Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMiński, Radomir
dc.date.accessioned2021-02-15T09:10:15Z
dc.date.available2021-02-15T09:10:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationMiński Radomir (2017) Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 3, s. 30‒51 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33474
dc.description.abstractPoszukując nowatorskich sposobów wsparcia instrumentarium badacza terenowego, poprzez procedury stosowane w badaniach ewaluacyjnych, postanowiono wziąć na warsztat wywiad pogłębiony, dalej IDI (in-depth interview), jako technikę badawczą wykorzystywaną w procedurze badań ewaluacyjnych. Przeszukując źródła, natrafiono na pewne niekonsekwencje w posługiwaniu się terminem „wywiad pogłębiony”. Nawet przyjmując otwartą naturę badań jakościowych, należy zauważyć, że często wykorzystanie tej nazwy jest wręcz bezpodstawne w stosunku do technik badawczych, którymi w rzeczywistości posługują się badacze. Wydaje się zatem, że eksploracja kreatywnych sposobów łączenia tego, co tradycyjne z tym, co nowe nie możne pomijać fundamentalnych zasad pracy terenowej – poddawania surowej ocenie, pod względem skuteczności i wiarygodności, danych uzyskiwanych w mniej lub bardziej innowacyjny sposób. Biorąc pod uwagę wspomniane niekonsekwencje i rozbieżności między tym, co kryje się pod pojęciami wikłającymi termin „wywiad pogłębiony” a tym, czym on w rzeczywistości powinien być, postarano się najpierw dokonać poprawnego metodologicznie określenia charakteru tej techniki badawczej, wskazać zastosowania oraz zastanowić się nad adaptacjami tej techniki lub pewnych jej elementów do badań ewaluacyjnych realizowanych w ramach projektów finansowanych z Europejskich Funduszy Strukturalnych.pl_PL
dc.description.abstractIn this paper, an attempt was made to answer a question of usability of IDI (in-depth interview) for evaluation studies. Exploring new ways of technical support of the sociological workshop, it has been decided to focus on the IDI technique. While looking through sources some inconsistencies in using the term “IDI” occurred. In the author’s opinion, some researchers use this term intuitively. They put into practice the term “IDI” toward research’s technique, which, in fact, had nothing to do with it. It seems that the exploration of creative ways of integrating traditional aspects of sociological research with this new technique should not omit a fundamental rule of field study—strict judgment of data obtained in an innovative manner. This circumstances force us to design some border between IDI and other types of interviews, which serve as field studies tools. Hence, the second purpose of this article is to systematize available knowledge on applying in-depth interview in evaluation studies. As an example of a proper application of the IDI technique a proposition of some evaluation research on the topic of sponsorship phenomena is discussed here.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectwywiad pogłębiony (IDI)pl_PL
dc.subjectbadania ewaluacyjnepl_PL
dc.subjectbadania jakościowepl_PL
dc.subjectscenariusz wywiadu pogłębionegopl_PL
dc.subjectzjawiska trudnepl_PL
dc.subjectin-depth interview (IDI)pl_PL
dc.subjectevaluation studiespl_PL
dc.subjectqualitative researchpl_PL
dc.subjectin-depth interview guidepl_PL
dc.subjectdifficult phenomenapl_PL
dc.titleWywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnychpl_PL
dc.title.alternativeIn-depth Interview as a Research Technique. Possibilities of Using IDI in Evaluation Studiespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number30‒51pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSWPS Uniwersytet Humanistycznospołecznypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteRadomir Miński, doktor socjologii (UAM 2005), adiunkt Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie. Autor książki Aktualność myśli Roberta Michelsa; autor artykułów poświęconych zróżnicowaniu społecznemu w teorii i empirii, elityzmowi oraz stosunkom własności. Empirycznie powiązany z badaniami ewaluacyjnymi w obszarze wykluczenia społecznego – autor raportów i diagnoz lokalnych. Zainteresowania badawcze: metodologia badań społecznych, praktyczne zastosowania socjologii, socjologia polityki, teoria elit, socjologia gospodarki, socjoekonomiczna teoria własności, zróżnicowanie społeczne, wykluczenie społeczne, powiązania edukacji z rynkiem pracy. Wybrane publikacje: Studium człowieka marginesu w oparciu o biografię poety ulicy – Marycha z Chwaliszewa (2014); Przemiany poznańskich władz samorządowych w latach 2002–2010. Krążenie czy reprodukcja elit? (2013); Oligarchiczny charakter partii politycznych w ujęciu Roberta Michelsa (2013); Czy śmierć klas? (2008). Adres kontaktowy: Instytut Nauk Społecznych SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny 03-815 Warszawa, ul. Chodakowska 19/31pl_PL
dc.referencesAngrosino Michael (2016) Badania etnograficzne i obserwacyjne. Przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesBiernas Stanisław (2011) Ewaluacja w obszarze funduszy strukturalnych [w:] Katalog PTE. Warszawa: PTE.pl_PL
dc.referencesBoyce Carolyn, Neale Palena (2006) Conducting In-Depth Interviews for Evaluation Input. Watertown: Pathfinder International.pl_PL
dc.referencesChase Susan E. (2009) Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów. Przełożył Filip Schmidt [w:] Norman K. Denzin, Radomir Miński Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych 50 ©2017 PSJ Tom XIII Numer 3 Przegląd Socjologii Jakościowej • www.przegladsocjologiijakosciowej.org 51 Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa: PWN, s. 15‒55.pl_PL
dc.referencesCheek Julianne (2009) Praktyka i polityka w badaniach jakościowych finansowanych ze źródeł zewnętrznych. Przełożyła Monika Nowicka [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: PWN, s. 549‒579.pl_PL
dc.referencesDenzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2009) Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. Przełożyła Monika Nowacka [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: PWN, s. 19‒57.pl_PL
dc.referencesFlick Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesFlick Uwe (2011) Jakość w badaniach jakościowych. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesFontana Andrea, Frey James H. (2009) Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania. Przełożyła Marta Skowrońska [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa: PWN, s. 81−129.pl_PL
dc.referencesGalerianki (2009) reż. Rosłaniec Katarzyna. Polskapl_PL
dc.referencesGerstmann Stanisław (1972) Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesGibbs Graham (2015) Analizowanie danych jakościowych. Przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesGłowacka Maria Danuta, Kwapisz Urszula, Frankowska Anna (2011) Wybrane elementy stylu życia i problemy zdrowotne osób po 50 roku życia. „Zdrowie Publiczne”, t. 12, nr 2, s. 135‒140.pl_PL
dc.referencesGoryńska-Bittner Barbara i in. (2012) Metodologia ewaluacji w ramach Audytu Naukowego [dostęp 27 maja 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹www.http://bip.um.slupsk.pl/file/28248›.pl_PL
dc.referencesGuion Lisy A. (2001) Conducting an In-depth Interview [dostęp 15 stycznia 2010 r.]. Dostępny w Internecie: ‹www.http://edis.ifas.ufl.edu›.pl_PL
dc.referencesJagieła Jarosław (2014) Recenzja Urbaniak-Zając Danuta, Kos Ewa (2013) Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka. Warszawa PWN. „Pedagogika XXIII”. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, s. 651‒659.pl_PL
dc.referencesJózefczyk Jarosław (2011) Perspektywy rozwoju pracy socjalnej w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Gdyni [w:] Szpunar Magdalena, red., Asystentura rodziny. Analiza efektywności specjalizacji pracy socjalnej w kontekście projektu systemowego MOPS w Gdyni „Rodzina bliżej siebie”. Gdynia, Gdańsk: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdyni, Uniwersytet Gdański, s. 3‒18.pl_PL
dc.referencesJuszczyk Stanisław (2013) Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: Wyd. UŚ.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKurzępa Jacek (2005) Młodzież pogranicza – świnki czyli o prostytucji nieletnich. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesKurzępa Jacek (2008) Zagrożona niewinność. Zakłócenia rozwoju seksualności współczesnej młodzieży. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesKurzępa Jacek (2012) Młodzi, piękne i niedrodzy… Młodzież w objęciach seksbiznesu. Kraków: Rubikon.pl_PL
dc.referencesKvale Steinar (2010) Prowadzenie wywiadów. Przełożyła Agata Dziuban. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesLofland John i in. (2009) Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Przełożyły Anna Kordasiewicz, Sylwia Urbańska, Monika Żychlińska. Warszawa: Scholar.pl_PL
dc.referencesMandes Sławomir (2008) Metody jakościowe w ewaluacji [w:] Olejniczak Karol, Kozak Marek, Ledzion Bartosz, red., Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 129‒149.pl_PL
dc.referencesMayntz Renate (1985) Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Przełożyła Wanda Lipnik. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMęcfal Sylwia (2012) Problemy badań terenowych – wybrane kwestie metodologiczne, praktyczne oraz etyczne przy badaniu zjawisk „trudnych”. „Przegląd Socjologiczny”, t. 61, z. 1, s. 156‒178.pl_PL
dc.referencesMłoda i piękna (2013) reż. Ozon François. Francja.pl_PL
dc.referencesNevo David (1997) Konceptualizacja ewaluacji edukacyjnej. Analityczny przegląd literatury. Przełożył Zbyszko Melosik [w:] Korporowicz Leszek, red., Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 51‒64.pl_PL
dc.referencesNowak Stefan, red. (1965) Metody badań socjologicznych. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesOlejniczak Karol, Kozak Marek, Ledzion Bartosz, red. (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesOlejniczak Karol (2008a) Wprowadzenie do zagadnień ewaluacji [w:] Olejniczak Karol, Kozak Marek, Ledzion Bartosz, red., Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 17‒43.pl_PL
dc.referencesOlejniczak Karol (2008b) Ewaluacja jako proces badawczy [w:] Olejniczak Karol, Kozak Marek, Ledzion Bartosz, red., Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 101‒108pl_PL
dc.referencesPolskie Towarzystwo Ewaluacyjne (2008) Standardy ewaluacji. Warszawa: PTE.pl_PL
dc.referencesPrzybyłowska Ilona (1978) Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych. „Przegląd Socjologiczny”, t. 30, s. 53‒68.pl_PL
dc.referencesSilverman David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Przełożyły Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSilverman David (2008) Prowadzenie badań jakościowych. Przełożyła Joanna Ostrowska. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSponsoring (2011) reż. Szumowska Małgorzata. Francja, Polska.pl_PL
dc.referencesSzarfenberg Ryszard (2012) Ewaluacja organizowania i rozwoju społeczności lokalnej, czyli o odmianach i sprawności trzeciej metody pracy socjalnej [w:] Kowalczyk Jacek, red., Programy aktywności lokalnej ‒ nowa jakość pomocy społecznej? Kraków: Impuls, s. 13‒43.pl_PL
dc.referencesŚwinki (2009) reż. Gliński Robert. Polska.pl_PL
dc.referencesTrutkowski Cezary (2008) O uwarunkowaniach stosowania metod jakościowych w badaniach społecznych i ewaluacyjnych [w:] Haber Agnieszka, Szałaj Maciej, red., Środowisko i warsztat ewaluacji. Warszawa: PARP, s. 127‒143.pl_PL
dc.referencesWalkowiak Jerzy (1995) Metodologia nauki. Wykłady. Poznań: UAM. Tekst niepublikowany.pl_PL
dc.contributor.authorEmailrminski@swps.edu.plpl_PL
dc.relation.volume13pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord