dc.contributor.author | Dolewski, Robert | |
dc.date.accessioned | 2021-05-24T10:49:42Z | |
dc.date.available | 2021-05-24T10:49:42Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/35581 | |
dc.description.abstract | The object of this work is to show Nietzsche’s philosophical
attitude towards nihilism as focused on overcoming nihilism. The way
leading towards overcoming nihilism guides through criticism of moral
values descended from Platonism and Christianity. Therefore, the
overcoming of nihilism necessitates a moment of radical nihilism —
destruction of the highest European values — resulting from
undertaking the critique of moral values. Genealogy is considered here
to be the main tool used by Nietzsche in his criticism — an art of
interpreting the condition’s in which moral values emerge in order to
determine their value with regard to human life (understood as the will
to power). At the same time, the Nietzschean genealogy is considered to
unfold the path towards overcoming nihilism, as it shows the ability of
the human being to represent and bestow values to life — and through
the category of the will to power, sets a criterion for comparison of
different values in terms of their strengthening or weakening influence. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;26 | |
dc.title | Nietzsche kontra nihilizm. Genealogiczne przyczynki do dyskusji nad wartością wartości moralnych | pl_PL |
dc.title.alternative | Nietzsche Versus Nihilism. Genealogical Contributions to Discussion on the Value of Moral Values | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 15-31 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.references | Arendt, Hannah, 1996, Wola, przeł. Robert Piłat, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Deleuze, Gilles, 1993, Nietzsche i filozofia, przeł. Bogdan Banasiak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gadamer, Hans-Georg, 2003, Język i rozumienie, przeł. Piotr Dehnel i Beata Sierocka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, Martin, 1999, Nietzsche T.2, przeł. Andrzej Gniazdowski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jaspers, Karl, 1997, Nietzsche — wstęp do rozumienia jego filozofii, przeł. Dorota Stroińska, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Müller-Lauter, Wolfgang, 2003, Nietzsche. Logika nihilizmu, przeł. Stanisław Gromadzki, „Nowa krytyka”, nr 15, ss. 301–314 | pl_PL |
dc.references | Nietzsche, Fryderyk, 2003a, Antychryst. Próba krytyki chrześcijaństwa, przeł. Leopold Staff, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche, Fryderyk, 2006 Ecce homo. Jak się staje — kim się jest, przeł. Leopold Staff, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche, Fryderyk, 1994, Pisma pozostałe 1876–1889, przeł. Bogdan Baran, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche, Fryderyk, 2005a, Poza dobrem i złem. Preludium do filozofii przyszłości, przeł. Paweł Pieniążek, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche, Fryderyk, 2005b, To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. Sława Lisiecka i Zdzisław Jaskuła, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche, Fryderyk, 1991, Wiedza radosna.(„La gaya scienza”), przeł. Leopold Staff, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche, Fryderyk, 2006, Wola mocy. Próba przewartościowania wszystkich wartości, przeł. Stefan Frycz i Konrad Drzewiecki, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nietzsche, Fryderyk, 2003b, Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, przeł. Leopold Staff, posłowie napisał Jan Hartman, Kraków. | pl_PL |
dc.relation.volume | 3 | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |