Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica T. 52 (2019) nr 1 według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 26
-
O muzyczności Wirów Henryka Sienkiewicza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)Alhough Henryk Sienkiewicz’s musical competence was not extensive, his writing shows predilection for the harmony of such eminent composers as Beethoven and Schumann. Musical thematisations that highlight the transcendent ... -
Słowno-muzyczne widowisko składankowe jako palimpsest kulturowy – na przykładzie Niech no tylko zakwitną jabłonie Agnieszki Osieckiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article concerns the concept of a musical spectacle by Agnieszka Osiecka „Niech no tylko zakwitną jabłonie” (Let apple trees blossom) presented in 1964 in the Ateneum Theater in Warsaw. It is concluded that in this ... -
Konteksty muzyczne w Rymach dziecięcych Kazimiery Iłłakowiczówny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)The topic of this paper is Kazimiera Iłłakowiczówna Children’s Rhymes – a book of poetic miniatures for children, to which Karol Szymanowski composed a set of songs for voice and piano entitled Children’s Rhymes Op. 49 in ... -
Między Bogiem a Naturą. Słowo i muzyka w świecie Leśmiana
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This essay shows how multidirectional relations between the words and the music are bound in Leśmian’s world. The medium is a human being, a poet-singer oversensitive to the voice of being, who turns music into words and ... -
Od Baudelaire’a do Mallarmégo. W poszukiwaniu ideału muzyczności
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article undertakes the topic of the evolution in perceiving the ideal of literary musicality among representatives of French symbolism, taking into account Baudelaire and Mallarmé. The former, who is considered to be ... -
Deprecjacja czy podziw? O Skrzypcach i Klawesynie Zbigniewa Herberta
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)In Zbigniew Herbert’s early works from the volume Hermes, pies i gwiazda (Hermes, a dog and a star, 1957), one can find cues indicating that contacts with music were his source of ambivalent feelings and reflections. This ... -
Możliwości partytury – możliwości poezji. Schäffer i Wirpsza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper is an attempt to compare experimental artistic activities taken independently by the composer Bogusław Schäffer, and the poet Witold Wirpsza in the 1960s. In the works of the former the role and ways of using a ... -
Muzyka i akustyka w słuchowiskach – radiowych adaptacjach sztuk Tadeusza Różewicza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)The object of my interest is music co-creating the so-called “acoustic kitchen” in radio drama adaptations of Tadeusz Różewicz’s works. There is no doubt that both in older versions of radio dramas, including Świadkowie ... -
Między wizją a praktyką. Początki niemieckiej opery romantycznej w ujęciu E.T.A. Hoffmanna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article is devoted to the theory of new German opera created by E.T.A Hoffmann and the first attempt to putting it into practice. His short story entitled The Poet and the Composer (1813) and released in the Leipzig ... -
Muzyka i muzyczność w utworach Vladimira Nabokova
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper aims to present music and musicality as aspects of Vladimir Nabokov’s prose, as well as his relationship with music. As is shown in this article, Nabokov’s literary texts involve at least three different aspects ... -
Powieść wagnerowska – powieść muzyczna? (Gabriele D’Annunzio – Élémir Bourges – Paweł Huelle)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article discusses the genre of the Wagnerian novel, one of these phenomena which are a testament to the wide and diverse reception of Richard Wagner’s work in the European culture. The composer was admired as a ... -
Percepcja wrażeń akustycznych w wierszu Mochnacki Jana Lechonia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This research on the perception of phonic reality presented in Jan Lechoń’s poem Mochnacki is based on interdisciplinary sound studies, specifically the findings made by musicologists, music critics, music psychologists, ... -
Julia Hartwig i „studia osobowe”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper discusses Julia Hartwig’s poetic texts in which she focuses on the prominent classical and pop musicians (composers as well as performers, such as Ludwig van Beethoven and Janis Joplin). In Tomasz Cyz’s interview ... -
Co jest przedmiotem krytyki muzycznej? Pytania wokół pewnego pojedynku na argumenty w Chińskim fortepianie Étienne’a Bariliera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This article deals with the topic of musical criticism, especially performance practice, asking a basic question about what is evaluated and what determines the value of the performance of a work. The reference point is a ... -
Kiedy ucho robi oko, czyli o fonetach Stanisława Barańczaka wobec muzyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper examines the question of the relations between music and the written word. Interdisciplinary interpretations of selected fonety – a literary genre proposed by Barańczak in Pegaz Zdębiał – discuss translation ... -
Literature reflecting on Frederic Chopin’s visits to the spa towns of western Czechia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)The composer Frederic Chopin is connected with Czechia through a number of visits (in Carlsbad, Prague, Děčín, Teplice, and Marienbad) which he spent joyfully meeting his family, who lived in the Russian-occupied Poland. ... -
Stanisław Barańczak słucha Mozarta
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This essay presents an interpretation of Stanisław Barańczak poem Z okna na którymś piętrze ta aria Mozarta. Barańczak translated the libretto of Lorenzo Da Ponte to the Mozart’s opera The Marriage of Figaro. A fragment ... -
Szkarłatna partytura Ralfa Isaua jako przykład recepcji twórczości Franza Liszta w literackiej kulturze popularnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper presents a novel Die Dunklen (2007) by Ralf Isau. I analyse the presence of Franz Liszt’s music in this work. Isau uses Liszt’s music to explain history and the aesthetics of music, and also the influence of ... -
„Biały klawisz, czarny, czarny, biały…” czyli jak rozwiązać muzyczne łamigłówki z przeszłości. Tego lata, w Zawrociu Hanny Kowalewskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)In Tego lata, w Zawrociu, Hanna Kowalewska presents a multi-layered story about the fate of the young heiress to the family fortune, called Matylda. This turns out to be an attempt to face the past, history and music that ... -
Contrapuntal text and rondo (in the poetry of Desmond Egan and Jaroslav Seifert)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)This paper is concerned with the complicated relationships between poetry and music. It tries to show that one of the common denominators between both arts can be the musical form in poetry, strictly speaking a method of ...