dc.contributor.author | Węcławski, Michał | |
dc.date.accessioned | 2021-02-22T13:20:35Z | |
dc.date.available | 2021-02-22T13:20:35Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33786 | |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to explore some of the meanings of frequently
underestimated and misunderstood topic of eclecticism. In doing so, we
would like to ask how the phenomenon of eclecticism was perceived in
the past and whether it is correct to regard it as something more than
just an abstract notion, namely: as a philosophical mindset and
particular approach to life in general. The text is divided into two parts.
The first one contains an outline of the history of eclecticism,
understood as a notion and a kind of attitude. It is shown that, among
others, it was thanks to the eclectic approach that emerging Christian
civilisation would open itself to the heritage of the classical era; late
antiquity and the Renaissance, both having produced ideas of religious
humanism, are also indicated as the most eclecticism-related epochs.
The second part aims at describing the phenomenon of eclecticism as,
unlike syncretism, depending on a selection of elements rather than
combining them together. It is presented as a way of philosophising and
thus as a way of being, potentially creative and open to different
viewpoints, yet, unlike skepticism, committed to the truth. All in all, the
paper shall be perceived as a praise of eclecticism, assuming that it
deserves far more appreciation and scholarly attention than has been
given to it thus far. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;41 | |
dc.subject | eklektyzm | pl_PL |
dc.subject | synkretyzm | pl_PL |
dc.subject | sceptycyzm | pl_PL |
dc.subject | wybór | pl_PL |
dc.subject | renesans | pl_PL |
dc.subject | antydogmatyzm | pl_PL |
dc.subject | postawa filozoficzna | pl_PL |
dc.subject | eclecticism | pl_PL |
dc.subject | syncretism | pl_PL |
dc.subject | skepticism | pl_PL |
dc.subject | selection | pl_PL |
dc.subject | Renaissance | pl_PL |
dc.subject | anti-dogmatism | pl_PL |
dc.subject | philosophical mindset | pl_PL |
dc.title | Eklektyzm jako postawa filozoficzna | pl_PL |
dc.title.alternative | Eclecticism as a philosophical mindset | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 126-146 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl_PL |
dc.references | á Kempis, T. (2005). O naśladowaniu Chrystusa, przekł. Wiesław Szymona. Kraków: „M”. | pl_PL |
dc.references | Adorno, T. W. (1990). Esej jako forma. W: T. W. Adorno, Sztuka dla sztuki. Wybór esejów, przeł. Krystyna Krzemień-Ojak (79-99). Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Augustyn św. (1989). De doctrina christiana. O nauce chrześcijańskiej. Tekst łacińsko-polski, przeł. Jan Sulowski. Warszawa: PAX. | pl_PL |
dc.references | Augustyn św. (1999). Przeciw akademikom, tłum. Katarzyna Augustyniak. W: Dialogi filozoficzne (57-150). Kraków: Znak. | pl_PL |
dc.references | Bazyli Wielki św. (2006). Mowa do młodzieńców chrześcijańskich jak mogą odnieść pożytek z czytania książek pogańskich, przeł. Tadeusz Sinko. Kraków. | pl_PL |
dc.references | Brunschwig, J. (1996). Sextus Empiricus on the kritérion. The Skeptic as conceptual legatee. W: J. M. Dillon, A. A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (145-175). Berkeley– Los Angeles–London: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Delumeau, J. (1987). Cywilizacja odrodzenia, przeł. Eligia Bąkowska. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Dembowski, E.(1968) Kilka myśli o eklektyzmie. W: Jerzy Ładyka, Dembowski (235-250). Warszawa: Wiedza Powszechna. | pl_PL |
dc.references | Dillon, J. D., Long, A. A. (1996), Introduction. W: J. M. Dillon, A. A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (1-13). Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Diogenes Laertios (1984), Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przekł. Irena Krońska, Kazimierz Leśniak, Witold Olszewski. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Domański, J. (1997). O dwu znaczeniach metafory pszczoły, Archiwum historii filozofii i myśli społecznej, 42,57-72. | pl_PL |
dc.references | Domański, J. (2005). „Scholastyczne” i „humanistyczne” pojęcie filozofii. Kęty: Antyk. | pl_PL |
dc.references | Donini, P. (1996), The history of the concept of eclecticism. W: J. M. Dillon, Anthony A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (15-33). Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Erazm z Rotterdamu (1965). Podręcznik żołnierza Chrystusowego nauk zbawiennych pełny, przeł. Juliusz Domański. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Erazm z Rotterdamu (1973). Adagia. Wybór, przeł. Maria Cytowska. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Garin, E. (1969), Filozofia odrodzenia we Włoszech, przeł. Krzysztof Żaboklicki, Kraków: PWN. | pl_PL |
dc.references | Garin, E. (1993), Powrót filozofów starożytnych, przeł. Anna Dutka. Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Gilson, E. (1958), Duch filozofii średniowiecznej, przeł. Jan Rybałt. Warszawa: PAX. | pl_PL |
dc.references | Hatzimichali, M. (2011). Potamo of Alexandria and the Emergence of Eclecticism in Late Hellenistic Philosophy. New York: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Huizinga, J. (1982). Jesień średniowiecza, przeł. Tadeusz Brzostowski. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Jaeger, W. (2002). Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, przekł. Krzysztof Bielawski. Bydgoszcz: Homini. | pl_PL |
dc.references | Karłowicz, D. (2005), Sokrates i inni święci. O postawie starożytnych chrześcijan wobec rozumu i filozofii. Warszawa: Fronda. | pl_PL |
dc.references | Klemens Aleksandryjski (1994). Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy, t. 1, przeł. Janina NiemirskaPliszczyńska. Warszawa: PAX. | pl_PL |
dc.references | Leszczyński, D. (2006). Między wątpieniem a wiarą. Próba charakterystyki renesansowego sceptycyzmu. Studia Philosophica Wratislaviensia, 1, 115-131. | pl_PL |
dc.references | Mansfeld, J. (1996), Philosophy in the Service of Scripture: Philo’s exegetical strategies. W: J. M. Dillon, A. A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (70-103). Berkeley– Los Angeles–London: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Miciński, B. (1970). Dyliżans filozoficzny. W: B. Miciński, Pisma(76-86). Kraków: Znak. | pl_PL |
dc.references | Miłosz, Cz. (1961). Proza. Kultura, 11, 41-44. | pl_PL |
dc.references | Montaigne de, M. (2002). Próby. Wybór, przekł. Tadeusz Boy-Żeleński. Warszawa: Altaya. | pl_PL |
dc.references | Mulsow, M. (1997). Eclecticism or Skepticism? A Problem of the Early Enlightenment. Journal of the History of Ideas, 58, nr 3, 465-477 | pl_PL |
dc.references | Swieżawski, S. (1983). Dzieje filozofii europejskiej w XV wieku. Tom VI. Człowiek. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej. | pl_PL |
dc.references | Swieżawski, S. (1983). Dzieje filozofii europejskiej w XV wieku. Tom VI. Człowiek. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej. Europie XV wieku. Kraków: Znak. | pl_PL |
dc.references | Swieżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasyczne., Warszawa– Wrocław: PWN. | pl_PL |
dc.references | Szestow, L. (2005). Początki i końce, przeł. Jacek Chmielewski. Kęty: Antyk. | pl_PL |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |