Aesthetic Dissonance. On Behavior, Values, and Experience through New Media
Streszczenie
Aesthetics is thought of as not only a theory of art or beauty, but also
includes sensibility, experience, judgement, and relationships. This
paper is a study of Bernard Stiegler’s notion of Aesthetic War (stasis)
and symbolic misery. Symbolic violence is ensued through a loss of
individuation and participation in the creation of symbols. As a struggle
between market values against spirit values human life and
consciousness within neoliberal hyperindustrial society has become
calculable, which prevents people from creating affective and
meaningful attachments to symbols in relation to our retentional
apparatuses, technology and memory. Such tension can be thought of as
a dissonance between overlapping domains of social life, private and
public. New Media is a reflection of aesthetic dissonance, an experience
such as being bored and entertained at the same time, between
antagonistic experiences, values, and behavior. Moreover, new media is
at once a medium of customizing aesthetic experience individually as
well as the threat and practice of prioritizing calculability and modeling
of consumer behavior in favor of capitalistic effectiveness, which results
in the simultaneous categorization of an individual as a data point,
putting those who do not fit an algorithm’s premises at a disadvantage. Estetyka jest rozumiana nie tylko jako teoria sztuki lub piękna, ale także
obejmuje wrażliwość, doświadczenie, osąd i relacje. Artykuł ten jest
studium Bernarda Stieglera na temat pojęcia wojny estetycznej (staza) i
nędzy symbolicznej. Przemoc symboliczna następuje w wyniku utraty
indywiduacji i udziału w tworzeniu symboli. Jako walka między
wartościami rynkowymi a wartościami duchowymi życie i świadomość
ludzka w ramach neoliberalnego społeczeństwa hiper-przemysłowego
stała się obliczalna, co zapobiega tworzeniu przez ludzi afektywnych i znaczących przywiązań do symboli w odniesieniu do naszych aparatów
retencyjnych, technologii i pamięci. Tego rodzaju napięcie można
postrzegać jako dysonans zachodzący pomiędzy nakładającymi się na
siebie dziedzinami życia społecznego, prywatnego i publicznego. Nowe
media są odzwierciedleniem dysonansu estetycznego, takiego
doświadczenia jak bycie zanudzonym i rozbawionym jednocześnie,
pomiędzy antagonistycznymi doświadczeniami, wartościami i
zachowaniami. Co więcej, nowe media są zarazem medium
indywidualnego dostosowywania doświadczeń estetycznych, a także
zagrożeniem i praktyką nadawania priorytetu obliczalności i
modelowaniu zachowań konsumentów na rzecz kapitalistycznej
efektywności, co skutkuje jednoczesną kategoryzacją jednostki jako
punktu danych, co stawia w niekorzystnej sytuacji tych, którzy nie
pasują do założeń algorytmu.
Collections