Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAdamowska, Joanna
dc.date.accessioned2021-05-25T07:12:54Z
dc.date.available2021-05-25T07:12:54Z
dc.date.issued2019-03-28
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35598
dc.description.abstractThis article addresses the attitude of Różewicz and Herbert towards Beethoven’s music. The author of this paper refers to the following works: a story New School of Philosophy (PR I), an essay Painting by Night 21.01.85 (PR III), a text And Think That (ZF, P III), an article On Music and a Certain Interpreter (WG) and poems Beethoven (ROM) and A Mirror Wanders the Road (R). She gives gist of poetic polemics with some writings on Beethoven, Różewicz’s and Herbert’s attempt to question the myth of Beethoven, a significant evolution of the two poets’ attitude to the German composer and his works, as well as the reflection inspired by the artist’s tragic biography on the real meaning of his masterpieces and the consolatory power of art.en
dc.description.abstractTematem artykułu jest stosunek Tadeusza Różewicza i Zbigniewa Herberta do fenomenu muzyki Ludwiga van Beethovena. Autorka odnosi się kolejno do opowiadania Nowa szkoła filozoficzna (PR I), szkicu Malarstwo nocą 21.01.85 (PR III), utworu poetyckiego I pomyśleć (ZF, P III), artykułu Jeszcze o muzyce i pewnym interpretatorze (WG) oraz wierszy Beethoven (ROM) i Zwierciadło wędruje po gościńcu (R). Objaśnione zostają istota poetyckiej polemiki z piśmiennictwem beethovenowskim oraz próba kwestionowania przez Różewicza i Herberta mitu Ludwiga van Beethovena. Joanna Adamowska rekonstruuje znamienną ewolucję stosunku obydwu poetów do niemieckiego kompozytora i jego dzieł, a także zainspirowaną tragiczną biografią artysty refleksję poetów na temat rzeczywistego znaczenia arcydzieł oraz konsolacyjnych mocy sztuki.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectTadeusz Różewiczen
dc.subjectZbigniew Herberten
dc.subjectMyth of Ludwig van Beethovenen
dc.subjectImage of an Artisten
dc.subjectMeaning of Arten
dc.subjectTadeusz Różewiczpl
dc.subjectZbigniew Herbertpl
dc.subjectmit Ludwiga van Beethovenapl
dc.subjectobraz artystypl
dc.subjectrozumienie sztukipl
dc.titleBeethoven Różewicza i Herbertapl
dc.title.alternativeRóżewicz’s and Herbert’s Beethovenen
dc.typeArticle
dc.page.number119-137
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiejpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAdamowska Joanna, O artystycznej przyjaźni Jerzego Tchórzewskiego i Tadeusza Różewicza, w: SzymbART 2015. Czy sztuki można nauczyć?, red. Marek Pokrywka, Kamila Bednarska, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016, s. 93–102.pl
dc.referencesAdamowska Joanna, Różewicz i Herbert. Aksjologiczne aspekty twórczości, Universitas, Kraków 2012.pl
dc.referencesBeethoven w poezji polskiej, red. Zbigniew Kościów, Hanna Jamry, Wojewódzka Biblioteka Publiczna, Opole 2011.pl
dc.referencesCzartkowski Adam, Beethoven. Próba portretu duchowego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010.pl
dc.referencesDziadek Magdalena, Heroiczny mit Beethovena w polskim piśmiennictwie muzycznym XIX wieku, w: Prace Herkulesa. Człowiek wobec wyzwań, prób i przeciwności, red. Maria Cieśla-Korytowska, Olga Płaszczewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, s. 567–580.pl
dc.referencesHerbert Zbigniew, Delta, w: Zbigniew Herbert, Martwa natura z wędzidłem, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2003, s. 15.pl
dc.referencesHerbert Zbigniew, Jeszcze o muzyce i pewnym interpretatorze, w: Zbigniew Herbert, Węzeł gordyjski oraz inne pisma rozproszone 1948–1998, oprac. Paweł Kądziela, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2001, s. 404–405.pl
dc.referencesHerbert Zbigniew, Wiersze zebrane, oprac. Ryszard Krynicki, Wydawnictwo a5, Kraków 2008.pl
dc.referencesHulewicz Witold, Przybłęda Boży. Beethoven – czyn i człowiek, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1982.pl
dc.referencesHuxley Aldous, Muzyka nocą, w: Aldous Huxley, Eseje wybrane, wybrał, przełożył i wstępem opatrzył Jan Kempka, New York: Perspectives in Culture, Nowy Jork 1966, s. 37–38.pl
dc.referencesJakacka Natalia, „Współczucie dla Minotaura”. „Kant. Ostatnie dni”. Propozycja lektury dwóch wierszy z tomu „Epilog burzy” Zbigniewa Herberta, w: Czułość dla Minotaura. Metafizyka i miłość konkretu w twórczości Zbigniewa Herberta, red. Józef Maria Ruszar, Magdalena Cicha, Wydawnictwo Gaudium, Lublin 2005, s. 30–39.pl
dc.referencesKisielewski Stefan, Gwiazdozbiór muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1982, s. 40–41.pl
dc.referencesLigęza Wojciech, Bez rutyny. O poezji Wisławy Szymborskiej i Zbigniewa Herberta, Instytut Myśli Józefa Tischnera, Kraków 2016.pl
dc.referencesLudwig Emil, Trzej tytani. Michał Anioł, Rembrandt, Beethoven, przeł. Marceli Tarnowski, Eustachy Zawiejski, Wydawnictwo Stanisław Cukrowski, Warszawa 1948, s. 243–344.pl
dc.referencesŁoboz Małgorzata, Ikona Beethovena i korespondencja sztuk. Kilka interpretacji literackich, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”, nr 6(9), Warszawa 2016, s. 93–108.pl
dc.referencesMarek George R., Beethoven. Biografia geniusza, przeł. Ewa Życieńska, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2009, s. 297–314.pl
dc.referencesMiłosz Czesław, Mistrz, w: Czesław Miłosz, Wiersze wszystkie, Znak, Kraków 2015, s. 496.pl
dc.referencesPietrych Krystyna, Co poezji po bólu? Empatyczne przestrzenie lektury, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009, s. 105–130.pl
dc.referencesPoniatowska Irena, Ikoniczny wizerunek Beethovena w polskiej poezji, w: „Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” nr 12 (2011), s. 139–148.pl
dc.referencesRolland Romain, Życie Beethovena, przeł. Jerzy Popiel, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1984.pl
dc.referencesRozmus Jacek, Ostrożnie z tym waleniem pięścią w klawiaturę. O grze Zbigniewa Herberta ze Stanisławem Przybyszewskim, w: Jacek Rozmus, Zbigniew Herbert w ogrodzie sztuk. Szkice literackie, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007, s. 11–42.pl
dc.referencesRozmus Jacek, Przez wielką szybę. O muzycznych i malarskich nieporozumieniach w twórczości Zbigniewa Herberta, w: Jacek Rozmus, Zbigniew Herbert w ogrodzie sztuk, Szkice literackie, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007, s. 127–128.pl
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, I pomyśleć, w: Tadeusz Różewicz, Poezja 3, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2006, s. 358.pl
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Malarstwo nocą 21.01.85, w: Tadeusz Różewicz, Proza 3, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2004, s. 401–405.pl
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Nowa szkoła filozoficzna, w: Tadeusz Różewicz, Proza 1, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2003, s. 118–119.pl
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Tego się Kafce nie robi, w: Tadeusz Różewicz, Poezja 4, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2006, s. 359–362.pl
dc.referencesSkrendo Andrzej, Tadeusz Różewicz i granice literatury. Poetyka i etyka transgresji, Universitas, Kraków 2002.pl
dc.referencesSzymborska Wisława, Klasyk w: Wisława Szymborska, Wszelki wypadek, Czytelnik, Warszawa 1972, s. 39.pl
dc.referencesŚwiatło na murze. Ze Zbigniewem Herbertem rozmawia Marek Sołtysik, w: Herbert nieznany. Rozmowy, oprac. H. Citko, Zeszyty Literackie, Warszawa 2008, s. 111–112.pl
dc.referencesWiatr Aneta, Zbigniewa Herberta przygody z muzyką, „Twórczość”, 2001 nr 1, s. 44–78.pl
dc.referencesWiśniewski Jerzy, Lira i struna w poezji Zbigniewa Herberta, „Acta Universitatis Lodzienzis. Folia Litteraria Polonica” 1998, nr 1, s. 109–126.pl
dc.referencesWiśniewski Jerzy, Muzyka w twórczości Zbigniewa Herberta, „Acta Universitatis Lodzienzis. Folia Litteraria Polonica” 2003 nr 6, s. 353–379.pl
dc.referencesWiśniewski Jerzy, Wisława Szymborska o muzykach i muzyce, w: Jerzy Wiśniewski, Ku harmonii? Poetyckie style słuchania muzyki w wierszach polskich autorów po 1945 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 186–189.pl
dc.contributor.authorEmailjoanna.adamowska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.52.08
dc.relation.volume52


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0