dc.contributor.author | Bogusławski, Marcin M. | |
dc.date.accessioned | 2021-02-24T07:49:09Z | |
dc.date.available | 2021-02-24T07:49:09Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33833 | |
dc.description.abstract | Celem mojego artykułu jest próba pokazania, że posthumanizm jest
ideologią, która znajduje swoje przedłużenie w perspektywie
badawczej nazywanej posthumanistyką. Stosowane przeze mnie pojęcie
ideologii nie jest nacechowane negatywnie. Ideologia jest nieodłącznym
elementem towarzyszącym życiu społecznemu, a jej iluzoryczny
charakter oznacza w gruncie rzeczy tyle, że służy ona człowiekowi jako
narzędzie orientowania się w świecie. Ideologia zdaje również sprawę z
aktualnych wyzwań, przed którymi stoi społeczeństwo oraz ze
sprzeczności, które związane są z tymi problemami. Sprzeczność
obecna w posthumanizmie polega w mojej ocenie na tym, że
pryncypialnie wyklucza on wszelkie formy
humanizmu/antropocentryzmu, ale w praktyce nie może uciec od
jakiejś postaci humanizmu i antropocentryzmu. Są one niezbędne, by
oddać sprawiedliwość światom innych gatunków zwierząt, uzasadnić
porządek etyczny bliski posthumanistom czy móc posługiwać się
pojęciem sprawczości. | pl_PL |
dc.description.abstract | My article aims at showing that posthumanism is an ideology that finds
its extension in research perspective called posthumanities. The notion
of ideology I apply is not a negative one. Ideology is an intrinsic element
of social life, and its illusive character essentially means that it serves as
a tool for man to orientate in the world. It also gives an account of the
current challenges faced by society and of the contradictions related to
them. In my opinion, the contradiction embedded in posthumanism is
that it excludes in a principled way all kinds of
humanism/anthropocentrism, but is virtually unable to escape some
form of humanism and anthropocentrism. They are necessary to do
justice to the worlds of other animal species, to substantiate the ethical
order that posthumanists feel close to, or to be able to use the notion of
agency. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;46 | |
dc.subject | posthumanizm | pl_PL |
dc.subject | humanizm | pl_PL |
dc.subject | ideologia | pl_PL |
dc.subject | historyczność | pl_PL |
dc.subject | nekros | pl_PL |
dc.subject | post-człowiek | pl_PL |
dc.subject | antropocentryzm | pl_PL |
dc.subject | posthumanism | |
dc.subject | humanism | |
dc.subject | ideology | |
dc.subject | historicity | |
dc.subject | nekros | |
dc.subject | posthuman | |
dc.subject | anthropocentrism | |
dc.title | Posthumanizm jako ideologia i perspektywa badawcza | pl_PL |
dc.title.alternative | Posthumanism as Ideology and Research Perspective | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2011 | pl_PL |
dc.page.number | 1-39 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Abriszewski, K. (2010).Wszystko otwarte na nowo. Teoria Aktora-Sieci i filozofia kultury. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. | pl_PL |
dc.references | Althusser, L. (2009). W imię Marksa. Przeł. M. Herer. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Anderson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10/3, 144-167. | pl_PL |
dc.references | Archer, M. S. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Przeł. A. Dziuban. Kraków: NOMOS. | pl_PL |
dc.references | Banasiak, B. (2006). Integralna potworność. Filozofia libertynizmu, czyli konsekwencje »śmierci Boga«. Łódź-Wrocław: Thesaurus. | pl_PL |
dc.references | Berman, M. (2006). Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności. Przeł. M. Szuster. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Bobako, M. (2010). Demokracja wobec różnicy. Multikulturalizm i feminizm w perspektywie polityki uznania. Poznań: Wyd. Poznańskie. | pl_PL |
dc.references | Bogusławski, M. M. (2011). Ekologia polityczna czy „umowa naturalna”, czyli co Bruno Latour i Michel Serres mają nam do powiedzenia o splocie polityki i natury?. Societas/Communitas, 1(11), 85-105. | pl_PL |
dc.references | Bogusławski, M. M. (2018). Humanistyka z perspektywy ontologii kulturowej. Łódź: Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Braidotti, R. (2014). Po człowieku. Przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Cabestan, Ph., Arnaud T. (2001). Le vocabulaire de Sartre. Paris: ellipses. | pl_PL |
dc.references | Carter R. (2013). Sprawstwo a to, co pozaludzkie. W A. Mrozowski et al. (ed.). Sprawstwo. Teorie, metody, badania empiryczne w naukach społecznych (36-45). Przeł. P. Rogala, J. Barski. Kraków: NOMOS. | pl_PL |
dc.references | Derrida, J. (1993). Kres człowieka. W J. Derrida. Pismo filozofii. Przeł. P. Pieniążek. Kraków: inter esse. S. 151-187. | pl_PL |
dc.references | Domańska. E. (2017). Nekros. Wstęp do ontologii martwego ciała. Warszawa: PWN. E-book. | pl_PL |
dc.references | Ferry, L. Renaut, A. (1985). La pensée 68. Essai sur l’anti-humanisme contemporain. Paris: Gallimard. | pl_PL |
dc.references | Foucault, M. ( 1981). Les mots et les choses. Paris: Gallimard. | pl_PL |
dc.references | Garin, E. (1969). Filozofia Odrodzenia we Włoszech. Przeł. K. Żaboklicki. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (1995). List o »humanizmie«. W M. Heidegger, Znaki drogi. Przeł. J. Tischner. Warszawa: Aletheia. S. 129-168. | pl_PL |
dc.references | Heller, Á. Eseje o nowoczesności. Przeł. W. Bulira. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. | pl_PL |
dc.references | Husserl, E. (1993). Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia. W E. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia. Przeł. J. Sidorek. Warszawa: Aletheia. S. 11-51. | pl_PL |
dc.references | Husserl, E. (1999). Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Przeł. S. Walczewska. Toruń: Wyd. Rolewski. | pl_PL |
dc.references | Janaszczyk, A. (2009). Sceptycki element nie-specyficznej teorii poznania Fryderyka Nietzschego. W B. Banasiak et. al. (red). Wokół Nietzschego. Toruń: Adam Marszałek. S. 39-60. | pl_PL |
dc.references | Kristeller, P. O. (1985). Humanizm i filozofia. Warszawska: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Kostyszak, M. (1998). Istota techniki — głos Martina Heideggera. Wrocław: Wydawnictwo UWr. | pl_PL |
dc.references | Kowalska, M. (2005). Demokracja w kole krytyki. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. | pl_PL |
dc.references | Kruszelnicki, M. (2008). Inspiracje Heideggerowskie we współczesnym antyhumanizmie. Forum Oświatowe, nr specjalny, 51-63. | pl_PL |
dc.references | Leavy, P. (2018). Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce. Przeł. K. Stanisz, J. Kucharska. Warszawa: NCK. | pl_PL |
dc.references | Marks, K. (2002). Tezy o Feuerbachu. https://www.marxists.org/polski/ marks-engels/1845/tezy_o_feuerbachu.htm (dostęp 11/05/2019) | pl_PL |
dc.references | Matuszewski, K. (2008). Sade. Msza okrucieństwa. Gdańsk: słowo/obraz terytoria. | pl_PL |
dc.references | Mbembe, A. (2018). Polityka wrogości. Nekropolityka. Przeł. K. Bojarska. Kraków: Karakter. | pl_PL |
dc.references | Mirucka, B. (2018). Podmiot ucieleśniony. Psychologiczna analiza reprezentacji ciała i tożsamości cielesnej. Warszawa: Scholar. | pl_PL |
dc.references | Nowak, A. W. (2016). Wyobraźnia ontologiczna. Filozoficzna (re)konstrukcja fronetycznych nauk społecznych. Warszawa: Wyd. UAM, Wyd. IBL. | pl_PL |
dc.references | Pacewicz, K. (2017). Fluks. Wspólnota płynów ustrojowych. Warszawa: PWN, Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi. E-book. | pl_PL |
dc.references | Pokropski, M. (2013). Cielesna geneza czasu i przestrzeni. Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Ritter, J. Zadanie nauk humanistycznych w społeczeństwie współczesnym. W S. Czerniak, J. Rolewski (red.). Szkoła Rittera. Studia z filozofii niemieckiej. T. 2. Przeł. E. Paczkowska-Łagowska. Toruń: Wydawnictwo UMK. | pl_PL |
dc.references | Sartre, J.-P. (1985). Posłowie. W F. Fanon. Wyklęty lud ziemi. Przeł. H. Tygielska. Warszawa: PIW. s. 217-234. | pl_PL |
dc.references | Sieczkowski, T. (2017). David Hume. Krytyka episteologii. Łódź: Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Simondon, G. (2005). L’individuation à la lumière des notions de forme et d’information. Grenoble: Millon. | pl_PL |
dc.references | Świrek, K. (2018). Teorie ideologii na przecięciu marksizmu i psychoanalizy. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Toulmin, S. (2005). Kosmopolis. Ukryty projekt nowoczesności. Przeł. T. Zarębski. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | pl_PL |
dc.references | Touraine, A. (2010). Samotworzenie się społeczeństwa. Przeł. A. Karpowicz. Kraków: NOMOS. | pl_PL |
dc.references | Tuchańska, B. (2012). Dlaczego prawda? Prawda jako wartość w sztuce, nauce i codzienności. Warszawa: Poltext. | pl_PL |
dc.references | Wodziński, C. (1994). Heidegger i problem zła. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Żyniewicz, K. (2017). Art&Science. Autoetnografia artystki realizującej projekty w laboratoriach biologicznych. Kultura i Społeczeństwo, 3, 103-126. | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |