dc.contributor.author | Albin, Kamila | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-01-18T15:47:44Z | |
dc.date.available | 2021-01-18T15:47:44Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Albin K., Mniej obrazów, więcej słów. Dostępność konferencji naukowych dla osób z dysfunkcją wzroku, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.11 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33145 | |
dc.description.abstract | Czynny udział w konferencjach naukowych jest ważnym elementem życia akademickiego. Daje nam możliwość zaprezentowania naszych badań, refleksji i dociekań naukowych na szerszym forum. Ponadto, a może przede wszystkim, wyjazd konferencyjny jest szansą na tak potrzebny w świecie nauki networking, czyli nawiązanie nowych kontaktów, co może w przyszłości zaowocować wspólnym przedsięwzięciem badawczym czy publikacjami. Wziąwszy to wszystko pod uwagę, organizując konferencję naukową, szczególnie, chociaż nie tylko, poruszającą problematykę niepełnosprawności, powinniśmy na wstępie założyć, że będą w niej uczestniczyły osoby z niepełnosprawnością, zarówno w roli prelegentów, jak i słuchaczy. W niniejszym tekście poddam refleksji osobiste doświadczenia związane z funkcjonowaniem w polu nauki jako osoba z dysfunkcją wzroku. Refleksje te umieszczę w szerszym kontekście rozważań o dostępności, szczególnie dostępności konferencji naukowych dla badaczy i badaczek z niepełnosprawnością wzroku. Opisując wybrane przeze mnie zagadnienia, bazuję głównie na moich własnych doświadczeniach czynnego uczestnictwa w konferencjach. W artykule naświetlę bariery, na jakie mogą napotkać osoby z niepełnosprawnością wzroku w następujących obszarach: proces rejestracji na konferencję, korzystanie z materiałów konferencyjnych rozdawanych w wersji papierowej i elektronicznej, funkcjonowanie w przestrzeni konferencyjnej itp. Spróbuję także odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, aby wymienione obszary były bardziej przyjazne i dostępne dla tej grupy. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | ableizm | pl_PL |
dc.subject | niewidomi | pl_PL |
dc.subject | słabowidzący | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.title | Mniej obrazów, więcej słów. Dostępność konferencji naukowych dla osób z dysfunkcją wzroku | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 161-174 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-757-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Kamila Albin, doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka socjologii na Akademii Górniczo-Hutniczej. Uczestniczy w projektach badawczych dotyczących różnych aspektów niepełnosprawności, realizowanych na Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Warszawskim. Uczestniczyła m.in. w projekcie „Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności”, „Open Art – sztuka współczesna dla wszystkich”, „Tożsamość i status tłumaczy z dysfunkcją wzroku”, „AudioMovie – Kino dla Wszystkich”. Jej zainteresowania naukowe obejmują studia o niepełnosprawności, przekład audiowizualny (audiodeskrypcja) oraz społeczny wymiar technologii informacyjno-komunikacyjnych. | pl_PL |
dc.references | Campbell, Fiona Kumari (2009). Contours of Ableism: The Production of Disability and Abledness. New York: Palgrave Macmillan. | pl_PL |
dc.references | Ciaputa, Ewelina, Król, Agnieszka, Warat, Marta (2014). Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu. W: Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki (red.). Polscy Niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 275–334. | pl_PL |
dc.references | Disabled Women’s Network (b.d.). Equality Means Access. http://www.cwhn.ca/node/39528 (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Dolmage, Jay Timothy (2017). Academic Ableism. Disability and Higher Education. Michigan: University of Michigan Press. | pl_PL |
dc.references | Figiel, Wojciech (2017). Tożsamość i status tłumaczy z dysfunkcją wzroku. Niepublikowana praca doktorska [maszynopis]. Warszawa, Uniwersytet Warszawski. | pl_PL |
dc.references | Figiel, Wojciech (2018). Levelling the Playing Field with (In)accessible Technologies? How Technological Revolution has Changed the Working Conditions of Blind Translators. „Między oryginałem a przekładem”, 24, s. 75–88. | pl_PL |
dc.references | Goodley, Dan (2014). Dis/Ability Studies. Theorising Disablism and Ableism. New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Jakubowski, Stanisław (1994). Pomoce techniczne dla osób niepełnosprawnych. Warszawa: Centrum Naukowo-Badawcze Spółdzielczości Inwalidów – PFRON. | pl_PL |
dc.references | Kończyk, Donata, Barabasz, Sławomir, Mikułowski, Dariusz, Piekarski, Sylwester (2011). Pliki tekstowe i strony internetowe. W: Sławomir Barabasz, Sylwester Piekarski (red.). Zasady adaptacji dokumentów elektronicznych: strony internetowe, dokumenty tekstowe i matematyczne. Warszawa: Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 9–92. | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska-Kwapisz, Jadwiga, Kwapisz, Jacek (1990). Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabowidzących. Warszawa: WS iP. | pl_PL |
dc.references | Marcinkowski, Artur, Marcinkowski, Przemysław (2012). WCAG 2.0: Podręcznik dobrych praktyk. Warszawa: Fundacja Widzialni. http://widzialni.org/container/podrecznik-dobrych-praktyk-wcag-2.0.pdf (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (2018a). Program rządowy Dostępność Plus – Przyjazna Polska. https://www.gov.pl/web/inwestycje-rozwoj/program-dostepnosc-plus-przyjazna-polska (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (2018b). Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020. https://www.poir.gov.pl/media/77678/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_szans_i_niedyskryminacji.pdf (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Organizacja Narodów Zjednoczonych (2006). Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych. https://www.rpo.gov.pl/pl/content/konwencja-onz-o-prawach-osob-niepelnosprawnych (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Paplińska, Małgorzata (2008). Konsekwencje wynikające z braku wzroku. W: Małgorzata Paplińska (red.). Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, s. 14–22. | pl_PL |
dc.references | Piskorska, Agnieszka, Krzeszowski, Tomasz, Marek, Bogusław (2008). Uczeń z dysfunkcją wzroku na lekcji angielskiego. Wskazówki metodyczne dla nauczycieli. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_jezyk_obcy_uczen_z_dysfunkcja_wzroku_na_lekcji_angielskiego.pdf (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Sękowski, Tomasz (2008). Brak wzroku jako sytuacja trudna i jej wpływ na osobowość i funkcjonowanie społeczne człowieka. W: Małgorzata Czerwińska, Teresa Dederko (red.). Niewidomi w świecie książek i bibliotek. Wybrane zagadnienia. Kielce: Oficyna Wydawnicza STON 2, s. 10–19. | pl_PL |
dc.references | Society for Disability Studies (2007). Guidelines for Disability Studies. https://www.aucd.org/docs/resources/sds_guidelines_disability_%20studies_%208.17.07.doc (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Szczygielska, Monika (2015). Dostępne wydarzenia w praktyce. Warszawa: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego. http://www.fdc.org.pl/gallery/DOST%C4%98PNE-WYDARZENIA-W-PRAKTYCE.pdf (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Szczygielska, Monika, Żórawska, Anna (2018). Wytyczne ws. dostępności wydarzeń dla m.st. Warszawy. http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/wytyczne_ws._dostepnosci_wydarzen_miejskich.pdf (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Walter, Natalia (2006). Nowe media dla niewidomych i słabowidzących. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Wdówik, Paweł (2010). Uniwersytet dla wszystkich. Uniwersalne projektowanie zajęć dydaktycznych. Warszawa: Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Williamson, Bess (2015). Access. W: Rachel Adams, Benjamin Reiss, David Serlin (red.). Keywords for Disability Studies. London, New York: New York University Press, s. 14–16. | pl_PL |
dc.references | Zdrodowska, Magdalena (2016). Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością. „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 2016/5, s. 384– 405. http://rcin.org.pl/Content/62963/WA 248_82836_P-I-2524_zdrodowska-miedzy-_o.pdf (dostęp: 31.10.2019). | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848). | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019 poz. 1696). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-757-9.11 | |