Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWęcławski, Michał
dc.date.accessioned2021-02-22T13:20:35Z
dc.date.available2021-02-22T13:20:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33786
dc.description.abstractThe aim of this paper is to explore some of the meanings of frequently underestimated and misunderstood topic of eclecticism. In doing so, we would like to ask how the phenomenon of eclecticism was perceived in the past and whether it is correct to regard it as something more than just an abstract notion, namely: as a philosophical mindset and particular approach to life in general. The text is divided into two parts. The first one contains an outline of the history of eclecticism, understood as a notion and a kind of attitude. It is shown that, among others, it was thanks to the eclectic approach that emerging Christian civilisation would open itself to the heritage of the classical era; late antiquity and the Renaissance, both having produced ideas of religious humanism, are also indicated as the most eclecticism-related epochs. The second part aims at describing the phenomenon of eclecticism as, unlike syncretism, depending on a selection of elements rather than combining them together. It is presented as a way of philosophising and thus as a way of being, potentially creative and open to different viewpoints, yet, unlike skepticism, committed to the truth. All in all, the paper shall be perceived as a praise of eclecticism, assuming that it deserves far more appreciation and scholarly attention than has been given to it thus far.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;41
dc.subjecteklektyzmpl_PL
dc.subjectsynkretyzmpl_PL
dc.subjectsceptycyzmpl_PL
dc.subjectwybórpl_PL
dc.subjectrenesanspl_PL
dc.subjectantydogmatyzmpl_PL
dc.subjectpostawa filozoficznapl_PL
dc.subjecteclecticismpl_PL
dc.subjectsyncretismpl_PL
dc.subjectskepticismpl_PL
dc.subjectselectionpl_PL
dc.subjectRenaissancepl_PL
dc.subjectanti-dogmatismpl_PL
dc.subjectphilosophical mindsetpl_PL
dc.titleEklektyzm jako postawa filozoficznapl_PL
dc.title.alternativeEclecticism as a philosophical mindsetpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number126-146pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.referencesá Kempis, T. (2005). O naśladowaniu Chrystusa, przekł. Wiesław Szymona. Kraków: „M”.pl_PL
dc.referencesAdorno, T. W. (1990). Esej jako forma. W: T. W. Adorno, Sztuka dla sztuki. Wybór esejów, przeł. Krystyna Krzemień-Ojak (79-99). Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesAugustyn św. (1989). De doctrina christiana. O nauce chrześcijańskiej. Tekst łacińsko-polski, przeł. Jan Sulowski. Warszawa: PAX.pl_PL
dc.referencesAugustyn św. (1999). Przeciw akademikom, tłum. Katarzyna Augustyniak. W: Dialogi filozoficzne (57-150). Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesBazyli Wielki św. (2006). Mowa do młodzieńców chrześcijańskich jak mogą odnieść pożytek z czytania książek pogańskich, przeł. Tadeusz Sinko. Kraków.pl_PL
dc.referencesBrunschwig, J. (1996). Sextus Empiricus on the kritérion. The Skeptic as conceptual legatee. W: J. M. Dillon, A. A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (145-175). Berkeley– Los Angeles–London: University of California Press.pl_PL
dc.referencesDelumeau, J. (1987). Cywilizacja odrodzenia, przeł. Eligia Bąkowska. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesDembowski, E.(1968) Kilka myśli o eklektyzmie. W: Jerzy Ładyka, Dembowski (235-250). Warszawa: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesDillon, J. D., Long, A. A. (1996), Introduction. W: J. M. Dillon, A. A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (1-13). Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.pl_PL
dc.referencesDiogenes Laertios (1984), Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przekł. Irena Krońska, Kazimierz Leśniak, Witold Olszewski. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesDomański, J. (1997). O dwu znaczeniach metafory pszczoły, Archiwum historii filozofii i myśli społecznej, 42,57-72.pl_PL
dc.referencesDomański, J. (2005). „Scholastyczne” i „humanistyczne” pojęcie filozofii. Kęty: Antyk.pl_PL
dc.referencesDonini, P. (1996), The history of the concept of eclecticism. W: J. M. Dillon, Anthony A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (15-33). Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.pl_PL
dc.referencesErazm z Rotterdamu (1965). Podręcznik żołnierza Chrystusowego nauk zbawiennych pełny, przeł. Juliusz Domański. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesErazm z Rotterdamu (1973). Adagia. Wybór, przeł. Maria Cytowska. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum.pl_PL
dc.referencesGarin, E. (1969), Filozofia odrodzenia we Włoszech, przeł. Krzysztof Żaboklicki, Kraków: PWN.pl_PL
dc.referencesGarin, E. (1993), Powrót filozofów starożytnych, przeł. Anna Dutka. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesGilson, E. (1958), Duch filozofii średniowiecznej, przeł. Jan Rybałt. Warszawa: PAX.pl_PL
dc.referencesHatzimichali, M. (2011). Potamo of Alexandria and the Emergence of Eclecticism in Late Hellenistic Philosophy. New York: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesHuizinga, J. (1982). Jesień średniowiecza, przeł. Tadeusz Brzostowski. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesJaeger, W. (2002). Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, przekł. Krzysztof Bielawski. Bydgoszcz: Homini.pl_PL
dc.referencesKarłowicz, D. (2005), Sokrates i inni święci. O postawie starożytnych chrześcijan wobec rozumu i filozofii. Warszawa: Fronda.pl_PL
dc.referencesKlemens Aleksandryjski (1994). Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy, t. 1, przeł. Janina NiemirskaPliszczyńska. Warszawa: PAX.pl_PL
dc.referencesLeszczyński, D. (2006). Między wątpieniem a wiarą. Próba charakterystyki renesansowego sceptycyzmu. Studia Philosophica Wratislaviensia, 1, 115-131.pl_PL
dc.referencesMansfeld, J. (1996), Philosophy in the Service of Scripture: Philo’s exegetical strategies. W: J. M. Dillon, A. A. Long (red.), The Question of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy (70-103). Berkeley– Los Angeles–London: University of California Press.pl_PL
dc.referencesMiciński, B. (1970). Dyliżans filozoficzny. W: B. Miciński, Pisma(76-86). Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesMiłosz, Cz. (1961). Proza. Kultura, 11, 41-44.pl_PL
dc.referencesMontaigne de, M. (2002). Próby. Wybór, przekł. Tadeusz Boy-Żeleński. Warszawa: Altaya.pl_PL
dc.referencesMulsow, M. (1997). Eclecticism or Skepticism? A Problem of the Early Enlightenment. Journal of the History of Ideas, 58, nr 3, 465-477pl_PL
dc.referencesSwieżawski, S. (1983). Dzieje filozofii europejskiej w XV wieku. Tom VI. Człowiek. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.pl_PL
dc.referencesSwieżawski, S. (1983). Dzieje filozofii europejskiej w XV wieku. Tom VI. Człowiek. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej. Europie XV wieku. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesSwieżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasyczne., Warszawa– Wrocław: PWN.pl_PL
dc.referencesSzestow, L. (2005). Początki i końce, przeł. Jacek Chmielewski. Kęty: Antyk.pl_PL
dc.relation.volume2pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord