges Didi-Huberman and his original reading of the above mentioned thinkers. Thus, using this constellation of names, I try to examine, how the notion deriving from cinematography happened to play such an important role in contemporary aesthetics.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;32
dc.subject“atlas of modernity"pl_PL
dc.subjectmontagepl_PL
dc.subjectaestheticspl_PL
dc.subjectimage studiespl_PL
dc.subject„atlas nowoczesności”pl_PL
dc.subjectmontażpl_PL
dc.subjectestetykapl_PL
dc.subjectanachronizmpl_PL
dc.subjectteoria obrazupl_PL
dc.titleMontaż nowoczesności. Wystawa „Atlas nowoczesności” wobec wybranych wątków filozofii historii sztukipl_PL
dc.title.alternativeEditing Modernity. „Atlas of Modernity” Exhibition Confronted with Some Trends in Contemporary Aestheticspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number19-35pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBelting, Hans, 1987, The End of Art History, trans. Christopher S. Wood, Chicago.pl_PL
dc.referencesBenjamin, Walter, 1970, O kilku motywach u Baudelaire’a, przeł. Barbara Surowska, [w:] „Przegląd Humanistyczny”, nr 5, ss. 69– 84.pl_PL
dc.referencesBenjamin, Walter, 1996, Anioł Historii i inne szkice, opr. Hubert Orłowski, Poznań.pl_PL
dc.referencesWalter Benjamin, 1997, Ulica jednokierunkowa, przeł. Andrzej Kopacki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBenjamin, Walter, 2005, Pasaże, przeł. Ireneusz Kania, Kraków.pl_PL
dc.referencesBinswnager, Ludwik; Warburg, Aby, 2005, La guarigione infinita, trad. Catia Marazia, Davide Stimilli, Vicenza.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman, Georges, 2000, Obraz jako rozdarcie i śmierć wcielonego boga, tłum. Mirosław Loba, [w:] „Artium Quaestiones”, X, ss. 219–304.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman, Georges, 2004, Ninfa Moderna, trad. Aurelio Pino, Milano.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman, Georges, 2006, L’immagine insepolta. Aby Warburg, la memoria dei fantasmi e la storia dell'arte, trad. Alessandro Serra, Torino.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman, Georges, 2007, Storia dell'arte e anacronismo delle immagini, trad. Alessandro Serra, Torino.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman, Georges, 2011, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. Barbara Brzezicka, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesEisenstein, Sergiusz, 1959, Wybór pism, przekład zbiorowy, Warszawapl_PL
dc.referencesFoucault, Michel, 1977, Archeologia wiedzy, przeł. Andrzej Siemek, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGombrich, Ernst, 1970, Aby Warburg. An Intellectual Biography, London.pl_PL
dc.referencesJuszczak, Wiesław, 1972, Dzieło sztuki czy fakt historyczny?, [w:] Granice sztuki: z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. Jan Białostocki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKemp, Wolfgang, 1983, Walter Benjamin i Aby Warburg, przeł. Wojciech Suchocki, [w:] „Artium Quaestiones”, II, ss. 145–172.pl_PL
dc.referencesKracauer, Siegrfied, 1975, Teoria filmu, przeł. Wanda Wernstein, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPhilippe-Alain, Michaud, 2002, Zwishenreich. Mnemosyne, o l’espessivita senza soggetto, [w:] Aby Warburg e le metamorfosi degli antichi dei, red. Marco Bertozzi, Ferrara.pl_PL
dc.referencesPanofsky, Erwin, 1971, Studia z historii sztuki, opr. Jan Białostocki, Warszawapl_PL
dc.referencesSchoell-Glass, Scharlotte, 2002, La teoria dell’immagine proposta da Aby Warburg, [w:] Aby Warburg e la metamorfosi degli antichi dei, red. Marco Bertozzi, Ferrarapl_PL
dc.referencesTiedemann, Rolf, 2009, Wprowadzenie, [w:] Walter Benjamin, Pasaże, przeł. Ireneusz Kania, Kraków, ss. 5–30.pl_PL
dc.referencesWarburg, Aby, 1966, La rinascita del paganesimo antico: contributi alla storia della cultura, red. Gertrud Bing, Firenze.pl_PL
dc.referencesWarburg, Aby, 2010, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, przeł. Ryszard Kasperowicz, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesWarburg, Aby, 2010, Atlas Mnemosyne. Wprowdzenie, przeł. Krzysztof Pijarski, [w:] „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” nr 2–3, 2011, ss. 110–115.pl_PL
dc.relation.volume1pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord