Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDolewski, Robert
dc.date.accessioned2021-05-24T10:49:42Z
dc.date.available2021-05-24T10:49:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35581
dc.description.abstractThe object of this work is to show Nietzsche’s philosophical attitude towards nihilism as focused on overcoming nihilism. The way leading towards overcoming nihilism guides through criticism of moral values descended from Platonism and Christianity. Therefore, the overcoming of nihilism necessitates a moment of radical nihilism — destruction of the highest European values — resulting from undertaking the critique of moral values. Genealogy is considered here to be the main tool used by Nietzsche in his criticism — an art of interpreting the condition’s in which moral values emerge in order to determine their value with regard to human life (understood as the will to power). At the same time, the Nietzschean genealogy is considered to unfold the path towards overcoming nihilism, as it shows the ability of the human being to represent and bestow values to life — and through the category of the will to power, sets a criterion for comparison of different values in terms of their strengthening or weakening influence.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;26
dc.titleNietzsche kontra nihilizm. Genealogiczne przyczynki do dyskusji nad wartością wartości moralnychpl_PL
dc.title.alternativeNietzsche Versus Nihilism. Genealogical Contributions to Discussion on the Value of Moral Valuespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number15-31pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.referencesArendt, Hannah, 1996, Wola, przeł. Robert Piłat, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDeleuze, Gilles, 1993, Nietzsche i filozofia, przeł. Bogdan Banasiak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGadamer, Hans-Georg, 2003, Język i rozumienie, przeł. Piotr Dehnel i Beata Sierocka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHeidegger, Martin, 1999, Nietzsche T.2, przeł. Andrzej Gniazdowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJaspers, Karl, 1997, Nietzsche — wstęp do rozumienia jego filozofii, przeł. Dorota Stroińska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMüller-Lauter, Wolfgang, 2003, Nietzsche. Logika nihilizmu, przeł. Stanisław Gromadzki, „Nowa krytyka”, nr 15, ss. 301–314pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2003a, Antychryst. Próba krytyki chrześcijaństwa, przeł. Leopold Staff, Kraków.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2006 Ecce homo. Jak się staje — kim się jest, przeł. Leopold Staff, Kraków.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 1994, Pisma pozostałe 1876–1889, przeł. Bogdan Baran, Kraków.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2005a, Poza dobrem i złem. Preludium do filozofii przyszłości, przeł. Paweł Pieniążek, Kraków.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2005b, To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. Sława Lisiecka i Zdzisław Jaskuła, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 1991, Wiedza radosna.(„La gaya scienza”), przeł. Leopold Staff, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2006, Wola mocy. Próba przewartościowania wszystkich wartości, przeł. Stefan Frycz i Konrad Drzewiecki, Kraków.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2003b, Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, przeł. Leopold Staff, posłowie napisał Jan Hartman, Kraków.pl_PL
dc.relation.volume3pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord