Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBogusławski, Marcin M.
dc.date.accessioned2021-02-24T07:49:09Z
dc.date.available2021-02-24T07:49:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33833
dc.description.abstractCelem mojego artykułu jest próba pokazania, że posthumanizm jest ideologią, która znajduje swoje przedłużenie w perspektywie badawczej nazywanej posthumanistyką. Stosowane przeze mnie pojęcie ideologii nie jest nacechowane negatywnie. Ideologia jest nieodłącznym elementem towarzyszącym życiu społecznemu, a jej iluzoryczny charakter oznacza w gruncie rzeczy tyle, że służy ona człowiekowi jako narzędzie orientowania się w świecie. Ideologia zdaje również sprawę z aktualnych wyzwań, przed którymi stoi społeczeństwo oraz ze sprzeczności, które związane są z tymi problemami. Sprzeczność obecna w posthumanizmie polega w mojej ocenie na tym, że pryncypialnie wyklucza on wszelkie formy humanizmu/antropocentryzmu, ale w praktyce nie może uciec od jakiejś postaci humanizmu i antropocentryzmu. Są one niezbędne, by oddać sprawiedliwość światom innych gatunków zwierząt, uzasadnić porządek etyczny bliski posthumanistom czy móc posługiwać się pojęciem sprawczości.pl_PL
dc.description.abstractMy article aims at showing that posthumanism is an ideology that finds its extension in research perspective called posthumanities. The notion of ideology I apply is not a negative one. Ideology is an intrinsic element of social life, and its illusive character essentially means that it serves as a tool for man to orientate in the world. It also gives an account of the current challenges faced by society and of the contradictions related to them. In my opinion, the contradiction embedded in posthumanism is that it excludes in a principled way all kinds of humanism/anthropocentrism, but is virtually unable to escape some form of humanism and anthropocentrism. They are necessary to do justice to the worlds of other animal species, to substantiate the ethical order that posthumanists feel close to, or to be able to use the notion of agency.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;46
dc.subjectposthumanizmpl_PL
dc.subjecthumanizmpl_PL
dc.subjectideologiapl_PL
dc.subjecthistorycznośćpl_PL
dc.subjectnekrospl_PL
dc.subjectpost-człowiekpl_PL
dc.subjectantropocentryzmpl_PL
dc.subjectposthumanism
dc.subjecthumanism
dc.subjectideology
dc.subjecthistoricity
dc.subjectnekros
dc.subjectposthuman
dc.subjectanthropocentrism
dc.titlePosthumanizm jako ideologia i perspektywa badawczapl_PL
dc.title.alternativePosthumanism as Ideology and Research Perspectivepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2011pl_PL
dc.page.number1-39pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAbriszewski, K. (2010).Wszystko otwarte na nowo. Teoria Aktora-Sieci i filozofia kultury. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.pl_PL
dc.referencesAlthusser, L. (2009). W imię Marksa. Przeł. M. Herer. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesAnderson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10/3, 144-167.pl_PL
dc.referencesArcher, M. S. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Przeł. A. Dziuban. Kraków: NOMOS.pl_PL
dc.referencesBanasiak, B. (2006). Integralna potworność. Filozofia libertynizmu, czyli konsekwencje »śmierci Boga«. Łódź-Wrocław: Thesaurus.pl_PL
dc.referencesBerman, M. (2006). Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności. Przeł. M. Szuster. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesBobako, M. (2010). Demokracja wobec różnicy. Multikulturalizm i feminizm w perspektywie polityki uznania. Poznań: Wyd. Poznańskie.pl_PL
dc.referencesBogusławski, M. M. (2011). Ekologia polityczna czy „umowa naturalna”, czyli co Bruno Latour i Michel Serres mają nam do powiedzenia o splocie polityki i natury?. Societas/Communitas, 1(11), 85-105.pl_PL
dc.referencesBogusławski, M. M. (2018). Humanistyka z perspektywy ontologii kulturowej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesBraidotti, R. (2014). Po człowieku. Przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesCabestan, Ph., Arnaud T. (2001). Le vocabulaire de Sartre. Paris: ellipses.pl_PL
dc.referencesCarter R. (2013). Sprawstwo a to, co pozaludzkie. W A. Mrozowski et al. (ed.). Sprawstwo. Teorie, metody, badania empiryczne w naukach społecznych (36-45). Przeł. P. Rogala, J. Barski. Kraków: NOMOS.pl_PL
dc.referencesDerrida, J. (1993). Kres człowieka. W J. Derrida. Pismo filozofii. Przeł. P. Pieniążek. Kraków: inter esse. S. 151-187.pl_PL
dc.referencesDomańska. E. (2017). Nekros. Wstęp do ontologii martwego ciała. Warszawa: PWN. E-book.pl_PL
dc.referencesFerry, L. Renaut, A. (1985). La pensée 68. Essai sur l’anti-humanisme contemporain. Paris: Gallimard.pl_PL
dc.referencesFoucault, M. ( 1981). Les mots et les choses. Paris: Gallimard.pl_PL
dc.referencesGarin, E. (1969). Filozofia Odrodzenia we Włoszech. Przeł. K. Żaboklicki. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHeidegger, M. (1995). List o »humanizmie«. W M. Heidegger, Znaki drogi. Przeł. J. Tischner. Warszawa: Aletheia. S. 129-168.pl_PL
dc.referencesHeller, Á. Eseje o nowoczesności. Przeł. W. Bulira. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.pl_PL
dc.referencesHusserl, E. (1993). Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia. W E. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia. Przeł. J. Sidorek. Warszawa: Aletheia. S. 11-51.pl_PL
dc.referencesHusserl, E. (1999). Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Przeł. S. Walczewska. Toruń: Wyd. Rolewski.pl_PL
dc.referencesJanaszczyk, A. (2009). Sceptycki element nie-specyficznej teorii poznania Fryderyka Nietzschego. W B. Banasiak et. al. (red). Wokół Nietzschego. Toruń: Adam Marszałek. S. 39-60.pl_PL
dc.referencesKristeller, P. O. (1985). Humanizm i filozofia. Warszawska: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesKostyszak, M. (1998). Istota techniki — głos Martina Heideggera. Wrocław: Wydawnictwo UWr.pl_PL
dc.referencesKowalska, M. (2005). Demokracja w kole krytyki. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesKruszelnicki, M. (2008). Inspiracje Heideggerowskie we współczesnym antyhumanizmie. Forum Oświatowe, nr specjalny, 51-63.pl_PL
dc.referencesLeavy, P. (2018). Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce. Przeł. K. Stanisz, J. Kucharska. Warszawa: NCK.pl_PL
dc.referencesMarks, K. (2002). Tezy o Feuerbachu. https://www.marxists.org/polski/ marks-engels/1845/tezy_o_feuerbachu.htm (dostęp 11/05/2019)pl_PL
dc.referencesMatuszewski, K. (2008). Sade. Msza okrucieństwa. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesMbembe, A. (2018). Polityka wrogości. Nekropolityka. Przeł. K. Bojarska. Kraków: Karakter.pl_PL
dc.referencesMirucka, B. (2018). Podmiot ucieleśniony. Psychologiczna analiza reprezentacji ciała i tożsamości cielesnej. Warszawa: Scholar.pl_PL
dc.referencesNowak, A. W. (2016). Wyobraźnia ontologiczna. Filozoficzna (re)konstrukcja fronetycznych nauk społecznych. Warszawa: Wyd. UAM, Wyd. IBL.pl_PL
dc.referencesPacewicz, K. (2017). Fluks. Wspólnota płynów ustrojowych. Warszawa: PWN, Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi. E-book.pl_PL
dc.referencesPokropski, M. (2013). Cielesna geneza czasu i przestrzeni. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesRitter, J. Zadanie nauk humanistycznych w społeczeństwie współczesnym. W S. Czerniak, J. Rolewski (red.). Szkoła Rittera. Studia z filozofii niemieckiej. T. 2. Przeł. E. Paczkowska-Łagowska. Toruń: Wydawnictwo UMK.pl_PL
dc.referencesSartre, J.-P. (1985). Posłowie. W F. Fanon. Wyklęty lud ziemi. Przeł. H. Tygielska. Warszawa: PIW. s. 217-234.pl_PL
dc.referencesSieczkowski, T. (2017). David Hume. Krytyka episteologii. Łódź: Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesSimondon, G. (2005). L’individuation à la lumière des notions de forme et d’information. Grenoble: Millon.pl_PL
dc.referencesŚwirek, K. (2018). Teorie ideologii na przecięciu marksizmu i psychoanalizy. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesToulmin, S. (2005). Kosmopolis. Ukryty projekt nowoczesności. Przeł. T. Zarębski. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesTouraine, A. (2010). Samotworzenie się społeczeństwa. Przeł. A. Karpowicz. Kraków: NOMOS.pl_PL
dc.referencesTuchańska, B. (2012). Dlaczego prawda? Prawda jako wartość w sztuce, nauce i codzienności. Warszawa: Poltext.pl_PL
dc.referencesWodziński, C. (1994). Heidegger i problem zła. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesŻyniewicz, K. (2017). Art&Science. Autoetnografia artystki realizującej projekty w laboratoriach biologicznych. Kultura i Społeczeństwo, 3, 103-126.pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord