Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPłoszczyniec, Antoni
dc.date.accessioned2021-05-24T17:12:44Z
dc.date.available2021-05-24T17:12:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35588
dc.description.abstractIn this article I attempt to consider the structure of specific acts of desire, which are defined as ‘longing’. For that purpose, I used descriptive-analytical method of phenomenology to present the most essential aspects of this feeling. Longing, as an emotion, is a kind of insight into the sphere of values, through which the object of longing appears as a kind of good, which nature isn’t described in utilitarian or hedonistic categories. Object of longing seems to be something above those two kinds of values. Much attention was devoted to the issue of constitution of object of longing as something negative, absent for person, who misses someone or something. At the end of the paper, I make some remarks about ‘privacy’ and intimacy of longing and I consider longing as a kind of mood, through which some acts of awareness are becoming possible.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;26
dc.titleZarys fenomenologicznej analizy tęsknotypl_PL
dc.title.alternativeAn Outline of Phenomenological Analysis of Longingpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number106-122pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.referencesArystoteles, 2007, Etyka nikomachejska, przeł. Daniela Gromska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 1994, Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesIngarden, Roman, 1987, Spór o istnienie świata, partie z j. niemieckiego przeł. Danuta Gierulanka, t. I: Ontologia egzystencjalna, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMały słownik języka polskiego, 2000, Sobol, Elżbieta (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMaslow, Abraham, 2004, Poznanie istnienia w doświadczeniach szczytowych, [w:] Maslow, Abraham, W stronę psychologii istnienia, przeł. Irena Wyrzykowska, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, ss. 99–136.pl_PL
dc.referencesMichalski, Krzysztof, 1998, Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesNagel, Thomas, 1997, Jak to jest być nietoperzem?, [w:] Nagel, Thomas, Pytania ostateczne, przeł. Adam Romaniuk, Warszawa: Fundacja Aletheia, ss. 203–219.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 1905, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. Wacław Berent, Warszawa: Mortkowicz.pl_PL
dc.referencesNowicki, Andrzej, 1982, Witwicki, Warszawa: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesPoczobut, Robert, 2002, Negacja a intencjonalność. O sposobie istnienia negatywów, „Studia Metafilozoficzne”, t. II, Lublin, ss. 263–294.pl_PL
dc.referencesSaint-Exupéry, Antoine de, 1995, Mały Książę, przeł. Marta Malicka, Wrocław: Siedmioróg.pl_PL
dc.referencesScheler, Max, 2008, Resentyment a moralności, przeł. Bogdan Baran, Warszawa: Fundacja Aletheia.pl_PL
dc.referencesSpinoza, Baruch de, 2008, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, przeł. Ignacy Myślicki, na nowo opracował i wstępem opatrzył Leszek Kołakowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesTischner, Józef, 2012, Filozofia dramatu, Kraków: „Znak”.pl_PL
dc.relation.volume3pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord