Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSieradzan, Anna
dc.date.accessioned2021-04-07T09:53:02Z
dc.date.available2021-04-07T09:53:02Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35030
dc.description.abstractThe point of departure for the reflections contained in this article is the motif of the sun in Tomasz Mann’s Death in Venice. Analysing the presence of the sun in the work turns out to be fruitful for distinguishing and connecting several symbolic planes, on which the issues of Death in Venice and the drama of the main character are depicted: the relationship between contemporary times and antiquity, the cultural North-South axis, the destructive power of beauty as well as the individual fate of the artist marked by decadence. The figure of the sun seems to provide material for the interpretation of the figure of Gustav von Aschenbach as an incarnation of contemporary Icarus and allows the reader to see the path which the protagonist of Death in Venice follows in a new light.en
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;9pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectVeniceen
dc.subjectMannen
dc.subjectsunen
dc.subjectmythologyen
dc.subjectloveen
dc.subjectdecadenceen
dc.subjectnovellaen
dc.titleContemporary Icarus: Gustav von Aschenbach’s Journey towards the Sunen
dc.typeArticle
dc.page.number139-154
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Warsawen
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesAchtelik, Aleksandra. Wenecja mityczna w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Katowice: Gnome, 2002.en
dc.referencesAckroyd, Peter. Venice: Pure City. New York: Random House, 2009, 146. Accessed October 24, 2020. https://kingauthor.net/books/Peter%20Ackroyd/Venice/Venice%20-%20Peter%20Ackroyd.pdfen
dc.referencesAlexander, Doris. Creating Literature out of Life. The Making of Four Masterpieces. Pennsylvania: The Pennsylvania State University, 1996.en
dc.referencesBieńkowska, Ewa. W poszukiwaniu królestwa człowieka. Utopia sztuki od Kanta do Tomasza Manna. Warsaw: Czytelnik, 1981.en
dc.referencesBrann, Eva T.H. “The Venetian Phaedrus.” St. John’s College Digital Archives, 1972. Accessed April 28, 2020. http://digitalarchives.sjc.edu/items/show/1234en
dc.referencesCunningham, Michael. Introduction. In Mann, Thomas. Death in Venice. Translated by Michael Henry Heim. New York: Harper Collins, 2015.en
dc.referencesCzaja, Dariusz. ”Wenecja i śmierć. Konteksty symboliczne.” Polska Sztuka Ludowa – Konteksty, no. 3–4 (1992): 58–65.en
dc.referencesEncyklopedia Gutenberga. Accessed April, 27, 2020 http://www.gutenberg.czyz.org/word,63594en
dc.referencesFoucault, Michel. Historia seksualności. Tranlated by Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant and Krzysztof Matuszewski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2010.en
dc.referencesJaworska-Witkowska, Monika. “Nienasycenie i ‘niewygasła żywotność’ archetypu wielkiej matki. Misterium ‘rodzącego łona’ jako symbol uniwersalizmu tworzenia.” Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji, no. 7–8, 91–106.en
dc.referencesKurecka, Maria. Czarodziej. Rzecz o Tomaszu Mannie. Krakow: Oficyna Literacka, 1993.en
dc.referencesLesér, Esther. “An artist’s call and fate: the nature of beauty.” In Lesér, Esther. Thomas Mann’s short fiction. An intellectual Biography. Cranbury: Associated University Presses, 1989, 161–180.en
dc.referencesMała encyklopedia kultury antycznej. Edited by Zdzisław Piszczek. Warsaw: PWN, 1983.en
dc.referencesMann, Thomas. Death in Venice. Translated by Helen Tracy Lowe-Porter. In Short Novels by the Masters. Edited by Charles Neider. New York: Cooper Square Press, 2001.en
dc.referencesMann, Thomas. “Lubeka jako duchowa forma życia.” In Thomas Mann. O sobie: wybór pism autobiograficznych. Warsaw: Czytelnik, 1971, 16–32.en
dc.referencesMuratow, Paweł. Obrazy Włoch. Wenecja. Translated by Paweł Hertz. Warsaw: Wydawnictwo Zeszytów Literackich, 2009.en
dc.referencesOsiński, Alojzy. Słownik mitologiczny z przyłączeniem obrazu-pismo, vol. 1, Warsaw: Drukarnia Xięży Piarów, 1812. Accessed April 29, 2020. http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/doccontent?id=6161en
dc.referencesParkes, Ford. The Image of the Tiger in Thomas Mann’s Tod in Venedig. Studies in 20th Century Literature, vol. 3, no. 1, (1978). Accessed 27 April 2020, https://doi.org/10.4148/2334-4415.1060en
dc.referencesPausanias. Wędrówka po Helladzie. Księgi I-X. Computer edition, 2003. Accessed April 30, 2020. http://biblioteka.kijowski.pl/antyk%20grecki/%20pauzaniasz%20-%20w%E4%99dr%E3%B3wka%20po%20helladzie%20ks.1-10.pdfen
dc.referencesPerczak, Edward. “Główne kierunki mitologii lunarnej.” Studia Theologica Varsaviensia, no. 1 (1973): 241–254.en
dc.referencesPieniążek, Paweł. “Anatomia dekadencji.” In Białek Edward, Kowal Grzegorz. Arcydzieła literatury niemieckojęzycznej, vol. 2. Wrocław: ATUT, 2011, 181–192.en
dc.referencesPlato. Państwo. Translated by Władysław Witwicki. Warsaw: PWN, 1958.en
dc.referencesPlato. The Phaedrus. Translated by Benjamin Jowett. The Project Gutenberg EBook of Phaedrus, last modified January 15, 2013. Accessed October 25, 2020, http://www.gutenberg.org/files/1636/1636-h/1636-h.htmen
dc.referencesRogalski, Aleksander. Tomasz Mann. Dzieje rozwoju osobowości twórczej. Warsaw: Instytut Wydawniczy PAX, 1975.en
dc.referencesSizemore, John, Jr. “An analysis of art represented in classical mythology in Mann’s Death in Venice,” International Jornal of Arts & Sciences (2014). Accessed 27 April 2020, http://www.universitypublications.net/ijas/0705/pdf/H4V180.pdfen
dc.referencesSmith, William. A dictionary of the Greek and Roman Biography and Mythology. Boston: Little, 1887.en
dc.referencesStabryła, Stanisław. Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.en
dc.referencesTatarkiewicz, Władysław. Historia filozofii, vol. 1. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.en
dc.referencesWillis, Louise. “The Representation of Instinctive Homosexuality and Immoral Narcissism in Gide’s The Immoralist (1902) and Mann’s Death in Venice (1912),” CLCWeb: Comparative Literature and Culture (2017). Accessed April 27, 2020. https://doi.org/10.7771/1481-4374.2960en
dc.referencesWołk, Marcin. Głosy labiryntu. Od “Śmierci w Wenecji” do “Monizy Clavier.” Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2009.en
dc.referencesZipper, Albert. Mitologia Greków i Rzymian. Złotów: Wydawnictwo Księgarni Wilhelma Zukerkandla, 1896.en
dc.contributor.authorEmailanna.sieradzan@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.09.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0