dc.contributor.author | Frankiewicz, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2021-02-24T07:57:38Z | |
dc.date.available | 2021-02-24T07:57:38Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33837 | |
dc.description.abstract | “Człowiek z krwi i kości, który rodzi się, cierpi i umiera – przede
wszystkim umiera – który je i pije, bawi się i śpi, myśli i kocha, człowiek,
którego się widzi, i słyszy, brat, prawdziwy brat. [...] I ten konkretny
człowiek z krwi i kości jest podmiotem i zarazem najwyższym
przedmiotem wszelkiej filozofii, czy tego chcą czy nie chcą niektórzy tak
zwani filozofowie”. Tymi słowami Miguel de Unamuno (1864-1936)
otwiera zbiór esejów opublikowanych pod wspólnym tytułem O
poczuciu tragiczności życia wśród ludzi i wśród narodów. Odżegnując się od abstrakcyjnych konstruktów kryjących się pod
pojęciami takimi jak“ludzkość” i “to, co ludzkie”, hiszpański filozof
zwraca się ku konkretnemu człowiekowi, człowiekowi z krwi i kości
(hiszp. el hombre de carne y hueso). Tenże świadom własnej
jednostkowości człowiek, którego filozofowanie wypływa z
doświadczenia tytułowego poczucia tragiczności życia winien być -
zdaniem Unamuno - nie tylko podmiotem, ale także przedmiotem
filozoficznego namysłu. Jako rdzennie ludzkie autor nowatorskiej Mgły
uznaje rozdarcie człowieka między nieuchronną skończonością a
pragnieniem nieśmiertelności (życia wiecznego). Wobec tego jedyny
prawdziwy problem filozofii stanowi świadomość własnej i
powszechnej skończoności. Jednostkowy humanizm Unamuno
ogniskuje się zatem wokół trzech problemów: kwestionującej sens
egzystencji śmierci, irracjonalizmie natury ludzkiej oraz problemie
(nie)istnienia Boga. | pl_PL |
dc.description.abstract | “The man of flesh and bone; the man who is born, suffers, and dies—
above all, who dies; the man who eats and drinks and plays and sleeps
and thinks and wills; the man who is seen and heard; the brother, the
real brother”. With these words, Miguel de Unamuno (1864-1936)
opens a philosophical treatise entitled The Tragic Sense of Life.
By rejecting the abstract constructs hiding under the terms "humanity"
and "what is human", the Spanish philosopher turns to a specific man, a
man of flesh and blood (spanish: el hombre de carne y hueso). This
man, aware of his individuality, whose philosophy derives from the
experience of the title sense of the tragedy of life should be - according
to Unamuno - not only the subject, but also the subject of philosophical
reflection. As the indigenously human author of Mist, he recognizes the
tear of man between the inevitable finitude and the desire for
immortality (eternal life). Therefore, the only real problem of
philosophy is the awareness of one's own and universal finitude.
Unamuno's individual humanism focuses on three problems:
questioning the meaning of the existence of death, the irrationality of
human nature and the problem of (non)existence of God. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;46 | |
dc.subject | Miguel de Unamuno | pl_PL |
dc.subject | człowiek z krwi i kości | pl_PL |
dc.subject | poczucie tragiczności życia | pl_PL |
dc.subject | humanizm | pl_PL |
dc.subject | hiszpański egzystencjalizm | pl_PL |
dc.subject | filozofia hiszpańska | pl_PL |
dc.subject | The Man of Flesh and Bone | pl_PL |
dc.subject | The Tragic Sense of Life | pl_PL |
dc.subject | humanism | pl_PL |
dc.subject | Spanish existentialism | pl_PL |
dc.subject | Spanish philosophy | pl_PL |
dc.title | Miguela de Unamuna człowiek z krwi i kości - jednostkowy humanizm w myśli hiszpańskiej przełomu XIX i XX wieku | pl_PL |
dc.title.alternative | Miguel de Unamuno,s Man of Flesh and Blood - Individual Humanism in Spanish Thought at the Turn of the 19th and 20th Centuries | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2011 | pl_PL |
dc.page.number | 173-191 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Górski, E. (1982). Człowiek w filozofii Unamuna i Ortegi y Gasseta, [w:] Problemy człowieka we współczesnej myśli hiszpańskiej, praca zbiorowa pod red. E.Górskiego, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Górski, E. (1979). Hiszpańska refleksja egzystencjalna. Studium filozofii i myśli politycznej Miguela de Unamuno, Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Jagłowski, M. (2013). Zarys historii filozofii hiszpańskiej. Nurty i szkoły, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. | pl_PL |
dc.references | Płóciennik, M. (2012). Poczucie tragiczności życia jako źródłowe doświadczenie człowieczeństwa w myśli Miguela de Unamuno, [w:] Studia Sieradzana 2. | pl_PL |
dc.references | Polit, K. (2018). Bóg, człowiek i śmierć. Poglądy filozoficzne późnego Miguela de Unamuno, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.references | Sartre, J.-P. (1999). Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa: Wydawnictwo Muza SA. | pl_PL |
dc.references | Unamuno, M. de (1958). Mgła, Warszawa: Książka i Wiedza. | pl_PL |
dc.references | Unamuno, M. de (1984). O poczuciu tragiczności życia wśród ludzi i wśród narodów, Kraków-Wrocław: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Unamuno M. de (2003). Dziennik intymny, Kęty: Wydawnictwo Antyk. | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |