Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKukiełko-Rogozińska, Kalina
dc.date.accessioned2021-02-18T12:28:40Z
dc.date.available2021-02-18T12:28:40Z
dc.date.issued2020-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33718
dc.description.abstractIn 2007, Marie Clements, a Canadian playwright, was asked to prepare a play about the cultural history of Canada. She decided to write a play about Edward S. Curtis, the author of an epic series of photographic works titled The North American Indian, published between 1900 and 1930. Clements invited to the project Rita Leistner, a Canadian photographer, who was responsible for the graphic aspect of the play. Her task was to recreate the way taken by Curtis while immortalizing scenes from the life of the indigenous peoples. Both artists took a fascinating journey following the footsteps of Curtis documenting today’s presence of the First Nations in the United States and Canada. This article, based on the project of Clements and Leistner, discusses the ambiguity of the medium of photography, one which ‘recreates’the reality and at the same time allows the authors to‘create’ it. It presents three basic themes: the mission and work of Edward S. Curtis; the play titled The Edward Curtis Project: A Modern Picture Story by Marie Clements; and the photographs – prepared by Rita Leistner – which were used in play and then published in the book of the same title. The purpose of this text is to present the project of the Canadian authors in the context of visual sociology and anthropology, and to show the potential of photography as a means of building social discourse and creating a narrative of a specific community. It is founded on the assumption that the artistic project in question – based on (both passive and active) participation of the authors in the everyday life of the community presented in it – becomes a source of valuable research material, which can then be subjected to scientific interpretations.en
dc.description.abstractKanadyjska dramatopisarka Marie Clements została w 2007 roku poproszona o przygotowanie sztuki teatralnej dotyczącej kulturowej historii Kanady. Clements postanowiła przygotować spektakl o Edwardzie S. Curtisie i jego epickim dziele The North American Indian (1900−1930). Podstawą realizacji tego projektu stały się znane na całym świecie prace Curtisa, który na przełomie XIX i XX wieku zajmował się dokumentowaniem życia znikającej rasy Indian Ameryki Północnej. Do współpracy w opracowaniu graficznej strony sztuki oraz próby odtworzenia drogi, jaką przebył Curtis, uwieczniając sceny z życia rdzennej ludności, Clements zaprosiła kanadyjską fotografkę Ritę Leistner. Artystki odbyły fascynującą podróż śladami Curtisa, rejestrując współczesną obecność First Nations w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Artykuł, opierając się na projekcie Clements i Leistner, ukazuje grę pomiędzy „odtwarzaniem” prawdziwej rzeczywistości na fotografiach a jej „kreowaniem” przez ich autora. W tekście przedstawione zostały trzy podstawowe wątki: misja i twórczość Edwarda S. Curtisa; sztuka Marie Clements pt. The Edward Curtis Project: A Modern Picture Story oraz zdjęcia Rity Leistner, które były wykorzystane w sztuce, a następnie zostały opublikowane w książce o tym samym tytule. Celem niniejszego tekstu jest przedstawienie projektu kanadyjskich autorek w kontekście socjologii i antropologii wizualnej i ukazanie potencjału fotografii jako środka budowania społecznego dyskursu, tworzenia narracji określonej społeczności. U jego podstaw leży założenie, że ten projekt artystyczny, opierając się na (zarówno biernym, jak i aktywnym) uczestnictwie autorów w codziennym życiu prezentowanej w nim społeczności, staje się źródłem wartościowego materiału badawczego, który może być następnie poddawany interpretacji o charakterze naukowym.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectphotographs of indigenous peoplesen
dc.subjectFirst Nationsen
dc.subjectIndians of North Americaen
dc.subjectvanishing raceen
dc.subjectvisual sociologyen
dc.subjectfotografie ludności rdzennejpl
dc.subjectFirst Nationspl
dc.subjectIndianie Ameryki Północnejpl
dc.subjectznikająca rasapl
dc.subjectsocjologia wizualnapl
dc.titleFollowing the Footprints of Edward S. Curtis: A Tale of the Vanishing Raceen
dc.title.alternativeŚladami Edwarda Curtisa. Opowieść o znikającej rasiepl
dc.typeArticle
dc.page.number36-45
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Szczecinen
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesClements, Marie. 2014. Marie Clements. No Pagination in Return to the Land of the Head Hunters, edited by B. Evans and A. Glass. Seattle: University of Washington Press.en
dc.referencesClements, Marie and Rita Leistner. 2010. The Edward Curtis Project: A Modern Picture Story. Vancouver: Talonbooks.en
dc.referencesDziewit, Jakub and Pisarek Adam. 2016. Ciemnia antropologiczna.” Pp. 11-28in Patrzenie i widzenie w kontekstach kulturowych, edited by J. Dziewit, M. Kołodziej, and A. Pisarek. Katowice: Uniwersytet Śląski w Katowicach.en
dc.referencesGilbert, Reid. 2010 “Introduction: Marie Clements.” Theatre Research in Canada 31(2):v-xxvii.en
dc.referencesHuago, Ann. 2016. “Decolonizing Motherhood. Images of Mothering in First Nations Theatre.” Theatre History Studies 35:269-284, 377-378.en
dc.referencesJeziorski, Ireneusz. 2011. Wprowadzenie do antropologii i socjologii wizualnej. Bielsko-Biala: ATH.en
dc.referencesLeistner, Rita and Battleface. 2016. “Rita Leistner award-winning photojournalist.” Retrieved April 2020 https://wordsan-dimages.battleface.com/rita-leistner/en
dc.referencesMichałowska, Marianna. 2012. FOTO-TEKSTY związki fotografii z narracją. Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM.en
dc.referencesMoulton, Candy. 2015. “Preserving The Legacy of Edward S. Curtis.” Wild West, December 2015, p. 16.en
dc.referencesNanibush, Wanda. 2011. “The Frozen Bodies of Edward S. Curtis.” Literary Review of Canada April, pp. 3-8.en
dc.referencesRoosevelt, Theodore. 1976. “Foreword.” No Pagination in The North American Indian. The Indians of the United States and Alaska, edited by Edward S. Curtis, New York: Johnson Reprint Corporation.en
dc.referencesSztompka, Piotr. 2005. Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesVellino, Brenda. 2017. “Restaging Indigenous—Settler Relations: Intercultural Theatre as Redress Rehearsal in Marie Clements’s and Rita Leistner’s ‘The Edward Curtis Project.’” Theatre Research in Canada 38(1):92-111.en
dc.referencesWelsch, Wolfgang. 2005. Estetyka poza estetyką. Cracow: Universitas.en
dc.contributor.authorEmailkalina.rogozinska@usz.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.16.2.03
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0