dc.contributor.author | Kowalska-Dubas, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2021-03-23T09:41:47Z | |
dc.date.available | 2021-03-23T09:41:47Z | |
dc.date.issued | 2020-06-24 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34419 | |
dc.description.abstract | The author shows Alzheimer’s disease as a learning situation, from the andragogic perspective and in the context of experience analysis of three family carers. She describes this learning as an informal process. She also points to the dramatic aspect of accompanying the patient on their journey as an important background to this process. She emphasizes “maturation in a process” as a particular dimension of this learning which deepens the existential development of the carers. She stresses the importance of support for people suffering from Alzheimer’s disease by adult education and geragogy specialists, which enables carers to experience the disease as a process of broadening their self-awareness. | en |
dc.description.abstract | Autorka ukazuje, z perspektywy andragogicznej, w kontekście analiz doświadczeń trojga rodzinnych opiekunów, chorobę Alzheimera jako sytuację uczenia się. Opisuje to uczenie się jako proces nieformalny. Wskazuje na dramatyczność towarzyszenia choremu w jego drodze jako istotne tło tego procesu. Uwypukla też „dojrzewanie w drodze” jako szczególny wymiar tego uczenia się, pogłębiający egzystencjalny rozwój opiekunów. Akcentuje znaczenie wsparcia osób w sytuacji choroby Alzheimera przez andragogów i geragogów, które może pozwolić opiekunom doświadczać tej choroby jako procesu pogłębiania samoświadomości. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Alzheimer’s disease | en |
dc.subject | learning | en |
dc.subject | family carers | en |
dc.subject | analysis of experiences | en |
dc.subject | andragogy | en |
dc.subject | choroba Alzheimera | pl |
dc.subject | uczenie się | pl |
dc.subject | opiekunowie rodzinni | pl |
dc.subject | analiza doświadczeń | pl |
dc.subject | andragogika | pl |
dc.title | The Experience of Alzheimer’s Disease as a Learning Situation | en |
dc.title.alternative | Doświadczenie choroby Alzheimera jako sytuacja uczenia się | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 220-237 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Faculty of Educational Sciences, Department of Andragogy and Social Gerontology | en |
dc.references | Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | en |
dc.references | Beaudoin P. (2002) Perspektywa współmałżonka, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 95–102. | en |
dc.references | Czerniawska O. (1997) Funkcje środowiska niewidzialnego w andragogice i gerontologii, “Edukacja Dorosłych”, 1. | en |
dc.references | Czerniawska O. (2000) Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej. | en |
dc.references | Czerniawska O. (2007) Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. | en |
dc.references | Dubas E. (2011) “Uczenie się z biografii Innych” – wprowadzenie in: Uczenie się z biografii Innych, E. Dubas, W. Świtalski (eds.), series: Biografia i badanie biografii, Vol. 2, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 5–11. | en |
dc.references | Dubas E. (2016) “Towarzyszenie w drodze” jako przykład relacji geragogicznej in: Starość Poznać, przeżyć, zrozumieć, M. Halicka, J. Halicki, E. Kramkowska (eds.), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku: 297–311. | en |
dc.references | Dubas E. (2017) Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, 1 (4): 63–87. | en |
dc.references | Dubas E. (2019) “Towarzyszenie w drodze” jako relacja w chorobie Alzheimera (na podstawie doświadczeń opiekunów rodzinnych) in: Starość w nurcie życia, E. Dubas, M. Muszyński (eds.), series: Refleksje nad starością, Vol. 2, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 173–190. | en |
dc.references | Dubas E., Gutowska A. (2019) Wstęp in: Zmienność i stałość w biografii. Przełomy biograficzne, E. Dubas, A. Gutowska (eds.), series: Biografia i badanie biografii, Vol. 6, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 7–10. | en |
dc.references | Fabiś A. (2013) Człowiek stary wobec trosk egzystencjalnych, “Edukacja Dorosłych”, 2: 39–46. | en |
dc.references | Grajewski R. R. (2005) O stylach uczenia się i I-edukacji, “E-mentor”, 4 (11): 28–35. | en |
dc.references | Gutowska A. (2017) Geragogika Montessori w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, A. A. Zych (ed.), Vol. 1, Katowice, Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski: 495–497. | en |
dc.references | Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP we Wrocławiu. | en |
dc.references | Lallich-Domenach D. (2002) Rodzina i chory na chorobę Alzheimera. Trudna droga do wspólnego przebycia, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 85–93. | en |
dc.references | Mace N. L., Rabins P. V. (2005) 36 godzin na dobę. Poradnik dla opiekunów osób z chorobą Alzheimera i innymi chorobami otępiennymi oraz zaburzeniami pamięci w późnym okresie życia, transl. by P. Soprych, Warszawa, Wydawnictwo Medipage. | en |
dc.references | Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | en |
dc.references | Mazurek E. (2013) Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | en |
dc.references | Radlińska H. (1961) Pedagogika społeczna, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | en |
dc.references | Shankle W. R., Amen D. G. (2012) Strzeż się Alzheimera póki czas. Jak zapobiegać i przeciwdziałać chorobie Alzheimera i innym rodzajom utraty pamięci, Konstancin-Jeziorna, Wydawnictwo Medium. | en |
dc.references | Tillich P. (2016) Męstwo bycia, Kraków, Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda. | en |
dc.references | Tischner J. (2012) Filozofia dramatu, Kraków, Wydawnictwo Znak. | en |
dc.references | Trafiałek E. (2002) Choroba Alzheimera jako problem jednostkowy i społeczny, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 75–84. | en |
dc.references | Wrona M. (2015) Sytuacje graniczne w chaosie pojęciowym – próba syntezy znaczeń w: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia, J. Wiśniewska (ed.), Radom, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy: 9–23. | en |
dc.references | Zając-Lamparska L., Leszko M. (2017), Choroba Alzheimera w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, A. A. Zych (ed.), Vol. 1, Katowice, Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski: 222–228. | en |
dc.references | Zych A. A. (2018) Gerontologopedia, czyli pedagogia osób starszych, które nie mówią, ale mają własne zdanie, “Edukacja”, 3 (146): 37–43. | en |
dc.references | https://www.focus.pl/artykul/polacy-coraz-czesciej-choruja-na-alzheimera [accessed: 7.10.2019]. | en |
dc.contributor.authorEmail | eladubas@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.10.15 | |
dc.relation.volume | 10 | |