Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFrankiewicz, Paulina
dc.date.accessioned2021-02-24T07:57:38Z
dc.date.available2021-02-24T07:57:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33837
dc.description.abstract“Człowiek z krwi i kości, który rodzi się, cierpi i umiera – przede wszystkim umiera – który je i pije, bawi się i śpi, myśli i kocha, człowiek, którego się widzi, i słyszy, brat, prawdziwy brat. [...] I ten konkretny człowiek z krwi i kości jest podmiotem i zarazem najwyższym przedmiotem wszelkiej filozofii, czy tego chcą czy nie chcą niektórzy tak zwani filozofowie”. Tymi słowami Miguel de Unamuno (1864-1936) otwiera zbiór esejów opublikowanych pod wspólnym tytułem O poczuciu tragiczności życia wśród ludzi i wśród narodów. Odżegnując się od abstrakcyjnych konstruktów kryjących się pod pojęciami takimi jak“ludzkość” i “to, co ludzkie”, hiszpański filozof zwraca się ku konkretnemu człowiekowi, człowiekowi z krwi i kości (hiszp. el hombre de carne y hueso). Tenże świadom własnej jednostkowości człowiek, którego filozofowanie wypływa z doświadczenia tytułowego poczucia tragiczności życia winien być - zdaniem Unamuno - nie tylko podmiotem, ale także przedmiotem filozoficznego namysłu. Jako rdzennie ludzkie autor nowatorskiej Mgły uznaje rozdarcie człowieka między nieuchronną skończonością a pragnieniem nieśmiertelności (życia wiecznego). Wobec tego jedyny prawdziwy problem filozofii stanowi świadomość własnej i powszechnej skończoności. Jednostkowy humanizm Unamuno ogniskuje się zatem wokół trzech problemów: kwestionującej sens egzystencji śmierci, irracjonalizmie natury ludzkiej oraz problemie (nie)istnienia Boga.pl_PL
dc.description.abstract“The man of flesh and bone; the man who is born, suffers, and dies— above all, who dies; the man who eats and drinks and plays and sleeps and thinks and wills; the man who is seen and heard; the brother, the real brother”. With these words, Miguel de Unamuno (1864-1936) opens a philosophical treatise entitled The Tragic Sense of Life. By rejecting the abstract constructs hiding under the terms "humanity" and "what is human", the Spanish philosopher turns to a specific man, a man of flesh and blood (spanish: el hombre de carne y hueso). This man, aware of his individuality, whose philosophy derives from the experience of the title sense of the tragedy of life should be - according to Unamuno - not only the subject, but also the subject of philosophical reflection. As the indigenously human author of Mist, he recognizes the tear of man between the inevitable finitude and the desire for immortality (eternal life). Therefore, the only real problem of philosophy is the awareness of one's own and universal finitude. Unamuno's individual humanism focuses on three problems: questioning the meaning of the existence of death, the irrationality of human nature and the problem of (non)existence of God.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;46
dc.subjectMiguel de Unamunopl_PL
dc.subjectczłowiek z krwi i kościpl_PL
dc.subjectpoczucie tragiczności życiapl_PL
dc.subjecthumanizmpl_PL
dc.subjecthiszpański egzystencjalizmpl_PL
dc.subjectfilozofia hiszpańskapl_PL
dc.subjectThe Man of Flesh and Bonepl_PL
dc.subjectThe Tragic Sense of Lifepl_PL
dc.subjecthumanismpl_PL
dc.subjectSpanish existentialismpl_PL
dc.subjectSpanish philosophypl_PL
dc.titleMiguela de Unamuna człowiek z krwi i kości - jednostkowy humanizm w myśli hiszpańskiej przełomu XIX i XX wiekupl_PL
dc.title.alternativeMiguel de Unamuno,s Man of Flesh and Blood - Individual Humanism in Spanish Thought at the Turn of the 19th and 20th Centuriespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2011pl_PL
dc.page.number173-191pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesGórski, E. (1982). Człowiek w filozofii Unamuna i Ortegi y Gasseta, [w:] Problemy człowieka we współczesnej myśli hiszpańskiej, praca zbiorowa pod red. E.Górskiego, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesGórski, E. (1979). Hiszpańska refleksja egzystencjalna. Studium filozofii i myśli politycznej Miguela de Unamuno, Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.pl_PL
dc.referencesJagłowski, M. (2013). Zarys historii filozofii hiszpańskiej. Nurty i szkoły, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.pl_PL
dc.referencesPłóciennik, M. (2012). Poczucie tragiczności życia jako źródłowe doświadczenie człowieczeństwa w myśli Miguela de Unamuno, [w:] Studia Sieradzana 2.pl_PL
dc.referencesPolit, K. (2018). Bóg, człowiek i śmierć. Poglądy filozoficzne późnego Miguela de Unamuno, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesSartre, J.-P. (1999). Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa: Wydawnictwo Muza SA.pl_PL
dc.referencesUnamuno, M. de (1958). Mgła, Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesUnamuno, M. de (1984). O poczuciu tragiczności życia wśród ludzi i wśród narodów, Kraków-Wrocław: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesUnamuno M. de (2003). Dziennik intymny, Kęty: Wydawnictwo Antyk.pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord