Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMateja-Furmanik, Magdalena
dc.date.accessioned2021-02-24T07:46:47Z
dc.date.available2021-02-24T07:46:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33831
dc.description.abstractThe growing concern over the state of environment pollution, depletion of natural resources, diminishing Arctic polar ice cap, to name just a few, has led to escalating interest in ecological movements. While "shallow ecology movements" focus on developing technological solutions or fight for protection on the level of administration, deep ecology goes to the root of the global environmental crisis which is the human worldview. In this paper I describe how the notion of anthropocentrism evolved and its implications with particular focus on the conception of the great chain of beings, which is considered as underlying thought pattern of Western Culture. Later on I present the alternative view of deep ecology with its notions of environment as a net of intrinsic relations, ecological self as well as biospheric egalitarianism.pl_PL
dc.description.abstractWzrost społecznego niepokoju związanego ze stanem zanieczyszczenia środowiska, kurczeniem się zasobów naturalnych, zmiejszaniem się arktycznej czapy lodowej – by wymienić tylko kilka – doprowadził do zwiększonego zainteresowania ruchami ekologicznymi. Podczas gdy "płytkie ruchy ekologiczne" skupiają się na szukaniu technologicznych rozwiązań zaistniałego kryzysu lub dążą do ochrony środowiska poprzez wprowadzenie zmian na poziomie administracyjnym, głęboka ekologia stara się dotrzeć do najgłębszego źródła problemu, jakim są podstawowe założenia ludzkiego światopoglądu. W tym artykule opisuję rozwój pojęcia antropocentryzmu wraz z jego implikacjami ze szczególnym uwzględnieniem wielkiego łańcucha bytów, który uważam za podstawowe pojęcie zachodniej kultury. Następnie przedstawiam alternatywny pogląd ekologii głębokiej wraz z jej ujęciem środowiska jako sieci istotowych relacji, ekologicznego-ja oraz biosferycznego egalitaryzmu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;46
dc.subjectgłęboka ekologiapl_PL
dc.subjectbiosferyczny egalitaryzmpl_PL
dc.subjectrelacje istotowepl_PL
dc.subjectja ekologicznepl_PL
dc.subjectwielki łańcuch bytówpl_PL
dc.subjectA. Naesspl_PL
dc.subjectdeep ecology
dc.subjectbiospheric egalitarianism
dc.subjectintrinsic relations
dc.subjectecological self
dc.subjectthe great chain of beings
dc.titleNonantropocentryzm w ujęciu ekologii głębokiejpl_PL
dc.title.alternativeNonanthropocentrism in the view of deep ecologypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2011pl_PL
dc.page.number40-50pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.referencesDiehm, Ch. (2007). Identification with Nature: What It Is and Why It Matters, Ethics and the Environment, 16, 1-22.pl_PL
dc.referencesDrengson, A., Devall, B. (red.). (2010). The ecology of Wisdom. Writings by Arne Naess. Berkeley: Counterpoint.pl_PL
dc.referencesDregson, A., Inoue, Y. (red.). (1995). The Deep Ecology Movement. An Introductory Anthology, Berkeley-California: North Atlantic Books.pl_PL
dc.referencesHoły-Łuczaj, M. (2018). Radykalny nonantropocentryzm. Martin Heidegger i ekologia głęboka. Warszawa-Rzeszów.pl_PL
dc.referencesIngarden, R. (1986). Spór o istnienie świata. Tom I-III.Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesLovejoy, A. (2009). Wielki łańcuch bytu. Studium historii pewnej idei. Gdańsk: słowo/obraz terytoriapl_PL
dc.referencesMaryniarczyk, A. (1999). Metafizyka w ekologii, Lublin: KUL.pl_PL
dc.referencesNaess, A. (1987). Ecology, Community and Lifestyle. Londyn: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesNaess, A. (1989). Metaphysics of Treeline, The Trumpeter, 6, 40-47.pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord