Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrodź, Iwona
dc.date.accessioned2021-03-23T09:41:47Z
dc.date.available2021-03-23T09:41:47Z
dc.date.issued2020-06-24
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34420
dc.description.abstractThe paper describes short films made by Wojciech Has, for example Harmonia (1947), Moje Miasto (1950), and searches for traces of (auto)biography in them. The purpose was to show their semantic potential and to draw attention to the richness of possible interpretations. Only an attitude of scientific openness enables the avoidance of the burden of all fundamentalisms, certainties, and holistic approaches. The educational perspective was revealed in the update of research tools related to hermeneutics and thematic perspective.en
dc.description.abstractTematem tekstu są krótkie filmy Wojciecha Hasa, przede wszystkim, takie jak Harmonia (1947), Moje miasto (1950) i poszukiwanie w nich śladów (auto)biografizmu. Celem było pokazanie ich potencjału semantycznego, zwrócenie uwagi na bogactwo możliwych interpretacji. Tylko postawa badawczej otwartości pozwala uniknąć ciężaru wszelkich fundamentalizmów, pewników, całościowych ujęć. Perspektywa edukacyjna ujawniała się w aktualizacji narzędzi badawczych z zakresu tematologii i hermeneutyki.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfilmen
dc.subjectWojciech Hasen
dc.subjectautobiographyen
dc.subjectfilmpl
dc.subjectWojciech Haspl
dc.subjectautobiografizmpl
dc.titleCzas nie mija, czas nie stoi… Krótkie filmy Wojciecha Hasa w perspektywie autobiograficznejpl
dc.title.alternativeTime does not pass, time does not stand still... Short Films Made by Wojciech Has from an Autobiographical Perspectiveen
dc.typeArticle
dc.page.number238-249
dc.contributor.authorAffiliationPolskie Towarzystwo Kulturoznawczepl
dc.referencesBruner J. (2010) Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.pl
dc.referencesBrzezińska A. (2012) Edukacyjny kontekst kultury popularnej – pozytywne oblicza starości we współczesnym polskim filmie fabularnym, w: Kultura jako przestrzeń edukacyjna – współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, W. Jakubowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 127–144.pl
dc.referencesBurzyńska A., Markiewicz H. (2006) Teorie literatury XX wieku, Kraków, Wydawnictwo „Znak”.pl
dc.referencesCzermińska M. (2000) Autobiograficzny trójkąt (świadectwo, wyznanie, wyzwanie), Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.pl
dc.referencesDubas E. (2011) Uczenie się z własnej biografii – wprowadzenie w: Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–9.pl
dc.referencesGolonka-Legut J. (2018) Jak pracować z filmem biograficznym. Na przykładzie edukacji osób dorosłych w: Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie, A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Difin”, s. 123–142.pl
dc.referencesJakubowski W. (2018) Film jako medium edukacyjne, „Studia Edukacyjne”, nr 47, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23766/1/SE%2047_2018_Witold_Jakubowski.pdf [dostęp: 1.03.2020].pl
dc.referencesKardzis R. (red.), Has. Nieosiągalne. Katalog wystawy (2010), Wrocław, Wydawnictwo „Era Nowe Horyzonty”.pl
dc.referencesLejeune P. (2007) Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. W. Grajewski, S. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.pl
dc.referencesMan de P. (1986) Autobiografia jako od-twarzanie, tłum. M. B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 307–318.pl
dc.referencesNycz R. (1994) Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, „Teksty Drugie”, z. 2, s. 7–27.pl
dc.referencesOziemska T., Drecka-Wojtyczka E. (2000) W WFO zdobywał ostrogi Wojciech Jerzy Has w: tychże, Oświatówka 55 lat przygód z filmem krótkim, Łódź, Wydawnictwo WFO, s. 77–82.pl
dc.referencesPrzybylski R. (1970) Eros i Tanatos, Warszawa, Wydawnictwo „Czytelnik”.pl
dc.referencesWojniak J. (2015) Edutainment i edukacja filmowa jako narzędzia kształtowania tożsamości oraz postaw dzieci i młodzieży, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 1, s. 167–180.pl
dc.contributor.authorEmailiwonagrodz@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.10.16
dc.relation.volume10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0