Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSamborska-Kukuć, Dorota Karolina
dc.date.accessioned2021-04-06T12:12:41Z
dc.date.available2021-04-06T12:12:41Z
dc.date.issued2018-12-30
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34971
dc.description.abstractIn her early short story entitled Ultimus Konopnicka accomplished the concept of Falkentheorie by Paul Heyse in an original way, using the motif of a crane as the thematic and composition keystone. Inspired to a large extent by Orzeszkowa’s Romanowa, Konopnicka writes about moral depravation of a young nobleman, using parallelism: man-animal in two orders – naturalistic and symbolic. The empathic reception of the text diverging from previous interpretations allows to place Ultimus among texts which stand up for miserables personas.en
dc.description.abstractW swojej wczesnej noweli Ultimus podjęła Konopnicka oryginalną realizację koncepcji Falkentheorie Paula Heysego, wykorzystując motyw żurawia jako tematyczny i kompozycyjny zwornik. Konopnicka, zainspirowana w dużej mierze Romanową Orzeszkowej, opowiada o deprawacji moralnej młodego szlachcica, wykorzystując paralelizm: człowiek-zwierzę w dwu porządkach: naturalistycznym i symbolicznym. Empatyczny odbiór lektury odbiegający od interpretacji dawnych pozwala usytuować Ultimusa w przestrzeni tekstów, które upominają się o miserables personas.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;7pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMaria Konopnickapl
dc.subjectnowelapl
dc.subjectrealizmpl
dc.subjectzwierzętapl
dc.subject„Ultimus”pl
dc.subjectMaria Konopnickaen
dc.subjectshort storyen
dc.subject„Ultimus”en
dc.subjectrealismen
dc.subjectanimalsen
dc.title„Ultimus” Marii Konopnickiej – nowela o deprawacjipl
dc.title.alternative„Ultimus” by Maria Konopnicka: a short story on depravationen
dc.typeArticle
dc.page.number311-322
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polskipl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesBobrowska B., Małe narracje Prusa, Warszawa 2003.pl
dc.referencesBogusławski W., „Cztery nowele” Marii Konopnickiej [rec.], „Gazeta Polska” 1888, nr 45.pl
dc.referencesBrodzka A., O nowelach Marii Konopnickiej, Warszawa 1958.pl
dc.referencesItem, Cztery nowele, „Rola” 1887, nr 50.pl
dc.referencesKonopnicka M., Korespondencja, t. 2, Konopnicka – Orzeszkowa (1879–1910), oprac. E. Jankowski, Wrocław 1972.pl
dc.referencesKonopnicka M., Ultimus, [w:] M. Konopnicka, Cztery nowele, Warszawa 1888.pl
dc.referencesKonopnicka M., Z cmentarzy, [w:] M. Konopnicka, Moi znajomi, Warszawa 1890.pl
dc.referencesMagnone L., Maria Konopnicka. Lustra i symptomy, Gdańsk 2011.pl
dc.referencesMarrené-Morzkowska W., Maria Konopnicka. Nowela Ultimus, „Przegląd Tygodniowy” 1884, nr 22.pl
dc.referencesPietrowski M., Morfologia noweli, przeł. E. Pleszkun-Gawlikowa, „Przegląd Humanistyczny” 1972, z. 1.pl
dc.referencesPotocki J. K., Wykłady publiczne. Ultimus. P. Konopnicka, „Prawda” 1884, nr 21.pl
dc.referencesSłomczyńska J., Maria Konopnicka. Życie i twórczość, Łódź 1946.pl
dc.referencesSzypowska M., Konopnicka jakiej nie znamy, Poznań 2014.pl
dc.referencesZincke P., Paul Heyses Novellen-Technik. Dargestellt auf Grund einer Untersuchung der Novelle „Zwei Gefangene”, Karlsruhe 1930.pl
dc.contributor.authorEmailddsk@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.07.17


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0