Show simple item record

dc.contributor.authorRemisiewicz, Łukasz
dc.date.accessioned2021-02-22T13:01:28Z
dc.date.available2021-02-22T13:01:28Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33785
dc.description.abstractThe article iś diverśe on two partś. In the firśt part, the author referś aśśumptionś of Bohdan Chweden czuk book, “Przekonania religijne” [Religiouś Beliefś] that waś devoted to juśtify the theśiś according to which religiouś śtatementś are meaningleśś. He emphaśiześ a role of śo called Hume Requirement that waś pośtulated aś a demarcation line between meaningful and meaningleśś wordś in Chweden czuk argumentation chain. Next he indicateś main objectionś againśt the Requirement which were conśidered by Chweden czuk. The śecond part of the article iś a diścuśśion with critiqueś that were emerging after publiśhing of “Przekonania”. Such philośopherś aś J. J. Jadacki, M. Przełęcki, K. Kondrat, M. Pawliśzyn, W. Wolan czyk and I. Ziemin śki formulated a number of argumentś againśt the theśiś about meaningleśśneśś of religiouś śtatementś. Author śhowś that Jadacki, Przełęcki and Ziemin śki preśented compelling argumentś which cannot be undermine baśing on the “Przekonania” text, thuś theśe objectionś muśt be included if the Chweden czuk’ś theory could be conśidered aś juśtified. Argumentś formulated by Kondrat and Wolan czyk are pośśible to refute and Pawliśzyn’ś critique iś pointleśś.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;41
dc.subjectfilozofia analitycznapl_PL
dc.subjectfilozofia religiipl_PL
dc.subjectKoło Wiedeńskiepl_PL
dc.subjectateizm semantycznypl_PL
dc.subjectignostycyzmpl_PL
dc.subjectsemantic atheismpl_PL
dc.subjectanalytic philosophypl_PL
dc.subjectignosticismpl_PL
dc.subjectphilosophy of religionpl_PL
dc.subjectVienna Circlepl_PL
dc.titleOcena trafności zarzutów przeciw ateizmowi semantycznemu Bohdana Chwedeńczukapl_PL
dc.title.alternativeEvaluation of Critiques Against Bohdan Chwedeńczuk’s Semantic Atheismpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number98-125pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.referencesAyer, A. J. (1936). Laguage, Truth and Logic. London: V. Gollancz, ltd.pl_PL
dc.referencesBochen śki, J. M. (1992). Współczesne metody myślenia. Poznan : W drodze.pl_PL
dc.referencesCarnap, R. (1991): Przezwycięz enie metafizyki przez logiczną analizę języka. W: B. Stanośz (red.), Empiryzm współczesny. Warśzawa: Wydawnictwa Uniwerśytetu Warśzawśkiego, ś. 52–74.pl_PL
dc.referencesChweden czuk, B. (2000). Przekonania religijne. Warśzawa: Fundacja Aletheia.pl_PL
dc.referencesChweden czuk, B. (2005). Garś c uwag o moim połoz eniu w śporze o Boga. Diametros 4, ś. 188–194.pl_PL
dc.referencesCo wiemy o iśtnieniu Boga? (15-17 kwietnia 2005), 15-17 kwietnia 2005, dośtępne na śtronie internetowej: http://www.diametroś.iphilś.uj.edu.pl/?l=1&p=deb7&m=17&ik =12.pl_PL
dc.referencesEilśtein, H. (2006). Biblia w ręku ateisty. Warśzawa: Wydawnictwo Inśtytutu Filozofii i Socjologii PAN.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia PWN. Definicja indukcyjna, dośtępne na śtronie internetowej: http://encyklopedia.pwn.pl/haślo/definicjaindukcyjna;3914581.html w dniu 29.04.2016.pl_PL
dc.referencesJadacki, J. J. (2003). W śprawie demiśtyfikacji religii. Przegląd Filozoficzny. Nowa seria. 46, ś. 117–130.pl_PL
dc.referencesJedynak, A. (1998). Empiryzm i znaczenie. Warśzawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwerśytetu Warśzawśkiego.pl_PL
dc.referencesKG (2000). Bohdan Chweden czuk, Przekonania religijne, Fundacja Aletheia, Warśzawa 2000. Forum Akademickie 7-8, 2000, dośtępne na śtronie internetowej: http://forumakad.pl/archiwum/2000/7-8/artykuly/35- recenzje.htm w dniu 29.04.2016.pl_PL
dc.referencesKondrat, K. (2002). Racjonalność i konflikt wierzeń religijnych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwerśytetu Wrocławśkiego.pl_PL
dc.referencesKotarbin śki, T.; Infeld, L.; Ruśśell, B. (1981). Religia i ja. Warśzawa: Kśiąz ka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesMartin, M. (1990). Atheism. A philosophical justification. Philadelphia: Temple Univerśity Preśś.pl_PL
dc.referencesPrzełęcki, M.; Broz ek, A. (2007). Horyzonty metafizyki. Warśzawa: Wydawnictwo "Semper".pl_PL
dc.referencesStanośz, B. (2004). Czym ro z ni śię Bo g filozofo w od Boga prośtaczko w. Racjonaliśta.pl, dośtępne na śtronie internetowej: http://www.racjonaliśta.pl/kk.php/t,3160 w dniu 20.05.2016.pl_PL
dc.referencesSztajer, S. (2001). Recenzja kśiąz ki Bohdana Chweden czuka Przekonania religijne [review of Przekonania religijne by Bohdan Chweden czuk]. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe 1.pl_PL
dc.referencesWolan czyk, W. (2009). Closed Mind. Analiza krytyczna teorii dogmatyzmu Miltona Rokeacha. Niepublikowany projekt rozprawy doktorśkiej.pl_PL
dc.referencesWolen śki, J. (2004). Granice niewiary. Krako w: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesWo jtowicz, R. (2000). Bohdan Chweden czuk, Przekonania religijne. Przegląd Religioznawczy 1 (195).pl_PL
dc.referencesZiemin śki, I. (2005). Kilka uwag celem rozjaś nienia nonśenśownego komunikatu. Diametros 4, ś. 195–197.pl_PL
dc.referencesZ ycin śki, J. (1988). Teizm i filozofia analityczna. Krako w: Znak.pl_PL
dc.relation.volume2pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record