A Stieglerianesque Critique Of Transhumanisms: On Narratives And Neganthropocene
Streszczenie
While drawing from the philosophy of Bernard Stiegler throughout the
paper, I commence by highlighting Zoltan Istvan’s representation of
transhumanism in the light of its role in politics. I continue by
elaborating on the notion of the promise of eternal life. After that I
differentiate between subjects that are proper for philosophy (such as
the mind or whether life is worth living) and science (measurable and
replicable). The arguments mostly concern mind-uploading and at the
same time I elaborate on a simple critique of mind-body dualism, which
is one of the key imagined orders exploitable by technologies in the
narratives of transhumanism present in popular culture. This is
reframed as a problem of action. The focus of this article is on the claim
that certain transhumanisms are dangerous forms of Neo-Darwinism. It
comes from a critical assessment of capital and the exploitation of
bodies through market forces. Entropy is a process of growing disorder,
while neganthropy is an anthropological struggle against exploitation,
not only of bodies, but of all ecosystems of the Earth. The arguments of
Stiegler from a collection of lectures are recapitulated, and his claims
are presented through the prism of transhuman narrative, with a
particular focus on Christian Salmon's position in the book Storytelling:
Bewitching the Modern Mind. Czerpiąc w całym tekście z filozofii Bernarda Stieglera, rozpoczynam od
prezentacji transhumanizmu Zoltana Istvana w świetle jego roli w
polityce. Kontynuuję rozwijając koncept obietnicy życia wiecznego.
Następnie rozróżniam tematy właściwe dla filozofii (takie jak umysł lub
to, czy życie jest warte życia) i nauki (to, co mierzalne i powtarzalne).
Przedstawiam argumenty dotyczące przede wszystkim transferu
umysłu (mind-uploading), a jednocześnie omawiam prostą krytykę dualizmu umysł-ciało, który jest jednym z kluczowych,
wykorzystywanych przez technologie wyobrażonych porządków w
narracjach transhumanizmu obecnych w kulturze popularnej.
Przeformułowuję to jako problem działania. Artykuł skupia się na
twierdzeniu, że niektóre transhumanizmy są niebezpiecznymi formami
neodarwinizmu. Wynika to z krytycznej oceny kapitału i eksploatacji
ciał przez siły rynkowe. Entropia jest procesem narastającej
dezorganizacji, podczas gdy negantropia jest antropologiczną walką z
eksploatacją nie tylko ciał, ale wszystkich ekosystemów Ziemi.
Argumenty Stieglera ze zbioru wykładów zyskują podsumowanie, a jego
twierdzenia przedstawiane są przez pryzmat transhumanistycznej
narracji, ze szczególnym uwzględnieniem stanowiska Christiana
Salmona wyłożonym w książce: Storytelling: Bewitching the Modern
Mind.
Collections