dc.contributor.author | Samborska-Kukuć, Dorota Karolina | |
dc.date.accessioned | 2021-04-06T12:12:41Z | |
dc.date.available | 2021-04-06T12:12:41Z | |
dc.date.issued | 2018-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34971 | |
dc.description.abstract | In her early short story entitled Ultimus Konopnicka accomplished the concept of Falkentheorie by Paul Heyse in an original way, using the motif of a crane as the thematic and composition keystone. Inspired to a large extent by Orzeszkowa’s Romanowa, Konopnicka writes about moral depravation of a young nobleman, using parallelism: man-animal in two orders – naturalistic and symbolic. The empathic reception of the text diverging from previous interpretations allows to place Ultimus among texts which stand up for miserables personas. | en |
dc.description.abstract | W swojej wczesnej noweli Ultimus podjęła Konopnicka oryginalną realizację koncepcji Falkentheorie Paula Heysego, wykorzystując motyw żurawia jako tematyczny i kompozycyjny zwornik. Konopnicka, zainspirowana w dużej mierze Romanową Orzeszkowej, opowiada o deprawacji moralnej młodego szlachcica, wykorzystując paralelizm: człowiek-zwierzę w dwu porządkach: naturalistycznym i symbolicznym. Empatyczny odbiór lektury odbiegający od interpretacji dawnych pozwala usytuować Ultimusa w przestrzeni tekstów, które upominają się o miserables personas. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;7 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Maria Konopnicka | pl |
dc.subject | nowela | pl |
dc.subject | realizm | pl |
dc.subject | zwierzęta | pl |
dc.subject | „Ultimus” | pl |
dc.subject | Maria Konopnicka | en |
dc.subject | short story | en |
dc.subject | „Ultimus” | en |
dc.subject | realism | en |
dc.subject | animals | en |
dc.title | „Ultimus” Marii Konopnickiej – nowela o deprawacji | pl |
dc.title.alternative | „Ultimus” by Maria Konopnicka: a short story on depravation | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 311-322 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.references | Bobrowska B., Małe narracje Prusa, Warszawa 2003. | pl |
dc.references | Bogusławski W., „Cztery nowele” Marii Konopnickiej [rec.], „Gazeta Polska” 1888, nr 45. | pl |
dc.references | Brodzka A., O nowelach Marii Konopnickiej, Warszawa 1958. | pl |
dc.references | Item, Cztery nowele, „Rola” 1887, nr 50. | pl |
dc.references | Konopnicka M., Korespondencja, t. 2, Konopnicka – Orzeszkowa (1879–1910), oprac. E. Jankowski, Wrocław 1972. | pl |
dc.references | Konopnicka M., Ultimus, [w:] M. Konopnicka, Cztery nowele, Warszawa 1888. | pl |
dc.references | Konopnicka M., Z cmentarzy, [w:] M. Konopnicka, Moi znajomi, Warszawa 1890. | pl |
dc.references | Magnone L., Maria Konopnicka. Lustra i symptomy, Gdańsk 2011. | pl |
dc.references | Marrené-Morzkowska W., Maria Konopnicka. Nowela Ultimus, „Przegląd Tygodniowy” 1884, nr 22. | pl |
dc.references | Pietrowski M., Morfologia noweli, przeł. E. Pleszkun-Gawlikowa, „Przegląd Humanistyczny” 1972, z. 1. | pl |
dc.references | Potocki J. K., Wykłady publiczne. Ultimus. P. Konopnicka, „Prawda” 1884, nr 21. | pl |
dc.references | Słomczyńska J., Maria Konopnicka. Życie i twórczość, Łódź 1946. | pl |
dc.references | Szypowska M., Konopnicka jakiej nie znamy, Poznań 2014. | pl |
dc.references | Zincke P., Paul Heyses Novellen-Technik. Dargestellt auf Grund einer Untersuchung der Novelle „Zwei Gefangene”, Karlsruhe 1930. | pl |
dc.contributor.authorEmail | ddsk@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.07.17 | |