dc.contributor.author | Remisiewicz, Łukasz | |
dc.date.accessioned | 2021-02-22T13:01:28Z | |
dc.date.available | 2021-02-22T13:01:28Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33785 | |
dc.description.abstract | The article iś diverśe on two partś. In the firśt part, the author referś
aśśumptionś of Bohdan Chweden czuk book, “Przekonania religijne”
[Religiouś Beliefś] that waś devoted to juśtify the theśiś according to
which religiouś śtatementś are meaningleśś. He emphaśiześ a role of śo
called Hume Requirement that waś pośtulated aś a demarcation line
between meaningful and meaningleśś wordś in Chweden czuk
argumentation chain. Next he indicateś main objectionś againśt the
Requirement which were conśidered by Chweden czuk. The śecond part
of the article iś a diścuśśion with critiqueś that were emerging after
publiśhing of “Przekonania”. Such philośopherś aś J. J. Jadacki, M.
Przełęcki, K. Kondrat, M. Pawliśzyn, W. Wolan czyk and I. Ziemin śki
formulated a number of argumentś againśt the theśiś about
meaningleśśneśś of religiouś śtatementś. Author śhowś that Jadacki,
Przełęcki and Ziemin śki preśented compelling argumentś which cannot
be undermine baśing on the “Przekonania” text, thuś theśe objectionś
muśt be included if the Chweden czuk’ś theory could be conśidered aś
juśtified. Argumentś formulated by Kondrat and Wolan czyk are pośśible
to refute and Pawliśzyn’ś critique iś pointleśś. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;41 | |
dc.subject | filozofia analityczna | pl_PL |
dc.subject | filozofia religii | pl_PL |
dc.subject | Koło Wiedeńskie | pl_PL |
dc.subject | ateizm semantyczny | pl_PL |
dc.subject | ignostycyzm | pl_PL |
dc.subject | semantic atheism | pl_PL |
dc.subject | analytic philosophy | pl_PL |
dc.subject | ignosticism | pl_PL |
dc.subject | philosophy of religion | pl_PL |
dc.subject | Vienna Circle | pl_PL |
dc.title | Ocena trafności zarzutów przeciw ateizmowi semantycznemu Bohdana Chwedeńczuka | pl_PL |
dc.title.alternative | Evaluation of Critiques Against Bohdan Chwedeńczuk’s Semantic Atheism | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 98-125 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.references | Ayer, A. J. (1936). Laguage, Truth and Logic. London: V. Gollancz, ltd. | pl_PL |
dc.references | Bochen śki, J. M. (1992). Współczesne metody myślenia. Poznan : W drodze. | pl_PL |
dc.references | Carnap, R. (1991): Przezwycięz enie metafizyki przez logiczną analizę języka. W: B. Stanośz (red.), Empiryzm współczesny. Warśzawa: Wydawnictwa Uniwerśytetu Warśzawśkiego, ś. 52–74. | pl_PL |
dc.references | Chweden czuk, B. (2000). Przekonania religijne. Warśzawa: Fundacja Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Chweden czuk, B. (2005). Garś c uwag o moim połoz eniu w śporze o Boga. Diametros 4, ś. 188–194. | pl_PL |
dc.references | Co wiemy o iśtnieniu Boga? (15-17 kwietnia 2005), 15-17 kwietnia 2005, dośtępne na śtronie internetowej: http://www.diametroś.iphilś.uj.edu.pl/?l=1&p=deb7&m=17&ik =12. | pl_PL |
dc.references | Eilśtein, H. (2006). Biblia w ręku ateisty. Warśzawa: Wydawnictwo Inśtytutu Filozofii i Socjologii PAN. | pl_PL |
dc.references | Encyklopedia PWN. Definicja indukcyjna, dośtępne na śtronie internetowej: http://encyklopedia.pwn.pl/haślo/definicjaindukcyjna;3914581.html w dniu 29.04.2016. | pl_PL |
dc.references | Jadacki, J. J. (2003). W śprawie demiśtyfikacji religii. Przegląd Filozoficzny. Nowa seria. 46, ś. 117–130. | pl_PL |
dc.references | Jedynak, A. (1998). Empiryzm i znaczenie. Warśzawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwerśytetu Warśzawśkiego. | pl_PL |
dc.references | KG (2000). Bohdan Chweden czuk, Przekonania religijne, Fundacja Aletheia, Warśzawa 2000. Forum Akademickie 7-8, 2000, dośtępne na śtronie internetowej: http://forumakad.pl/archiwum/2000/7-8/artykuly/35- recenzje.htm w dniu 29.04.2016. | pl_PL |
dc.references | Kondrat, K. (2002). Racjonalność i konflikt wierzeń religijnych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwerśytetu Wrocławśkiego. | pl_PL |
dc.references | Kotarbin śki, T.; Infeld, L.; Ruśśell, B. (1981). Religia i ja. Warśzawa: Kśiąz ka i Wiedza. | pl_PL |
dc.references | Martin, M. (1990). Atheism. A philosophical justification. Philadelphia: Temple Univerśity Preśś. | pl_PL |
dc.references | Przełęcki, M.; Broz ek, A. (2007). Horyzonty metafizyki. Warśzawa: Wydawnictwo "Semper". | pl_PL |
dc.references | Stanośz, B. (2004). Czym ro z ni śię Bo g filozofo w od Boga prośtaczko w. Racjonaliśta.pl, dośtępne na śtronie internetowej: http://www.racjonaliśta.pl/kk.php/t,3160 w dniu 20.05.2016. | pl_PL |
dc.references | Sztajer, S. (2001). Recenzja kśiąz ki Bohdana Chweden czuka Przekonania religijne [review of Przekonania religijne by Bohdan Chweden czuk]. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe 1. | pl_PL |
dc.references | Wolan czyk, W. (2009). Closed Mind. Analiza krytyczna teorii dogmatyzmu Miltona Rokeacha. Niepublikowany projekt rozprawy doktorśkiej. | pl_PL |
dc.references | Wolen śki, J. (2004). Granice niewiary. Krako w: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Wo jtowicz, R. (2000). Bohdan Chweden czuk, Przekonania religijne. Przegląd Religioznawczy 1 (195). | pl_PL |
dc.references | Ziemin śki, I. (2005). Kilka uwag celem rozjaś nienia nonśenśownego komunikatu. Diametros 4, ś. 195–197. | pl_PL |
dc.references | Z ycin śki, J. (1988). Teizm i filozofia analityczna. Krako w: Znak. | pl_PL |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |